Gå til innhold

ladeproblemer

Ranger emnet

Blystan

Anbefalte innlegg

Står her med bilen til en kollega. En 323 1,5 fra 1984.

Bilen lader ca 5,8V uansett turtall. Noe som får meg til å tro at spenningsregulatoren er ødelagt. Men klarer ikke å finne denne, da jeg ikke vet hvordan den ser ut til denne bilen. Det er byttet dynamo i den siden de trodde at det var feilen. På den nye dynamoen så står det at spenningsregulatoren er inne i dynamoen, men lurer på om det har blitt satt på feil dynamo da dette var noe en nabo av henne bare hadde liggende. Lurer oxo på om denne dynamoen er selvmagnetisert eller om den skal ha styrestrøm inn. Og om noen vet hva jeg skal måle på den kontakten som er inn på den. (Hvit plugg med 2 ledninger på)

På forhand takk for svar

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg regnet med. Men det står på den de har satt inn at spenningsregulatoren er innebygd i dynamoen. Det jeg prøver å finne ut er om det er riktig at den er innebygd, eller om de har satt inn feil dynamo. Og jeg prøver å finne ut hva de 2 andre ledningene som kommer inn til den er. Om det er magnetiserings strøm, spenningsregulerings strøm eller hva det er. Målte dem og fikk ikke noen spennings forskjeld i det heletatt. Prøvde oxo å sette strøm på den. Batteri på ene siden og jord på andre. Men det hjalp ikke. Vis dette er magnetiserings strøm, er denne retningsbestemt, eller har ikke det noe å si? (Plus at dette ikke burde ha noe å si, siden den lader 5,8v. Noe som skulle tilsi at det er strøm inn til den. Men Lade spenningen forandrer seg ikke selv om jeg øker turtallet litt. Er det som jeg tror, at de har satt inn en deffekt dynamo? Utslitte børster eller deffekt spenningsregulator. Men kan jo oxo være magnetiseringsstrømmen oxo, vis det er det som er på de 2 andre ledningene. For det er ikke noe strøm der.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider