Bulken Skrevet August 24, 2007 Rapporter Share Skrevet August 24, 2007 har en 87 740 med b230K motoren. nå har den heldigvis sjøldaua sånn at jeg kan få kasta i en lavtrykksturbo fra 940. må altså bygge om til innsprøytning. 1: hvor skal jeg ta ledningsnett fra? 240? 740? 940? har søkt, men alle har visst en egen mening om dette! 2: hva gjør jeg med startsperre? virker som folk mener at Lh2.4 fra etter 95 ikke har dette? (det kan vel ikke stemme???) 3: girkasse..... er det noe problem å skru B230fk sammen med m47 kassen? bolt on? (skal kjøre med orginalt trykk over vinteren så venter med m90.) 4: åssen er det med bensinpumpe? tankpumpe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrizz_g Skrevet August 24, 2007 Rapporter Share Skrevet August 24, 2007 Bruk ALDRI M47 på turbomotor. Siter - 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D - 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++ - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bulken Skrevet August 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2007 er vel flere som har kjørt med m47 med ladetrykk på ca 0,6?? tenkte å sette i m90 til våren! Er det mye pes å skru sammen m47 og fk er det jeg lurer på.. Eller kanskje like greit å gå på M90 ned en gang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
88230fk Skrevet August 25, 2007 Rapporter Share Skrevet August 25, 2007 Har vært mye snakk om at m47 ikke takler turbomotor. Fikk selv bygd om min 740 for noen år siden. Kjørte selv med chippet 230fk og m47kasse. Dro til og med vogn med totalvekt 1500 kg. Selvfølgelig knekker du lettere en m47 kasse, men dette har noe med kjørestilen til den enkelte. Jeg kjører nå med m90, men kommer til å sette inn igjen m47. Dette pga at m90 har noe høyere utveksling på 1 og 5 gir. Så hvis du ikke kjører som en "gris", så holder m47. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenito Skrevet August 25, 2007 Rapporter Share Skrevet August 25, 2007 1: hvor skal jeg ta ledningsnett fra? 240? 740? 940? har søkt, men alle har visst en egen mening om dette! svar: Bruk LH 2.4 nett fra 240, da dette er separat fra resten av nettet. 2: hva gjør jeg med startsperre? virker som folk mener at Lh2.4 fra etter 95 ikke har dette? (det kan vel ikke stemme???) svar: Chip bensinhjerna, så forsvinner sperra. 3: girkasse..... er det noe problem å skru B230fk sammen med m47 kassen? bolt on? (skal kjøre med orginalt trykk over vinteren så venter med m90.) svar:Nei, men da trenger du svinghjul, clutch etc. som passer m47. 4: åssen er det med bensinpumpe? tankpumpe? svar: vet ikke helt åssen det er med b230k motoren, men tror du trenger egen tankarmatur til innsprøytning med pumper osv. Og når det gjelder hvorvidt det er lurt å kjøre med m47 på turbomotor, kommer alt an på kjørestil å gjøre. Vet om en som fint har kjørt med m47 i et helt år, uten noe spon på tappeplugg eller noe. Så konklusjon, kjør pent så går det bra. Siter ( )Volvo 940 turbo - Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." - - La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fsl Skrevet August 26, 2007 Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 har en 87 740 med b230K motoren. nå har den heldigvis sjøldaua sånn at jeg kan få kasta i en lavtrykksturbo fra 940. må altså bygge om til innsprøytning. 1: hvor skal jeg ta ledningsnett fra? 240? 740? 940? har søkt, men alle har visst en egen mening om dette! selv brukte jeg 940-nett, det gikk helt fint og ganske lett med et koblingsskjema, litt rot og problemer såklart men. Bare å brette det fint ut og få oversikt. Hiv ut de gamle ledningene fra K-motoren som går inn i torpedoen og erstatt med de nye. 2: hva gjør jeg med startsperre? virker som folk mener at Lh2.4 fra etter 95 ikke har dette? (det kan vel ikke stemme???) Jeg hadde 96 og den var uten startsperre, men de skal visstnok fjernes av chip 3: girkasse..... er det noe problem å skru B230fk sammen med m47 kassen? bolt on? (skal kjøre med orginalt trykk over vinteren så venter med m90.) Er jo i bunn og grunn samme blokk, girkassa passer rett på, men du må ha clutch og svinghjul (60-tenners med 2 opphold) for å få giver til tenninga på LH2.4 (står f.eks på 240/740 (89+?)) 4: åssen er det med bensinpumpe? tankpumpe? Jeg gikk for en Walbro 255lph in-tank pumpe på en modifisert original tankarmatur. Det funker gull :) Var i en 240 dette ble gjort da :) Siter - 04 RAM 2500 Cummins - 92 Civic EG9 VTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet August 27, 2007 Rapporter Share Skrevet August 27, 2007 Mine råd: Bruk 240 nettet, det er mye mer oversiktlig enn 940/740 nettet. Det er kun en handfull ledninger som må loddes/kobles (se forøvrig 240 guiden). Får du 940-nettet med motoren er det kanskje verdt å prøve. 240 nettet tar du inn på pasasjersiden, og så legger du ledninger til instrumenter og starter fra det over til kontakten under dashen på førersiden. m47 kassa holder til pen søndagskjøring og litt til. Kjørte med chippet FK@0.8bar med henger fra Tromsø til Oslo uten noen problemer. Men kjørte veldig pent og girte ned i 4dje hver gang det var antydning til trubotrykk. Clutchuset på m47 kassa fra a/k/e motorene må "friseres" litt for å gå klar av svinghjulsgiveren. Men det er ikke verre enn at du klarer det med en vinkelsliper. K-motoren har etter mitt viten returslange fra bensinpumpa i motorrommet. Alt du trenger å gjøre er å skaffe originalt tankarmatur fra 940 med pumpe og sette det i tanken, samt hovedpumpe og filter fra insprøytningsmotor(F eller E) som du setter under bilen på originalt oppheng en plass på tur-slangen. Husk ledningsnett! Du vil også trenge nytt instrumentpanel da bensinmåleren måler motstatt av det du hadde før, temperaturgiveren til instrumentpanelet vil vise feil og du trenger instrumentpanel som gir fartssignal til hjernene. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bulken Skrevet September 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2007 ok. dette instrumentpanelet du snakker om, hvor skaffes det? 740 med innsprøytning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet September 8, 2007 Rapporter Share Skrevet September 8, 2007 ang startsperre så kom den i rundt 96/97. se på hjernen etter hvilket nummer den har.984 boksen med flere har iallefall sprerre. 962 har ikke sperre 977 husker jeg ikke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bulken Skrevet September 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 svinghjul er greit, men kan jeg ikke bruke orginale clutchen som sitter på m47 kassa? passer ikke den med nye svinghjulet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 Ville absolutt kostet på en ny clutch på herligheten. Kloke hoder her på forumet påstår ihvertfall at NA-clutchen vil slure. Uansett så er det greit å bytte ut en gammel slitt clutch når du først er i gang. Vil også anbefale å oppgradere kjølesystemet. Turbo-radiatoren er nesten dobbelt så tykk som en standard radiator. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bulken Skrevet September 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 10, 2007 clutchen var ny i våres, så blir nok gode gamle "gasar tills det rasar!" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 10, 2007 Rapporter Share Skrevet September 10, 2007 hmm, ser i krystallkula mi her at bulken må bytte clutch en gang i den nærmeste framtida. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bulken Skrevet September 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 passer "turboclutch" på m 47 i det hele tatt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 passer "turboclutch" på m 47 i det hele tatt? Ja, passer som bare det. Er samme clutch til m4{5,6,7}. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg