Sunwave Skrevet September 7, 2007 Rapporter Share Skrevet September 7, 2007 Okay, da gir jeg meg... :) Siter __________________ 2003 Audi A4 Avant (x)1995 Mitsubishi Colt (x)1978 Chevrolet G20 Beauville Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet September 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2007 La meg forsøke meg på å uttrykke av en mening, i den grad subjektive meninger er relevante for noe som helst: Jeg er ikke istand til å forstå hele Big Bang-teorien, men har har høyere tillit til vitenskapens slutninger basért på studier av den, enn religiøses motiver for å avvise den. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sunwave Skrevet September 8, 2007 Rapporter Share Skrevet September 8, 2007 Jeg er ikke istand til å forstå hele Big Bang-teorien, men har har høyere tillit til vitenskapens slutninger basért på studier av den, enn religiøses motiver for å avvise den. Tror faktisk det er første gangen vi er enige om noe som helst!:omfg Tror mer på at The Big Bang har skjedd, enn på de religiøse som mener at en eller annen gud skapte alt slik det er i dag, men likevel vil jeg ikke avskrive muligheten for at det kan være noe a lá Gud der ute... OT: (Noe jeg har tenkt litt på: Sett at hele universet bare er en del av noe ENORMT mye større, at selve The Big Bang kanskje var en eksplosjon i forbindelse med sprengning på et veiprosjekt for noen vesener av helt ufattelig store dimensjoner... På samme måte som at bakterier er små for oss, og at vi helt sikkert er store for dem, hvis de reflekterer over sånne ting... :p) Siter __________________ 2003 Audi A4 Avant (x)1995 Mitsubishi Colt (x)1978 Chevrolet G20 Beauville Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The cowboy Skrevet September 8, 2007 Rapporter Share Skrevet September 8, 2007 må bare si at jeg som kristen, ikke avfeier TBB.. men jeg tror ikke alt som har skjedd, har skjedd kun pga den.. og jeg tror ikke den kom pga gass og trykk.. for om gass og trykk er grunn til TBB, så ville det jo hvert et hav av liv ute i verdensrommet (siden det er gass der ute hele tiden.. ) og siden jeg regner med det ikke er noe mer eller mindre trykk i verdensrommet nå som før, så vil det jo si at det er mangelen på trykket som laget TBB!! ergo, det ville sprenget over hele universet den dag i dag.. og igjen, det ville blomstret med liv over alt!! (siden dette er begrunnet min logiske sans og informasjon om verdensrommet, så kan du ikke helt avfeie denne teorien heller!!) så da blir det opp til deg å forklare hvorfor det IKKe er mere liv vi vet om der ute!! og tror TBB kom som en følge av Gud.. at det var hans måte å starte det hele menneske verden på!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sunwave Skrevet September 8, 2007 Rapporter Share Skrevet September 8, 2007 Men da er vi likevel tilbake til hvor Gud kom fra...? (Jeg skal forøvrig gi meg nå, for jeg har egentlig ikke andre argumenter enn at dette kan INGEN vite!) Siter __________________ 2003 Audi A4 Avant (x)1995 Mitsubishi Colt (x)1978 Chevrolet G20 Beauville Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 For om gass og trykk er grunn til TBB, så ville det jo hvert et hav av liv ute i verdensrommet (siden det er gass der ute hele tiden.. ) (siden dette er begrunnet min logiske sans og informasjon om verdensrommet, så kan du ikke helt avfeie denne teorien heller!!) så da blir det opp til deg å forklare hvorfor det IKKe er mere liv vi vet om der ute!! Du vet vel hvor stort universet er? Vi mennesker har ikke sjangs med dagens teknologi til å se utenfor vårt eget solsystem engang på et skikkelig vis, vi kan lytte til tilfeldige radiobølger i håp om å høre noe som ikke er naturlig skapt. Å tro at det ikke finnes annet liv ute i verdensrommet er ganske arrogant da. Bare i vår egen galaske er det ca. 200millioner stjerner og dertil milliarder med planeter. Beregninger fra ledende romforskere sier at det er mest sannsynlig over et hundre billioner galakser som kan observeres på en eller annen måte. Så kommer alle de vi ikke kan observere.. Gjør deg da opp et regnestykke på hvor store mulighetene for liv et annet sted er.. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianG Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 Jeg, tror at religion er som støttehjul for mennesker. Når noe blir tungt, kjipt og leit, så er det alltid godt å ha noen å få trøst hos. Jeg sluttet selv å tro da onkelen min døde for litt over et halvt år siden. Jeg må bare presisere at jeg aldri har trodd helt og fult på at det er Gud som har skapt verden. Men jeg tror heller ikke at det ikke er noen som helst sjans for at det fins noe som er større enn menneskeheten. Jeg er vel en som tviler, og det sies jo at man ikke er en god troende før man tviler. Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, greit å lufte tanker, kanskje. Siter Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The cowboy Skrevet September 10, 2007 Rapporter Share Skrevet September 10, 2007 Du vet vel hvor stort universet er?Vi mennesker har ikke sjangs med dagens teknologi til å se utenfor vårt eget solsystem engang på et skikkelig vis, vi kan lytte til tilfeldige radiobølger i håp om å høre noe som ikke er naturlig skapt. Å tro at det ikke finnes annet liv ute i verdensrommet er ganske arrogant da. Bare i vår egen galaske er det ca. 200millioner stjerner og dertil milliarder med planeter. Beregninger fra ledende romforskere sier at det er mest sannsynlig over et hundre billioner galakser som kan observeres på en eller annen måte. Så kommer alle de vi ikke kan observere.. Gjør deg da opp et regnestykke på hvor store mulighetene for liv et annet sted er.. jeg sier da heller ikke at det ikke er annet liv der ute.. som jeg sa i et tiligere innlegg, så tror jeg og på UFO! seff, finnes jo visse kristne som sier ufoer er demoner på farten men.. jeg velger å tro det er grønne menn med tre fingre.. hehe!! det jeg mente med innlegget var at det hadde hvert mere synlig liv der ute, om saker og ting bare sa pang når det var noen gasser som gikk av pga mangel på trykk!! :race Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet September 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2007 Kristendommen, eller religion som vi kjenner den (har blitt fortalt om den) her på Jorden tror jeg stiller seg i et ganske så annet lys hvis det faktisk blir bevist at det finnes liv på andre planeter, eller at andre intelligente vesner kommer og besøker oss. For hvis jorden ikke er universets midtpunkt (slik Bibelen påstår) og mennesket ikke er universets eneste levende, intelligente skapninger - hvem skapte så dem? Var det "vår" gud? Har de en egen gud? Hvilken av de to gudene er best (re: krig)? Har de empiriske beviser på deres guds eksistens? Hvis så, hvorfor har ikke deres gud sett i nåde til mennesker som har lidd og dødd her på Jorden? Er deres gud gud hvis han ikke visste om oss? Er deres gud moralsk hvis han ikke hjalp oss i vår nød? Visste vår gud om de andre levende vesnene, men sa ingenting om de, isåfall, hvorfor? Kompleksiteten, sammen med usannsynligheten rundt en eventuell guds eksistens vil øke logaritmisk i takt med slike oppdagelser, så hvor langt vil dagens fundamentale gå for å forsøke å motbevise den nye rasjonále? Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HemiCuda Skrevet September 18, 2007 Rapporter Share Skrevet September 18, 2007 er noe jeg aldri forstod... hvor i granskauen passer Dinaosaurene inn i religionene? skapte gud mennesket etter han drepte alle dinosaurene? helt forvirra jeg... og har ikke sovet på lenge, dermed det barnslige spørsmålet... men jeg lurar faktisk på dette, hvor dinosaurene passer inn :p Siter -1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil) -1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 Jeg har en tendens til å tenke litt mye,og et snev dypt.... TBB kom fra en singularitet,sies det. Som er et "punkt" ufattelig smått,og ditto energirikt,som plutselig ekspanderte og skapte det tidlige universet. For å dra inn religionen i det,jeg tror "vårt TBB" kom av en hendelse i et annet univers eller dimensjon (multivers-teorien,dog tenkt på den en stund) slik som et gigantisk sort hulls singularitet,som av "physical reasons as of now unknown" imploderer eller "fasevender" seg selv ut i en "ny såpeboble" hvor det etter fasevendingen superekspanderer (den har krefter til å suge inn selv LYS,hvilket krever litt krutt (gravitasjonskrefter)...snu den virkningen 180º,og vi har en enorm ekspansjon,akkurat som TBB,ekspanderte vel såder en milliard ganger på et millisekund)...og vi har et nytt univers,et av mange. Om vårt univers,som nå faktisk akselerer raskere og raskere fra seg selv, "fader ut og dør" som Einstein forutsa (men ikke ville tro på) er irrelevant. At det ikke har en "Grand Finale" spiller ingen rolle,det "lever" og har født barn. "Barnet" kjenner ikke sine foreldre,men er linket til de i form av punktet der singulariteten var. Gjennom denne linken er "minnet/DNA'et"...dvs,naturlovene i en eller annen form. Universet er gjenfødt,med et minne om sitt tidligere liv. So can we. Jeg heller til en særs fredelig religion som er et sammensurium av buddhisme/hinduisme/nogo attåt. Vi er stjernestøv,dvs vi er en del av universet,det gjenfødes,so do we. "Minnet" vårt ligger i atomene vi er skapt av,og dette "minnet" er det vi i mangel av noe bedre kaller sjelen. Akkurat som alle atomer påvirker hverandre,kan løsrevne "minner" påvirke andre (det som er "påvirkning fra åndeverdenen"...à là Crime Psychics som "får" info fra "ånder" de ikke under noen normal omstendighet ville hatt). Dokumenterte saker viser faktisk at mennesker med transplantater fra andre mennesker i flere tilfeller har hatt en personlighetsendring,eller minner om ting de ikke har gjort...men donoren gjorde disse tingene i sitt liv. Og en lever "skal ikke huske,det er det hjernen som gjør"...men noen ganger gjør den faktisk det. Fordi minnet om hendelsene ligger i cellene (atomene de cellene er laget av). Derfor kan vi noenganger huske skremmende mye korrekte detaljer av (tidligere) liv vi mener vi ikke har levd...som vi kan huske i vanlig,bevisst,rasjonell tilstand. Bevisstheten som vi har den vanligvis er "pre-occupied" med dette livets gjøremål,og derfor kommer ikke disse minnene frem i alle...men noen,som er disponert for det,kan huske. Dypt,jepp. Ubestridelig,såvisst ikke. Kan det bevises av meg at "sånn er det"? Niks. Litt "midi-chlorians rule the universe" og "Use the Force,Luke"? Muligens. Men,jeg tror mere på et "logisk,levende univers" enn alle menneskeskapte guder til sammen... og moralsk sett? Kardemommeby-loven/Karma. Nå er det totalt god natt.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg