Gå til innhold

Problem med morel elate 10"

Ranger emnet

Longfellow

Anbefalte innlegg

Elate 10 er en SQ bass... :partyon: bruker selv 2 stk i stratusen med 2x125 solide watt (brukte også med en SS på 2x400w men spiller med bedre kontrol med PG) i en felles lukket kasse på 50 liter, aldri noe problem... men i bassrefleks port kan fort bli en del effekt under tunnings frekvens...elementen tåler opptil 1000watt i spiss effekt :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elate 10 er en SQ bass... :partyon: bruker selv 2 stk i stratusen med 2x125 solide watt (brukte også med en SS på 2x400w men spiller med bedre kontrol med PG) i en felles lukket kasse på 50 liter, aldri noe problem... men i bassrefleks port kan fort bli en del effekt under tunnings frekvens...elementen tåler opptil 1000watt i spiss effekt :)

....og dette var svaret på hvilket spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at jeg kjøpte et elate 10" element i november i fjord, og tok det i bruk i slutten av desember.

Elementet synes jeg spilte veldig fint kontrollert på veldig lav effekt. Når jeg spilte med litt mer effekt, da snakker jeg om om forholdsvis høyt volum, men aldri sø høyt at elementet skal ta skade av det. Da hørte man en veldig irriterende skrape/blafre lyd.

Jeg trodde at det var subkassa som kunne til problemet, og på grunn av mangel på tid så ble det ikke gjort så mye mer før sommeren kom.

Da tok jeg meg tid til å skrive et innlegg her på bilforumet.no og hw.no der jeg la fram problemet (link: http://www.bilforumet.no/bilstereo/173694-blafre-lyd-av-subwoofer.html

Jeg trodde at elementet var sprengt og brukt da jeg fikk det. ettersom problemet var der fra dag en.

Etter noen e-poster frem og til bake til importøren les: morel Pål så ble vi enig om at jeg skulle sende inn elementet, så skulle han se på problemet. Jeg fikk følgende svar etter at hanhadde sett på elementet:

Jeg fikk tittet på elementet igår og det ser ganske merkelig ut.Ingen skader som følge av overoppheting eller missbruk men spolen tokallikevel imot yttersiden av magnetmotoren.Dette så jeg når jeg skar opp elementet. Det var ikke nødvendigt åsette lyd på det engang.Du må vel ha merket at det har skrapet hvis dette har vært siden dufikk elementet?Uansett så sender vi deg et nytt element og håper vår service veieropp for din uheldige erfaring med et hånbygget element fra Morel.Når jeg mener håndbygget så skjønner du at det er større fare forforskjeller da temperaturen varierer når man lodder etc. på etelement. Slikt skjer men vi ordner alltid opp!

Den skrape lyden som Pål her nevner ble da så klart til en slags blafre lyd når elementet spilte.

Jeg var fornøyd med utfallet og gledet meg til å få et nytt element i posten.

Fikk elementet i går les 24/8-07 og monterte elementet i kassa og fikk på lyd i en fei. Elementet spiller bra ved lav effekt, så økte jeg effekten (aldri snakk om unormalt mye)ot til min store skuffelse så har jeg blafre lyd i det nye elementet også.

Jeg tok ut elementet og koblet fra, så tok jeg å bevegde membranen forsiktig innover med fingrene men ikke noe lyd. men så tok jeg derimot og bevegde membranen utover. Da hørte man tydelig en skrapelyd(samme som Pål nevner i sin konklusjon) altså at spolen skraper borti magnetmotoren på den ene siden Dette fører da så klart til at man får en slags blefre lyd når elementet spiller.

Elementet står i en portet kasse med en port på 12 cm volum på 50 liter dette er anbefalte mål til Morel. Elementet drives av en US Amps xt 1600.4 altså 2 kanaler brokoblet.

Er veldig skuffet og vurderer å bytte merket på sub'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jeg har jo sagt det flere ganger... :) dette er ikke et element for å spille høyt og den USampen som du kjører i bro kan fort levere mye mer effekt enn elementen tåler, den har en maxs slaglengde -det ser du også lett på gummi opphengen at den er ikke så stor og jeg husker ikke nøyaktig tall- jeg målte mine 2x Elate 10 i Emma til "såvidt" 119,9dB :pimp og da har jeg som sagt bare 2x125watt men den dagen koblet jeg den i bro og parallel koblet begge elementene, altså MS2150 levere over 500watt i 2 ohm noe som er mer enn nok for å gjengi høy kvalitets SQ bass og det rister godt i bilen, men om jeg prøver å spille grise høyt så får jeg en skarp blaffre lyd -det fikk jeg erfare med SS VGA-1600.2- og da er det som sagt for mye effekt som prøver å få menbranen til å vandre langt utenfor sin maksimal slaglengde.;)

Generelt er det slik at Elate 10 er en SQ element som kan gjengi bass med høyt presisjon og dynamikk men som ikke kan spille høyt og ikke kan få bilen til å riste mye... selv synes at jeg har mer enn nok bass og jeg hører på musikk i bilen i 2 timer hver eneste dag :eddie og liker best trans men hører alt mulig annet og -dog ikke opera...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om dette er et rent SQ element, så skal det ikke skrape når man beveger membranene med fingrene, selv ved Xmec. Det kan jo være at begge elementene kommer fra èn batch og har samme feil. Dette kan dessverre skje alle merker og type produkt.

Ingen har nevnt hvor langt det dyttes, og jeg har aldri tatt i elementet, så vet ikke hvor lett/vanskelig det er å dra det utover helt rett, så spolen ikke blir dratt skjev og tar borti noe.

Men skjønner poenget ditt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider