Gå til innhold

'92 Mazda 323 Sedan blir ikke varmt i kupeen

Ranger emnet

Sozinho

Anbefalte innlegg

Heisan !!!

Jeg er en (u)heldig eier av en 1992 modell Mazda 323 1.6i 16v sedan. Bilen har gått 275.000 omtrent og ny bil er ønsket, men

ikke økonomisk mulig i år...

Problemet mitt, er at det blir ikke lunkent engang inne i kupeen. Nåla som viser motor temp. går bittelitt over halvveis, så jeg regner med at varmeregisteret er tett....

Jeg fant de to slangene som går inn i varmeregisteret, og den venstre sett ovenfra foran er glovarm når motor har gått litt, mens den høyre, den er såvidt lunka...

Er det noe man kan gjøre utenom å skifte ? Er det noen muligheter for å gjøre rent ? Det lukter ikke noe frostveske inne i kupeen, og jeg har byttet termostat, skiftet frostveske og luftet ut...

Hvis varmeregister er eneste mulighet å bytte, hva er ca pris for min bil da ? Er det vanskelig å bytte selv ?

På forhånd takk !

- 1987 Audi 80

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sozinho

Heisan !!!

Jeg er en (u)heldig eier av en 1992 modell Mazda 323 1.6i 16v sedan. Bilen har gått 275.000 omtrent og ny bil er ønsket, men

ikke økonomisk mulig i år...

Problemet mitt, er at det blir ikke lunkent engang inne i kupeen. Nåla som viser motor temp. går bittelitt over halvveis, så jeg regner med at varmeregisteret er tett....

Jeg fant de to slangene som går inn i varmeregisteret, og den venstre sett ovenfra foran er glovarm når motor har gått litt, mens den høyre, den er såvidt lunka...

Er det noe man kan gjøre utenom å skifte ? Er det noen muligheter for å gjøre rent ? Det lukter ikke noe frostveske inne i kupeen, og jeg har byttet termostat, skiftet frostveske og luftet ut...

Hvis varmeregister er eneste mulighet å bytte, hva er ca pris for min bil da ? Er det vanskelig å bytte selv ?

På forhånd takk !

Jeg mener å huske at det sitter en kran på en av de slangene. Enten som det er inni bilen eller i motorrommet. Sjekk den, hvis den er def eller wiren til den er def så vil du ikke få sirkulasjon der.

Kan sef være noe annet også, men et sted å begynne uten at det koster deg penger..... ;)

Asim.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det wiren fra regulator kaldt/vamrt som går til denne kranen ? Eller er jeg helt på villspor her ? Det er forskjell i bilen om jeg setter den på blå/kaldt eller rød/varmt, etter en times kjøring, er det lunkent i bilen *hurra*

- 1987 Audi 80

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen andre som har noen gode forslag til noe jeg kan gjøre ? Finner ingen luke på registeret. Med mindre den sitter helt bakerst inni midtkonsollen, der har jeg ikke demontert noe enda, vet ikke hva jeg skal skru opp der... :(

Jeg fikk et forslag av en kompis om å kjøpe radiator rens og helle rett opp i registeret, altså ta av slangene ved motorblokka, rette de opp og helle oppi der. Er dette noe lurt ?

Takk på forhånd

- 1987 Audi 80

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet termostat to ganger... Og da to forskjellige typer

på 88 grader. Er det jeg regner med er riktig, for det var

det som satt der fra før...

Altså, kjølevannet i bilen er varmt nok til å koke pølser i, men

det blir ikke varmt inni bilen, derfor lurte jeg på om varme registeret kunne være tett...

Har sett det finnes forskjellige typer radiator rens ute på markedet, og lurte på om det kunne ha noen hensikt å helle på dette rett i registeret og la det virke, for så å spyle det med varmt vann ellernoe...

Eller om det ikke er bra for registeret...

- 1987 Audi 80

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider