HellKicker Skrevet August 25, 2007 Rapporter Share Skrevet August 25, 2007 Hei! Har en golf 2 88-modell, 1,6l, forgasser, med en girkasse som har gitt meg temmelig mye trøbbel i det siste. Denne er av typen 4R, 4-trinns. Det er vanskelig å bestemme seg for hvor man skal begynne med å skildre et slikt problem, men bilen vil altså ikke inn i gir. Det aller værste giret er 1. (selvfølgelig), og 2. kan også være problematisk. Her er en liste over symptomer jeg har identifisert (relevante eller urelevante) : Problemet er.. -Værst når motoren er varm -Værst ved langkjøring; kjørte en 900km tur for noen mnd siden, og etter en bensinfylling da, ville den ikke inn i noe annet gir enn revers. Lot seg ordne ved at jeg lot bilen stå i 15 min av, mens jeg ba stille til Vårherre. -Værst nå om sommeren (bor i Trondheim, kald vinter) -Veldig sporadisk; kan være helt fint i det ene lyskrysset (stopp), og problematisk i det neste -Girkassen føles veldig tung, når problemet er på det værste. Et annet symptom som kan ha sammenheng, er en rar hendelse jeg opplevde tidligere: Når jeg parkerte på giret (ikke parkbrems), hendte det en sjelden gang når jeg starta, at bilen ikke ville ut av gir. Det flytta seg heller ikke av flekken når jeg prøvde kjøre, og motoren hadde en litt annerledes summelyd, men ikke alvorlig. Bilen overtok jeg nylig av en i familien, som knapt har brukt den til annet enn litt bykjøring de siste 5 årene. Lite overhaling. Jeg tenker: clutch, girolje, rusk i girkassen, eller noen dårlige justerte vajere. Noen som kan hjelpe meg med å komme på andre alternativer- eller evt. (helst!) stryke noen av mine, slik at det blir mindre for meg å sjekke? Takker på forhånd for alle konstruktive svar! Siter Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MSpeed Skrevet August 25, 2007 Rapporter Share Skrevet August 25, 2007 Første jeg tenkte på var clutch... Når du har kjørt en stund så blir den varm og hvis den er slitt så vil den begynne å slure, og det blir vanskelig å få bilen i gir.. kan også være utløser lageret ditt som er dårlig og ikke løser ut clutchen.. slik at den alltid er koblet til... Siter -VW Golf GTI 8V http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=89772 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HellKicker Skrevet August 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 Ja, det er clutch som har størst mistanke fra meg også. Skal få en mekaniker til å kikke på det tenker jeg, er litt utenfor mitt område :) Noen andre som har opplevd lignende? Siter Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet August 26, 2007 Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 har du olje på kassa egentlig? Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet August 26, 2007 Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 og du har ingen wirer til girkassa di med mindre du har automat eller o2a kasse.. som du da ikke har :) hehe sjekk olje. sjekk overføringene om disse sitter fast.. Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HellKicker Skrevet August 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 har du olje på kassa egentlig? Det har jeg ikke sjekka, har nettopp tatt den over. Den har uansett ikke blitt sjekka på en evighet tipper jeg. Girkasseolje er noe av det første jeg skal sjekke når jeg får den opp på bukk/over grav, er ikke så veldi gira på å stole på den 20 år gamle løfteren som følger med reservehjulet, akkurat :P Jeg synes det ville vært rart om det var giroljen, ettersom jeg regner med det da ville være mer periodisk feil på den. Tar jeg helt feil med en slik konklusjon? Siter Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet August 26, 2007 Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 Det har jeg ikke sjekka, har nettopp tatt den over. Den har uansett ikke blitt sjekka på en evighet tipper jeg. Girkasseolje er noe av det første jeg skal sjekke når jeg får den opp på bukk/over grav, er ikke så veldi gira på å stole på den 20 år gamle løfteren som følger med reservehjulet, akkurat :P Jeg synes det ville vært rart om det var giroljen, ettersom jeg regner med det da ville være mer periodisk feil på den. Tar jeg helt feil med en slik konklusjon? nei.. du tar ikke feil.. men om det er f.eks lite olje. så kan den bli lei og få i gri pga varme o.l Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HellKicker Skrevet August 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 nei.. du tar ikke feil.. men om det er f.eks lite olje. så kan den bli lei og få i gri pga varme o.l Kjøper stash for å bytte olje i morra da, så får vi se om det hjelper :D Holder fortsatt en knapp på clutch, men olje er mye billigere å fikse, så gambler på den først :P Siter Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.