Gå til innhold

Air Condition på S4 2.2TQ 92: Fungerer ikke..?

Ranger emnet


Snakey

Anbefalte innlegg

Hei.

Da jeg kjøpte bilen for vel en måned siden blåste den enten kald luft på "LO", men hvis eg tok den opp på 18*C ble det glodvarmt, uansett om det var dødsvarmt i bilen.

 

I senere tid har den sluttet å blåse kald luft på "LO", blåser varm luft hele tiden. og den snø krystallen i displayet vil ikke lyse lengre, selvom jeg trykker på knappen, så lyser den bare så lenge jeg holder knappen inne. men kald luft blir det ikke uansett.

 

Kan noen komme med forslag på hvordan jeg finner problemet og hvordan jeg fikser det?

 

Hvor er påfyllingen til AC veske? hva veske skal brukes? Hvor mye?

 

Er passe lei av å kjøre med full varme hele tiden, og kan ikke slå av heller, pga alt regnet her i bergen, da dugger det veldig fort. kjører alltid med en strek, og det blir varmt....

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du skal uansett enten om det er fritt for gass eller ei kunne få kald luft. Kanskje motoren som justerer varmespjeldet har brent i stykker? Se om du får noen feilkoder via klimaen din. Du trykker inn den øverste knappen på klimaen din til høyre og trykker så nederste knapp til høyre. Gå på kanal 0 for trykk knappen nederst til venstre. Om alt er som det skal får du opp "0"..

 

Om det er fritt for gass skal anlegget ha R12 gass - hvilket er ulovlig pga nyere miljølover. Det finnes erstatningsgasser ala R401a/409 eller så kan du bygge om anlegget for å kjøre på standard R134a gass. Må bytte noen pakninger og slanger.. (ca 1000 kroner for ombygging på verksted inkl arbeide)

 

Anlegget tar 1100 gram R12

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal uansett enten om det er fritt for gass eller ei kunne få kald luft. Kanskje motoren som justerer varmespjeldet har brent i stykker? Se om du får noen feilkoder via klimaen din. Du trykker inn den øverste knappen på klimaen din til høyre og trykker så nederste knapp til høyre. Gå på kanal 0 for trykk knappen nederst til venstre. Om alt er som det skal får du opp "0"..

 

Om det er fritt for gass skal anlegget ha R12 gass - hvilket er ulovlig pga nyere miljølover. Det finnes erstatningsgasser ala R401a/409 eller så kan du bygge om anlegget for å kjøre på standard R134a gass. Må bytte noen pakninger og slanger.. (ca 1000 kroner for ombygging på verksted inkl arbeide)

 

Anlegget tar 1100 gram R12

 

Bare for å være sikker:

Du vil eg skal trykke knappen som har [pil opp]

Så knappen med [resirk. i bilen]

Og til slutt for å velge kanal [snøkrystallen]

 

Skal eg trykke noen av knappen samtidig? eller raskt etter hverandre, eller flere raske trykk per knapp? prøvde meg litt idag, men fikk det ikke til :(

Og hvor kommer feilkoden opp?

Takker meget for svarene :)

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, litt bedre beskrevet skal du gjøre slik:

 

Trykk og hold inne "pil opp" mens du så trykker på "resirkulering". Eller omvendt..

 

Da kommer det opp en rekke kanaler c00, c01, c02, c03 ... etc.

Gå inn på c00, ved hjelp av "pluss" og "minus" knappene. På c00 trykker du inn resirkuleringsknappen.

 

Hvis du har noen feilkoder dukker dem opp som tallkoder - f.eks "8.5" / "11.5" osv.. Hvis det ikke ligger noen feilkoder på klimaen får du opp "0.0"

 

For å avslutte fra denne menyen kan du trykke på "auto"

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde omtrent det du sa tidligere idag, og fikk opp "08.5"

Ka betyr det?? og ka er alle de kanalene da? korfor er det 61stk?

 

Ser man det. Feilkoden 8.5: "Temperature regulator flaps, static block"

 

Dette er et ganske vanlig problem ved at en motor under vindusviskerbraketten er full av smuss eller har brent opp. Den kan tas fram og renses for å se om problemet blir bedre. Hvis ikke har jeg muligens en motor til salgs.

 

De forskjellige kanalene viser forskjellige ting som hastighet, ladespenning og statiske verdier av alt mulig.

 

Hadde en link til hele listen, men finner den ikke for øyeblikket..

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det optimale kuldemediet for R12 er Isceon 49. Det må du til en kuldemontør for å få tak i, hvis de har. Det er ca dobbel pris av 401 og 409, men er det kuldemediet er direkte erstatning..

 

Sist jeg sjekket skal R401a og R409a være ertatningsgasser dem og for R12 gass - uten ombygging. Er dem ikke?

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe :) takker for svarene:) da må eg se om eg greier å finne den motoren.. den ligger under den svarte plast dekslet med "riller" ved vindusviskerene?

 

Ka skal du ha for motoren hvis det viser seg at den er helt ødelagt?

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden jeg gjorde dette, men du må bort med vindusviskerbraketten og noe annet dildall. Sitter et deksel foran denne motoren også som må bort, men jeg mener du skal klare å se kontaktpuggen når du har av vanndekselet.

 

Mente selvsagt at du skulle sjekke kanal 01 - ikke 00 - som du har gjort. Litt knot, men skal gå greit.. Lykke til :)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg blander meg inn, men tenkte det kunne vere like greit som å starte en ny tråd med lignende topic...

 

Jeg synes at klimaen min ikke gir nok luft rett og slett, altså når det står på max så synes jeg at det burde ha gitt mer trykk ut av dysene, er dette noe som det går an å lese av feilkoder på? alt. om det går an å se om det er lite gass på systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket skal R401a og R409a være ertatningsgasser dem og for R12 - uten ombygging. Er dem ikke?

 

Joda, de er det. Men de er korrosive kuldemedier. R12 er ikke-korrosiv. 401/409 spiser derfor opp slanger over tid. Neppe noe stort problem for en ac som er fra R12'ens tid, som alikevel som regel lekker litt her og der.. isceon 49 spiser ikke gummi, og er derfor det korrekte kuldemediet. 401 og 409 er mer bergnet på kjøleanlegg med kobber rør og slikt. Men har i mange tilfeller brukt 401 og 409 på bil, og det går som gel greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R134a, drit i det andre.

kjøp heller konverteringssett med andre nippler og fyll opp med middel. Korrekt måte er seff. å bytte o-ringer (da er du glad i arbeid). Men man får kjøpt addisiver som funker meget bra som den mineral olja som er i R12 anlegg. Tar ikke kål på o-ringene på gamle r12 anlegg, såfremst at tetteringene er i bra stand.

Husk å få vakumert ut all r12 middelet først, disse er ikke blandbare. Husk også og bruk PAG olje om du går for r134a og rett viskositet. (kan bruke PAO)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår