Gå til innhold

autofil larsen i 960 ambulanse

Ranger emnet


volvo240gl_1986

Anbefalte innlegg

I 900-serien var bensinmotorer mest vanlig. Ytelsene strakk seg fra 116 hestekrefter og opp til 165 hestekrefter på turboutgaven av 940.

 

Toppmodellen Volvo 960, ble hovedsakelig levert med seksylindrede bensinmotorer. Den minste hadde et slagvolum på 2,5 liter og en ytelse på 170 hestekrefter, mens tre-literen med 204 hester var sterkeste alternativ. Ble også levert med 2,0 liters turbomotor med 16 ventiler (B204FT & B204GT). Med henholdsvis 190 hestekrefter og 200 hestekrefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke første gang Larsen har blandet R6 og V6.

Han sa også at det var stiv bakaksling, men vet ikke om det stemmer på denne?

 

 

Dreit seg nok ut der og ja. Er nok multi-link på den ja

Samme hva du sier, så har du ræva bak :)

 

- 1987 740 Turbo Intercooler

- 1983 760 GLE 16Valve

- 1989 760 GLE (Delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de første 960 stasjonsvognene kom faktisk med V6 motoren, og ambulansen er basert på stasjonsvognen

 

Nå så vel uansett ikke denne ut til å være av de første 960ene. Men jeg mistenker at ambulansene ofte kan være "plukk" av litt forskjellige komponenter.

 

Jeg har hørt påstanden innimellom at 960 først hadde V6eren (altså motoren fra 760), men aldri sett det videre dokumentert. Det virker strengt tatt merkelig, da den nye motortypen fra begynnelsen var selve "hovedargumentet" for 960. Trykksaker som brosjyrer osv tyder fortsatt på det. Så det må evt dreie seg om relativt få og "uoffisielle" eksemplarer? Men her ser jeg for første gang hevdet at det er 960 stasjonsvogn det gjelder. En 960 stasjonsvogn med V6er må vel være så godt som identisk med en 760 stasjonsvogn?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye modellen (-95) fikk du kun med rekkesekser. Den gamle fra til 94 har jeg iallefall sett 92-93 modeller ambulanse med rekkesekser motoren. 760 88-90 var og å få som ambulanse og en 765/965 er ganske så identiske. Men har hørt at V6en var og få i 960. Men det tror jeg var det aller aller første produksjonsåret.

Samme hva du sier, så har du ræva bak :)

 

- 1987 740 Turbo Intercooler

- 1983 760 GLE 16Valve

- 1989 760 GLE (Delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med eksportmarkeder kan vel høres rimelig ut - jeg vet ikke om det kan tenkes at det tok tid før den nye motortypen var "sertifisert" for visse markeder? I noen land fantes det også 960 med 2,3-literen og turbo, tilsvarende den tidligere 760Turbo.

 

Angående stiv bakaksel - det var tross alt brukt på 960 stasjonsvogn i flere år, men det ble riktignok "multi-link" fra 95-modellen. Men igjen kan en jo lure på om ambulansen kan være et unntak...?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår