Gå til innhold

noen som kan hjelpe? lurer på om forsterker er stor nok

Ranger emnet

petterfrantzen

Anbefalte innlegg

Man kan aldri få for stor forsterker. Jo mere watt rms forsterkeren gir jo bedere kontroll har forsterkeren over elementene som igjen hjelper til så du ikke ødelegger dem. Jeg har 6000w rms forsterker men elementene mine har bare 2x2000w ergo 4000 til sammen. Det er lettere å spille istykker elementer med for lite strøm da elementene vil bånne hvis de ikke får nok strøm.

Lyd får du uansett og tviler på at forsterkeren er for liten. Mulig den ikke klarer å drive elementene max ut men at du kommer til å høre bassen er helt klart.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri få for stor forsterker. Jo mere watt rms forsterkeren gir jo bedere kontroll har forsterkeren over elementene som igjen hjelper til så du ikke ødelegger dem. Jeg har 6000w rms forsterker men elementene mine har bare 2x2000w ergo 4000 til sammen. Det er lettere å spille istykker elementer med for lite strøm da elementene vil bånne hvis de ikke får nok strøm.

Lyd får du uansett og tviler på at forsterkeren er for liten. Mulig den ikke klarer å drive elementene max ut men at du kommer til å høre bassen er helt klart.

Jeg tar meg den frihet å rette litt på det som ble skrevet her;

en forsterker med mange watt har ikke nødvendigvis bedre kontroll over et element, det er heller strømmen (ampere) forsterkeren produserer som gjelder for å ha kontroll over et element. Strøm og watt er 2 forskjellige ting altså. Dere kanskje har lest rundt forbi at en "strømsterk" forsterker er bra, og det har mye å gjøre med hvor bra kontroll det har over elementet.

Jeg kan ikke helt se hvorfor en forsterker som ikke har kontroll over et element skal ødelegge det av den grunn.

Et element bunner heller ikke med for lite strøm.

Det som kan skje er at du sprenger elementet om du har en for liten forsterker som du presser den så hardt at den klipper signalet som går ut til høyttalerne. Et klippet signal vil levere en god del mer watt, uten at høyttaleren beveger seg i proposjon med dette. Watt er varme, og måten en høyttaler kjøler seg på er å bevege seg ut og inn, som da fører til at elementet blir nedkjølt. dersom det da blir mer varme og ikke tisvarende mer bevegelse kan elementet ta skade av det.

Og med for mange watt, og en luring bak volumkontrollen kan man fint sprenge en høyttaler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt-SPL.jpg

Tenker denne er ganske interessant for mange...

Her ser vi og at impedansen øker ganske bra med effekten. Alt er målt ved samme frekvens, 53 Hz som er omtrent tuning.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider