Gå til innhold

Kraftigere gnist og styring av gnist?

Ranger emnet


Jan E-28

Anbefalte innlegg

Må ha kraftigere gnist til det økte bensinforbruket den nye forgasser motoren har.

Turtallsperre og justering av tennpunkt er et must. Og noe jeg regner med alle sammen har.

 

Tenkte å kjøpe MSD komponeneter.

Men er det andre produsenter jeg bør se på også?

Ser Gasoline.no selger KMS system. Noen som har erfaring eller hørt noe om dette?

Og hva med Mallory?

 

Andre produsenter?

Og hvem er billigst på disse systemene? Billigst på MSD?

 

http://www.malloryracing.com/

http://www.msdignition.com/

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=index&cPath=54_73

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha kraftigere gnist til det økte bensinforbruket den nye forgasser motoren har.

Turtallsperre og justering av tennpunkt er et must. Og noe jeg regner med alle sammen har.

 

Tenkte å kjøpe MSD komponeneter.

Men er det andre produsenter jeg bør se på også?

Ser Gasoline.no selger KMS system. Noen som har erfaring eller hørt noe om dette?

Og hva med Mallory?

 

Andre produsenter?

Og hvem er billigst på disse systemene? Billigst på MSD?

 

http://www.malloryracing.com/

http://www.msdignition.com/

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=index&cPath=54_73

 

 

Summit har en billig CDI boks! Kommer på 150 dollar pluss coil mener jeg! så 200 dollar totalt! Med turtalls sperre.... Billig og god løsning dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Summitracing hadde alt av Aeroquip koblinger og slanger jeg trenger også. Så da ble det bestilling derfra. Tror egentlig ikke du finner det noe særlig billigere andre steder heller. Spesielt ikke her i Norge desverre.

 

Så da er MSD Digital-6 Plus CD enhet med MSD Blaster HVC-2 Coil. Og mye annet snacks på vei i posten :yummy:

 

 

Edit: Om noen skulle falle inn i tråden her når de søker:

" Not CARB approved " merkede deler betyr etter det jeg kan se bare at mulig bilen ikke vil gå gjennom avgassmålingene i noen stater i USA. Det blir en form for ikke CE merkede deler.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde heller gå for det EDIS-baserte MegaJolt-systemet. Veiv-trigget, store gnister, og programmerbart tenningstidspunkt. 100% kontroll og store gnister. Koster ikke så mye å komme igang med, men krever litt fabrikasjon (montering av trigger-hjul og konstruksjon av sensor-brakett). Selve MJ-enheten koster 170 dollar , og så trenger du (brukte) EDIS-deler i tillegg.

 

Monterte systemet på en av mine biler i sommer (4.2 liter Jaguar) og er kanonfornøyd. Har brukt andre tenningssystemer tidligere, senest en Mallory fordeler, med Crane HI-6 tenningsforsterker og LX-92 coil, og det er en helt annen verden.

 

MegaJolt: http://www.autosportslab.com/net/org

 

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte med en veivtrigger også.

Ble litt overasket over hvor dyr denne var. Men selv løs trigger, og 4 løse magneter for å sette inn i svinhjulet var like dyrt:wonder:

 

Og tror nok ikke jeg kommer til å savne noe ting på Digital-6 plus enheten heller. Litt dyrere en andre merker. Men gikk like så godt for et kjent merke siden ingen kunne gi noen direkte anbefalinger.

 

 

Det mest fornuftige å kjøpe tror jeg egentlig hadde vært KMS, som Gasoline.no selger. Der kan en bruke de eksisterende sensorene som bla de fleste tyske bilene er levert med.

Og de får vist veldig god brukerstøtte fra leverandøren.

 

 

Er det MegaJolt fra samme sted som MegaSquirt?

Så litt ut som det samme. Med selvbygg, og open source.

Tror ikke jeg hadde hatt ork til å sette meg inn i alt. Da er MSD litt greiere, med 100% vanntette bokser. Og støpt elektronikk mot vibrasjonsfeil etc.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg snakker om (Megajolt) er et fordelerløst system. Systemet bruker en sensor på veiva for å beregne tenningspunkt. Med en 4-sylindret motor bruker man et EDIS-4 system, med en coil som har 4 uttak. Systemet er waste-spark, hvilket vil si den fyrer 2 ganger for hver syklus (den fyrer også når det ikke er blanding i sylinderen, derav waste=bortkastet). Det Megajolt-enheten gjør er å sende signal om nøyaktig når det skal tennes, på grunnlag av turtal og enten vakum i innsuget eller gass-posisjonssensor (throttle position sensor). Tenningskartet på 10x10 punkter programmerer man via laptop.

 

Litt pusling med å få det installert, siden man må montere et tannhjul på et egnet sted tilknyttet veiva, og lage en brakett slik at sensoren kan ligge intill, men vel verdt det.

 

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet en ofte kan få ved å bruke en power coil, og original fordeleren. Er at den høye spenningen tærer ekstra på stiftene i fordeleren. Og slitasjen øker betraktelig.

Noen coiler har jeg hørt er så dårlig i utgangspunktet. At en får bare noen 100 mil ut av den før den er utslitt.

 

Men i de fleste tilfellene er ikke dette noe særlig problem, noe jeg satser på :driving

 

 

 

Systemet er waste-spark, hvilket vil si den fyrer 2 ganger for hver syklus (den fyrer også når det ikke er blanding i sylinderen, derav waste=bortkastet).

 

Hva er grunnen til at den kjører en waste-spark?

Er det for å være sikker på at alt er forbrent før ny syklus starter. Så en slipper ujamt blandingsforhold, tenningsbank etc?

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet en ofte kan få ved å bruke en power coil, og original fordeleren. Er at den høye spenningen tærer ekstra på stiftene i fordeleren. Og slitasjen øker betraktelig.

Noen coiler har jeg hørt er så dårlig i utgangspunktet. At en får bare noen 100 mil ut av den før den er utslitt.

 

Men i de fleste tilfellene er ikke dette noe særlig problem, noe jeg satser på :driving

 

 

 

 

 

Hva er grunnen til at den kjører en waste-spark?

Er det for å være sikker på at alt er forbrent før ny syklus starter. Så en slipper ujamt blandingsforhold, tenningsbank etc?

 

Det er ikke laget på den måten for å få en ekstra gnist på ikke arbeidstakt. Det er bare noe man må leve med om man skal få til fordelerløs tenning uten sekvensiell styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet en ofte kan få ved å bruke en power coil, og original fordeleren. Er at den høye spenningen tærer ekstra på stiftene i fordeleren. Og slitasjen øker betraktelig.

Noen coiler har jeg hørt er så dårlig i utgangspunktet. At en får bare noen 100 mil ut av den før den er utslitt.

 

Men i de fleste tilfellene er ikke dette noe særlig problem, noe jeg satser på :driving

 

 

 

Trenger vel ikke stiften til noe når en har Elektronisk styrt tenning??

 

 

Ett lite spm: Jeg har en motor med stifttenning, men har en fordeler til den motorn med hallsensor, vil det funke vel så bra som f.eks eget triggerhjul + sensor på veiva?

 

Må vel bruke en coil med ett uttak ved bruk av fordeleren da, istede for å ha muligheten til å bruke 4 separate coiler elns. ?

 

Lurer litt på elektronisk tenning for å lettere kunne justere tenning og for å få turtallssperre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår