Gå til innhold

Noen tips ang. overhaling av ET/AT blokk ?

Ranger emnet


volvo145

Anbefalte innlegg

Jeg har en 740 TIC 86 modell som det sitter en B230ET med 531 topp i, tror den begyner å bli litt sliten så jeg lurer på å overhalen den nå siden det begyner å bli høst her på vestlandet.

 

I jiggen i garasjen har jeg en gammel B21AT motor som vistnok skal vere borret til 2,2

Topp er ukjent, men skal ikke rådene vere sterkere i den enn i ET motoren?

 

Lurer litt på å overhale den 2,2 motoren for så å bare hive den oppi 740en med turboen og insprøytningen og resten av garnityren fra ET der.

 

Eneste jeg kunne brukt fra ET motoren er vel 531 toppen , skulle vel gå greit å sette den på AT blokka, og da vil jo fordeler havne på rett plass?

 

Noen fordeler/ulemper /tips,eller noen problemer jeg vil treffe på med dette?

 

Volvo740TICstv002.jpg

 

Volvodeler004.jpg

 

Volvodeler003.jpg

 

Volvodeler002.jpg

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du ser på blokka hvilket volum det er på den, og viss det er B23AT så er det 2.3l ikkje 2.2l

 

Men, den blokka skal være litt grommere tror eg ja, 13mm tykke staker trur eg, men er ikkje heilt sikker, men det ser du viss du tar ut bånnpanna.

 

Mvh

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, gikk vist litt i ball der ja, er nå korigert til b21AT :D

398 topp, ok.. er det noe å samle på?

 

Er det som jeg sier at rådene i den gamle er bedre?

 

Kansje jeg bare skulle kosta på den ET blokka heller, og bare brukt rådene fra AT motoren?

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, gikk vist litt i ball der ja, er nå korigert til b21AT :D

398 topp, ok.. er det noe å samle på?

 

Er det som jeg sier at rådene i den gamle er bedre?

 

Kansje jeg bare skulle kosta på den ET blokka heller, og bare brukt rådene fra AT motoren?

 

398 er ca det samme som 530.

 

Hvis rådene er tykkere er de vel bedre men det tør ikke jeg uttale meg om.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230 innmaten passer ikkje overens med B21 inmaten, forskjelling dim på lagrene, men kan jo bygge d til da. men du trenger stempler med rett dim på kryssbolten, er forskjell der o. gikk på en smell sjøl der, hadde ei b23 blokk med tykke staker, og dei ville eg sette i ei B230 blokk, men va forskjellig dim på veivlagere og kryssbolten som sagt.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok taker for svar , det var akkurat den informasjonen jeg var ute etter, da kan jeg ikke sette de rådene inn i 230 motoren.

 

Men jeg kan fortsatt overhale den B21 blokka , og bare hive over topp, innsug og eksos fra 230 motoren i 740en mens jeg overhaler 230 motoren skikkelig :-D ?

Tror jeg går for det..

 

Hvor bør jeg kjøpe slipesett?

 

Ole , har ikke sett bilen din her i byen , er det noe heftig i den eller?

Har du tråd om den her? (jeg kunne vel søkt men :D )

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår