Gå til innhold

Hjelp/Verktøy til å skru av fordempere/fjær..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Skal montere senkefjærer foran nå.. Hvor får man kjøpt det verktøyet som skal holde igjen mutteren mens man løsner på toppen under det plastdekslet øverst i fjærbeinet? Nøkkelen må jo være bøyd i mange vinkler.. Har sett på mekonomen, men dem hadde ikke..

 

Er det evt noe jeg kan "lage" selv for å få den mutteren av?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Er et problem når det gjelder muttertrekker.. For det første så har jeg for liten kompressor.. og for det andre så er det ingen kopper som går over stanga som stikker over mutteren.. Koppen er for kort med andre ord.. Og har ingen langkopper heller.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langpipe koster 30kr på biltema og 55kr eller noe på mekonomen, så vil ikke påstå at det er en stopper ;)

muttertrekker er veldig kjekt akkurat her og tviler på at kompressoren din er SÅ liten at den ikke klarer å dra av mutteren på toppen der.

Går selvsagt ann å ta det med skralle, men det er vanskeligere å holde igjen, vanskeligere å skru og det tar en god del lengre tid, MEN det går! Hehe :)

 

Husk at du må ha fjør-klemmer! Hvis ikke får du ikke ut fjør og demper av hjulbuen. Dette er også et lite helvete uten muttertrekker! :P

 

Og et VELDIG nyttig tips på turen: skru av nedre bærekula, så alt sammen raser ned når du skrur av mutterne i toppen av dempertårnet :)

Bare pass på å løsne bremseslangene fra innerskjermen, hvis ikke må du bytte disse! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laga meg min egen nøkkel jeg.. Tok en 24mm fastnøkkel å delte den for så å sveisa den slik at den fikk 2 90gradere.. Ble ikke best, men det funker fint.. :P

 

litt værre å få den av mutteren nedi der, da sveisen ble litt i tykkeste laget. (Har slipt ned) :p

 

Det jeg nå plages med, er at jeg ikke klare å bevege noenting... Har en 10mm fastnøkkel som jeg holder igjen stanga med, og den hjemmelaga nøkkelen til å skrue på mutteren med, men klarer ikke å bevege noe som helst. Har brukt rør over begge nøklene.. Ingenting funker.. *Frustert*

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laga meg min egen nøkkel jeg.. Tok en 24mm fastnøkkel å delte den for så å sveisa den slik at den fikk 2 90gradere.. Ble ikke best, men det funker fint.. :P

 

litt værre å få den av mutteren nedi der, da sveisen ble litt i tykkeste laget. (Har slipt ned) :p

 

Det jeg nå plages med, er at jeg ikke klare å bevege noenting... Har en 10mm fastnøkkel som jeg holder igjen stanga med, og den hjemmelaga nøkkelen til å skrue på mutteren med, men klarer ikke å bevege noe som helst. Har brukt rør over begge nøklene.. Ingenting funker.. *Frustert*

 

du må bruke makt vettu ;)

Volvo 244 78mod.. B21et

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makt??? Holder det ikke med et rør på rundt 1-2 meter? Kunne tenke meg det ja.. En mutter kan umulig sitte så hardt, med mindre den er sveisa fast... Jeg og en kompis har holdt på litt, å når vi begge tok i, beveget ingenting seg, bare nøklene som ble bøyd.. :s

 

Har ihvertfall tatt av fjærbeinet nå.. Var igrunnen like jævli det.. Har tatt av mange fjærbein før, men dette tok kaka.. Skulle løsne det der greiene der bremseslangen møtes med bremserøret ved fjærbeinet, men den muttersaken på bremserøret var av messing, så den holdt ikke lenge.. Endte med at jeg klipte over bremserøret, så nå må jeg plukke deler av den gamle forstillinga..

 

Hvis det er dette som kalles å plages, er det ikke noe særlig for å si det sånn.. :p

 

Noen tips?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 år gammel locktight sitter nok rimelig tight skjønner du! ;)

En kammerat har en sånn liten, fislete kompressor fra biltema. Den klarte fint å dra av mutteren i allefall :) som sagt flere ganger: makt er det eneste som nytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår