Gå til innhold

336mik: Bmw 323i M5 kompressor.Presse bytta ut i turbo!

Ranger emnet


336mik

Anbefalte innlegg

Prosjekt tråden om min E30 her.

Bilen er en 2-dørs 83` 323i,med 3.6 M5 og Eaton kompressor.

Girkassa er orginal M5.

Motor har hatt rast 3 ganger så langt. 2ganger stempel havari,og en gang topp og stempel havari.

 

Motor specs så langt:

94mm Smidde mahle Stempler. (34.5 mm komphøyde).

H-profil råder med arp bolter(135 mm).

Komp ca 7:1.

Mls topp pakning og arp bolter.

Megasquirt v2.

1:1 BTR.

83lbs (863cc) dyser.

3 dobble coiler.

6-puck sinter lamell.

Eaton MP90 4th generasjon.

Sjølbygd plenium.

24"x12""3 greddy Intercooler.

2stykk 7" kjølevifter fra ppf.

Sjølbygd ekspansjons tank (10 liter).

Radiator toyota crown diesel.

 

Specs på bilen så langt:

Orginal 325 bremser,med redstuff bak,og yellowstuff foran.

Apex 60/40 fjører og dempere.

Små modifikasjoner på forstilling.

Sjølbygd bensintank på 84l med separat catchtank på ca 1l med egen pumpe.

Sjølbygd ramme i front.

Det meste av intreiør og aslfaltmatter er fjernet.

17"x7.5" TSW Hockenheim felger.

 

Bilder av bilen sånn den er nå:

 

DSC00031.jpg

 

DSC00030.jpg

 

DSC00029.jpg

 

DSC00028.jpg

 

DSC00027.jpg

 

DSC00026.jpg

 

DSC00025.jpg

 

Bilder fra siste motor montering:

 

DSC00019.jpg

 

DSC00018.jpg

 

DSC00017.jpg

 

Bilde fra stargass blow-up:

 

startgasskonsekvens.jpg

 

 

Bilder av plass mellom IC og remskiva:

 

Kjling004.jpg

 

Kjling003.jpg

 

Bilder fra montering av kylare i front ramme:

 

Kjling007.jpg

 

Kjling006.jpg

 

Kjling005.jpg

 

 

Gammel mot ny radiator:

 

Kjling002.jpg

 

Bilder av sammensetting av motor:

 

Timing009.jpg

 

Timing008.jpg

 

Timing007.jpg

 

Timing006.jpg

 

 

Montering001.jpg

 

Bilder av topp kjøpt av andreas athurson:

 

Montering003.jpg

 

Montering002.jpg

 

Vektbalansering av gammle råder:

 

vektjustering.jpg

 

Bilder fra siste havari:

 

Havari006.jpg

 

Havari005.jpg

 

Havari004.jpg

 

Havari007.jpg

 

Havari003.jpg

 

Havari002.jpg

 

Havari001.jpg

 

Catchtank for bensin:

 

Catch-tank.jpg

 

TSW Hockenheim 17"x7.5:

 

Felger002.jpg

 

Felger001.jpg

 

Bensintank montert i reservehjuls brønn:

 

egtankogpresse005.jpg

 

egtankogpresse004.jpg

 

Motor med kompressor og lednings matte til datasprut:

 

egtankogpresse003.jpg

 

egtankogpresse002.jpg

 

datasprutogcompact003.jpg

 

Gammel lednings matte:

 

datasprutogcompact004.jpg

 

datasprutogcompact001.jpg

 

Montering av IC:

 

innsugetc004.jpg

 

innsugetc003.jpg

 

Sjølbygd plenium:

 

Plenium001.jpg

 

Plenium002.jpg

 

Plenium003.jpg

 

innsugetc001.jpg

 

innsugetc002.jpg

 

Egen kulelager foring i forstilling:

 

lagerforing.jpg

 

Sjølbygd ramme:

 

Bilde007.jpg

 

Bilde008.jpg

 

Bilde006.jpg

 

Bilde005.jpg

 

Extra instrument:

 

Bilde004.jpg

 

6-puck sinter:

 

Bilde009.jpg

 

 

Det var det jeg kom på i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det luftfilteret ditt, er det mosa eller bare ser det sånn ut?

Batteri fra biltema? okei, rått prosjekt uansett!!

Det var bare et gammelt filter som ble brukt til transport(får å ikke fylle fullt innsuget i støv,siden jeg skulle flytte den på grusvei).

Batteriet er et biltema batteri ja,på 110ah.Funker bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plenumet er ikkje optimalt,får mest fylling på syl 3&4 med den konstruksjonen. Skulle heller hatt større luftkammer for å fordele lufta,gjerne med skrå fals mot endene.

Om det er optimalt eller ikke spiller ingen betydning.De 5 hestene skal jeg i så fall klare meg uten.

Og med tanke på fyllings grad av syl,så spiller dette heller ikke så stor rolle,siden trykk forflytter seg sinnsykt raskt.

De fleste har vel dyser som gir større forskjell pr sylinder enn hva dette pleniumet skal gjøre.

Forøvrig til teigen,så skyldes motoras tenning som har vært feil,og bensin-pumper som har tatt kvelden,og med ladetrykk da,så blir det fort varmt,og tenningsbanken svir stempler fortere enn svint.

Nå er forøvrig bilen mappet opp så den skal fungere greit med tanke på hvor mye stress den skal utsettes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er optimalt eller ikke spiller ingen betydning.De 5 hestene skal jeg i så fall klare meg uten.

Og med tanke på fyllings grad av syl,så spiller dette heller ikke så stor rolle,siden trykk forflytter seg sinnsykt raskt.

De fleste har vel dyser som gir større forskjell pr sylinder enn hva dette pleniumet skal gjøre.

Forøvrig til teigen,så skyldes motoras tenning som har vært feil,og bensin-pumper som har tatt kvelden,og med ladetrykk da,så blir det fort varmt,og tenningsbanken svir stempler fortere enn svint.

Nå er forøvrig bilen mappet opp så den skal fungere greit med tanke på hvor mye stress den skal utsettes for.

 

Ja det er jo du som bestemmer,bare bemerket eg. Men uansett kor raskt dette trykket forflytter seg vil en uansett få skeiv fordeling! Og det med at "de fleste har dyser som gir større forskjell pr syl enn dette plenumet",kan du forklare dette nærmere??

 

Ellers et gromt prosjekt :hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår