Gå til innhold

Problem med 1988 Jetta GLi

Ranger emnet


DanielS

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hva som er galt med bilen min, '88 Jetta GLi:

 

Jeg fikk nylig stopp på bilen, kjente bare et rykk, og så døde motoren ut. Nå lurer jeg på hva som kan være galt. Bilen vil ikke starte, den bare står og "filer". Jeg har absolutt bensin nok på tanken, og strøm nok på batteriet.

 

Jeg tenkte at dette kunne ha noe med rotoren og tenningsmekanismen å gjøre (fordelerlokk osv.), og jeg oppdaget at rotoren riktignok var ødelagt. Jeg byttet denne, men får fortsatt ikke start. Man kan høre at det knistrer inni fordelingslokket.

 

Jeg har fått høre at det kan være et problem med enten bensintilførselen eller at register-reima er gåen. Så da lurer jeg på; er det vanlig at bensinpumpa på Jetta 1988 mod. bruker å ryke (etter ca. 250000 km)? Kan det ha noe med bensinfordeleren å gjøre? Har bilen min ei register-reim i det hele tatt? Jeg har forresten innsprøytningsmotor.

 

Hvis noen har har opplevd noe lignende eller har forslag om hva jeg skal gjøre, så er jeg veldig takknemlig for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig å si på stående fot hva som gjorde at den døde. men du kan jo begynne med å sjekke at den har både drivstoff og tenning.. og ja.. den har regreim

Takk for svar. Da er det kanskje mulig at registerreima er gåen.. Skal prøve å finne ut hvor den er i motorrommet, og om den er vanskelig å skifte. Vet du forresten noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har reg.reim ryket og du har brøvd å starta den ved at startaren drar motoren går rundt så har du 90% sannsynlighet at du har bøyd ein ventil. men du kan ha gullhår i ræva. men viss du ikkje veit kor reg.reima er så ligg unna. få heller nokon som kan det til å skifte den.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg skal skifte registerreima selv, men tror heller at det er bensinpumpa som er gåen. Jeg har hørt at den skal lage en slags "klikkelyd" når tenninga står på, stemmer dette? Det gjorde den iallefall ikke.

 

Noen som har erfaring med å bytte bensinpumpe på Jetta? Er det vanlig at den ryker eller kan det være at kun bensinfilteret er tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
I releet skal det komme en liten klikkelyd, så skal pumpa dure i cirka 2-3 sekunder...

 

om reg reim ryker går ikke motoren åt helvette med mindre den er blitt planet... eneste som skjer er forsåvidt at noen ventiler kan bøye seg... ikke noe værre....

Vet du hvilket nummer det skal stå på releet til bensinpumpa, eller hvordan jeg kan finne ut hvilket relee som tilhører pumpa? Pumpa lager ikke lyd når jeg har tenningen på, klarer heller ikke å måle noe strøm på den (med tenninga på).

 

Jeg prøver å skifte den, men det renner altfor mye bensin ut, slik at det er nesten umulig å arbeide med den. Tok ut den ene slangen som gikk fra bensintanken til pumpa, og tettet den, men det renner fortsatt mye bensin ut av pumpa. Noen som vet noe om dette? Er det flere slanger som må tettes (eller plugges av) før man skifter pumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilket nummer det skal stå på releet til bensinpumpa, eller hvordan jeg kan finne ut hvilket relee som tilhører pumpa? Pumpa lager ikke lyd når jeg har tenningen på, klarer heller ikke å måle noe strøm på den (med tenninga på).

 

Jeg prøver å skifte den, men det renner altfor mye bensin ut, slik at det er nesten umulig å arbeide med den. Tok ut den ene slangen som gikk fra bensintanken til pumpa, og tettet den, men det renner fortsatt mye bensin ut av pumpa. Noen som vet noe om dette? Er det flere slanger som må tettes (eller plugges av) før man skifter pumpa?

 

 

 

 

 

Du har jo returen fra motoren oxo som kommer tilbake inn i pumpa... husker desverre ikke hvilket nummer det skal være på releet... men om det ikke klikker noe sted så kan du reise på et vw verksted å høre med de... eller ringe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo returen fra motoren oxo som kommer tilbake inn i pumpa... husker desverre ikke hvilket nummer det skal være på releet... men om det ikke klikker noe sted så kan du reise på et vw verksted å høre med de... eller ringe...

Ok. Da må jeg finne returledningen fra motoren å skru den av. Men det kan da ikke være så mye bensin som kommer i retur fra motoren? D må vel tømmes en gang, det skal vel tross alt være bensin som kommer i retur?

 

Takk for svar forresten. Skal ringe et VW-verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår