Gå til innhold

Skifte toppakning B-Omega 2,0 16V

Ranger emnet


olepeder

Anbefalte innlegg

Bor du i Trondheim? I så fall kan du få gjort det en god del billigere. Jeg tok telefonrunden for en tid tilbake.

 

Om du klarer å bytte selv er jo selvsagt avhengig av om du er mann eller mus. Jeg hadde ikke baller nok til å prøve.

 

Hva angår planing så er det noen som sier at det skal gjøres uansett, og noen påstår at det bare er nødvendig hvis den er merkbart skjev. Jeg gjorde det for sikkerhets skyld og benyttet anledningen til å bytte ventiltetninger og borre ut knekte eksosmanifoldskruer. Selve planingen koster ikke mer enn 500-700, så det er ikke den store bekymringen.

 

Det viktigste til slutt: Er du sikker på at toppakningen har røket? Hvordan vet du i så fall det?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et utfyllende svar.

Jeg hadde bilen på verksted og de målte bl.a hc, co2 elns i ekspansjonstanken, så de var sikre i sin sak.

Det var gode nyheter at det var så billig å slipe toppen, derfor kaster jeg meg på jobben, har skrudd litt før. Haynes har sikkert en ok verkstedhåndbok.

Vet du hvem som sliper toppen?

 

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noen symptomer type miste kjølevann eller at bilen går dårlig er det ikke sikkert at det trenger å utbedres. Jeg kjørte lenge med HC i ekspansjonstanken før det begynte å gå nedenom. Lukter du eksos av tanken? Jeg har aldri helt skjønt hvordan verkstedene kan bruke HC i tanken som indikator, iom at kjølevæska er et hydrokarbon det også.

 

Slipe toppen kan gjøres hos Tore Topp (autotrim) på nyhavna. Cylmo på Tunga/Angeltrøa tar nok også jobben, men ryktene sier at de er dyrere.

 

Delene du trenger kjøper du på scanparts (ikke maskinagentur eller mekonomen i hvert fall).

Haynes finnes i engelsk versjon for Omega B. Bør vel finnes på biltema og CD bildeler.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen sluker kjølevann og lamdasonden sliter visst skikkelig pga vanet som kommer, så de var sikre på diagnosen. Det eneste jeg stusset litt på var en høy mekanisk lyd, som kraftig ventiltikking, men de sa det kom av pakningen.....

 

Takk for tips, jeg skal se om jeg får begynt med bilen neste uke.

Har du så dårlig erfaring med Mekonomen og Maskinagentur?

 

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen har jeg ikke handlet så mye fra, men prisene der er jo generelt sett høye. Maskinagentur er dyre, har dårlig service og klarer ikke skaffe riktig del selv om de får GM-nummeret. Scanparts har OK priser (dog noe dyrere enn carpars.no), og de skaffer deg riktig del kjapt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er ikke så stress, gjorde det selv på min 16V og effektiv arbeidstid var vel 16 - 20 timer eller noe hvis man ser bort ifra slipetiden som ikke var min jobb.

 

Er ikke utdannet mekaniker eller gjort noe slikt selv, men synes ikke det var så vanskelig, startet gjorde den å! Og den går i dag uten problemer!

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for innlegg.

Etter å ha sjekket litt priser ser det ikke ut til at Opel selv er så dyre, de skulle ha 1700,- for pakningssett inkludert nye bolter. Samtidig som jeg har alt oppe er det vel lurt å skifte registerreim tenker jeg.

Er det noen som vet om hva slags spesialverktøy som trengs? Momentnøkkel står øverst på lista.

Det eneste jeg ser litt mørkt på er å få alt rett når regreima skal på, men det står sikkert greit beskrevet i Haynes-boka.

 

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scanparts er billigere;-) (neida, jeg får ikke provisjon). Regreima var grunnen til at jeg ikke gikk på jobben selv, men etter å ha tittet litt på den (ifbm kamsensorbytte) tror jeg det kanskje ikke er det største problemet. Litt dårlige tegninger i Haynes, men når du ser registeret samtidig bør det være overkommelig.

Hvis ikke eksosmanifoldboltene allerede er knekt så gjør de det etter hvert. Derfor kan det være lurt å bytte dem når du er i gang. Momentnøkkel må du nok ha. Strekkboltene skal trekkes til med vinkeltrekking. Det finnes vel verktøy for det også hvis du ikke har godt øyemål.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Heisann, jobber selv på Sven Kvia i Sandnes(opel) Det og skifte toppakning på en x20xev er en enkel sak viss man har skrudd litt før. Reg reima er heller ikke vanskelig, på jobben har vi spesialverktøy til det, men det er ingen problem uten. Spesialverktøyet låser kammene mot hverandre så du må bare passe på og stille de etter merke. det er en strek på på begge kamhjulene og en strek på registerdekselet. Strammehjulet skal strammes mot klokka og ikke med klokka som mange tror. Jeg kan sende deg hele arbeidsbeskrivelsen på skifte av toppakning viss det er ønskelig:) Vannpumpa anbefales også og byttes, kjenn etter slark og ulyder når du roterer på den.

Opel Omega B STV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Heisann, jobber selv på Sven Kvia i Sandnes(opel) Det og skifte toppakning på en x20xev er en enkel sak viss man har skrudd litt før. Reg reima er heller ikke vanskelig, på jobben har vi spesialverktøy til det, men det er ingen problem uten. Spesialverktøyet låser kammene mot hverandre så du må bare passe på og stille de etter merke. det er en strek på på begge kamhjulene og en strek på registerdekselet. Strammehjulet skal strammes mot klokka og ikke med klokka som mange tror. Jeg kan sende deg hele arbeidsbeskrivelsen på skifte av toppakning viss det er ønskelig:) Vannpumpa anbefales også og byttes, kjenn etter slark og ulyder når du roterer på den.

 

Hei, jeg har skrudd mye motor \ sykkel og bil, men aldri byttet toppakning \ reg reim på en 4silyndret motor med 2 kamakslinger,, har nå begynt å demontert, men ting har gått litt fort får seg...

 

jeg tok av registereima, og kammakslingene før jeg fikk merket hvordan dette skulle stå. skall bytte toppakning, ventiltetninger, å kansje slipe ventilane å seta. Dette får jeg til. men problemet er å stille inn kammakslingene å registereima., Er dette ett stort ''problem'' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår