Gå til innhold

'92- 80 2.0s blir ikke ordentlig varm.

Ranger emnet


AndyGizzle

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en '92 Audi 80 2.0s (90hestern) som ikke alltid blir varm. Denne skal vel ligge på 90C arbeidstemp?

 

Det virker som den kommer opp i denne temperaturen når jeg står stille eller kjører sakte, men den bruker gjerne lang tid. Når jeg kjører "langtur" virker det nesten som kjølinga er for bra, og den holder kanskje en 60C. Er dette normalt?

 

Kan det være termostaten som er gåen eller hva kan være feil?

1992 Audi 80 2.0S

[www.torpify.net]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle klarer alt om de går inn for det ;)

 

Termostaten koster sikkert under 100 kr på Biltema, men kjøp en ny original på Møller selv om den er noe dyrere.

 

Først må du tappe av all kjølevesken. Det er tappeplugg i nedre kant av radiatoren. Ikke samle på den gamle kjølevæska, kjøp ny! Legg merke til hvilken farge det er på den som er/var på. Er den rød så må du etterfylle med rød G12 eller G12+. Er den grønn eller blå må du etterfylle med grønn eller blå, går om hverandre.

Rød må ikke blandes med blå eller grønn!

 

Termostaten sitter i underkant av vannpumpa, vanligvis bak et svart plastdeksel. Enklest å komme til fra grav om du har tilgang til dette. Det svarte plastdekselet er festet med to M6 skruer mener jeg å huske, disse skrur du ut. Vær obs på at det kan komme kjølevæske rennende så ikke stå/ligg under når du gjør dette. Når dekselet er av tar du ut gummipakningen og termostaten. Legg merke til hvilken vei termostaten står, monter den nye likt sammen med den nye gummipakningen. Skru på igjen plastdekselet. Ikke skru for hardt, husk at det er 6-mm bolter mot plastikk! Om ikke tappekranen i radiatoren er stengt så er dette et fint tidspunkt å stenge den :) Fyll på ny kjølevæske (konsentrat blandet 50/50 med vann, helst destillert). Tøm sakte på slik at luft får mulighet til å komme ut, påfylling skjer via ekspansjonstanken. Kjør en liten tur eller la den stå litt på tomgang med åpen kran i varmeapparatet. Etterfylling er sikkert nødvendig, men ikke fyll kaldt vann på varm motor, da kan du ta knekken på toppakningen og gjerne toppen! Vær forsiktig ang. dette!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, denne feilen har jeg og og har nettopp byttet til ny termostat. Kan også nevnes at bensinmåleren er feil også, og har snart byttet det som er. Neste steg er å ta ut instrumentpanelet og se på transistordingsen noen har nevnt et sted. Mitt tips før du bytter termostat er å ta en termometer og måle temperaturen på vannet som går inn i vannpumpa. Om den er 90c er feilen ett annet sted :-)

 

MVH

Lars

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opps, skrev feil.

Mål temperaturen på slangen som går ut av blokka og inn på radiatoren!

At bensinmåleren er utpåtur merker man ved at den "vandrer". Kan gå fra 3/4 full til 1/2 full på 10 sekunder, og så opp igjen noen sekunder etterpå. Gjerne i sammenheng med at du gir gass og tempmåleren synker.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, denne feilen har jeg og og har nettopp byttet til ny termostat. Kan også nevnes at bensinmåleren er feil også, og har snart byttet det som er. Neste steg er å ta ut instrumentpanelet og se på transistordingsen noen har nevnt et sted. Mitt tips før du bytter termostat er å ta en termometer og måle temperaturen på vannet som går inn i vannpumpa. Om den er 90c er feilen ett annet sted :-)

 

MVH

Lars

 

I ditt tilfelle er det konstantspenningsregulatoren som er gåen. Denne sitter montert midt bak på instrumantpanelet.

Temp.måler og tankmåleren har en egen regulator som konstant skal gi ut 10V, ikke 12 - 14 V som dynamoen / batteriet gir.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opps, skrev feil.

Mål temperaturen på slangen som går ut av blokka og inn på radiatoren!

At bensinmåleren er utpåtur merker man ved at den "vandrer". Kan gå fra 3/4 full til 1/2 full på 10 sekunder, og så opp igjen noen sekunder etterpå. Gjerne i sammenheng med at du gir gass og tempmåleren synker.

 

Jeg har ikke opplevd dette symptomet, så håper jeg er "safe" :-). Lykke til med løsing av dette for din del!

1992 Audi 80 2.0S

[www.torpify.net]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en liten opplysning, G12+ kan blandes med all annen kjöleveske. Ingen problem, men kun g12+. :hellothere:

 

Er fullt klar over det, rosa G12+ går sammen med alt. Men for enkelhets skyld sa jeg at rød kjølevæske (silikatfri) kun kan tilsettes G12 eller G12+. Har man blå eller grønn (etylenglykol) etterfyller man med samme type. Skal man gå over til G12 eller G12+ bør man tappe kjøleanlegget totalt for så å fylle opp alt med ny rød eller rosa. Ser bedre ut enn det grapset man får når man blander rosa med de andre. Tenker da ikke på "geleen" man får om man blander rød med blå eller grønn ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår