Gå til innhold

Bygge ut anlegget i Bmw'n litt!?!

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Jeg har jo et helt ålreit anlegg i Bmw'n min..

- Clarion spiller

- TV skjerm og DVD

- 6,5" Power Acoustic Farenheit høyttalere forran

- 6x9" JBL Decade i hattehylla

- 12" Pioneer i kasse.

- 4x200w BOSS forsterker

Jeg har lyst på bedre lyd forran. Og litt mere trøkk! :)

Har en Cadence Monoblokk på handa. z5000. Så da tenkte jeg å bruke denne på en sub. Også bruke BOSS'n på frontsett og 6x9".

Kassa er egentlig bygd til en 12" Rockford Fosgate Z, men denne tok kvelden. Har nå en Pioneer der, men den er ikke noe spesielt heftig. Jeg vil gjerne beholde kassa mi, men er vel greit med størrelse osv om jeg velger et annet Rockford element? Men, hvilket? Hva er bra?

Og hvilket frontsett skal jeg velge meg? Må ha et som spiller litt flott.. :)

Ellers så må jeg pusse opp litt i bagasjen. Forsterkern er allerede senket ned i bagasjen, det er plexi, neon osv der..

Men, jeg tenkte jeg skulle trekke om baki der.. Skifte ut neon til noe litt sterkere. Og plexien til noe mere fancy. Men, hvor skaffer jeg dette fra da? Noen som selger sånn stereo opphoringsgreier? :)

Og hva skal jeg trekke opp bagasjen med? Sånn alulook matte tinger? Eller vanlig filt? Noen andre tips?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg har kjøpt ting til og fikse baki bilen min så har jeg kjøpt veldig mye ting fra http://www.microplex.no mye kult man kan bruke der!

til plexiglass også mye fine vifter og andre div ting!

vanlig så er detta til data men funker også til bilen!

:D

kjøpte lysa mine der , 55 kr stykke + at du trenger en sånn dings... ekke så ille pris det!

ta no bilder av bilen din a!

Mvh

Reinert Andersen

Honda Civic 1,4 IS HB

Mod :1997

HK : 90

www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ekke no stress!

du må kjøpe en sånn sak som bestemmer hvor mye strøm lysa skal ha , og det kobler du bare rett på strømmen..

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=SBCCBK&toc=2230

forran tok jeg fra samme sted som cd spillern og baki tok jeg fra bagasjeromslyset! det er litt genialt forda slår lyset seg av når du lukker igjen bagasjerommet!

ganske enkelt genialt :D

Mvh

Reinert Andersen

Honda Civic 1,4 IS HB

Mod :1997

HK : 90

www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Hvilket Focal frontsett da? Jeg orker ikke å legge så innihelvettes med cash i det. Sånn Utopia greier til 8-9k blir litt dyrt liksom.

Antar jeg bygger elementene inn i døra da. Eller forran i dørken.. Med en kasse av noe slag.. Også superdiskant tingen inn ved siden av speilet liksom..

Hva koster det elementet der da? Og hvordan er det i forhold til f.eks HE2 og HX2?

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Okei. Hvilket Focal frontsett da? Jeg orker ikke å legge så innihelvettes med cash i det. Sånn Utopia greier til 8-9k blir litt dyrt liksom.

Antar jeg bygger elementene inn i døra da. Eller forran i dørken.. Med en kasse av noe slag.. Også superdiskant tingen inn ved siden av speilet liksom..

Hva koster det elementet der da? Og hvordan er det i forhold til f.eks HE2 og HX2?

Hva med Focal 165V2 ... Den fikk EISA prisen i sin klasse i år.

Koster veil 2590,-. Kan jeg selge for 2295,-

RFD er Punch HX2. Ligger midt imellom Punch HE2 og Power HX2.

Den tåler litt mer juling enn HE2, da den har 3" spole med god lufting. Power HX2 har 4" spole, men er litt mer tungdreven. Anser Punch HX2 som et godt kjøp. Koster 3055,- hos oss.

post-1185-13804852452859_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill!!!!!!! Kvitt deg med BOSS forsterkeren hvis du får deg noen gode frontsett (f.eks Focal). Det er som å dytte inn Biltemadeler på en splitter ny BMW 7serie.

Vel. Jeg har den forsterkeren nå og jeg synes den fungerer helt greit. Er vel bedre å drive frontsettet med forsterker enn med cd-spiller-forsterkeren? Jeg må være realistisk. Og jeg er ikke så jævla opphengt i anlegg, har andre ting å bruke de 3-4000 en forsterker koster på. Den får duge en stund

Hva med Focal 165V2 ... Den fikk EISA prisen i sin klasse i år.

Koster veil 2590,-. Kan jeg selge for 2295,-

RFD er Punch HX2. Ligger midt imellom Punch HE2 og Power HX2.

Den tåler litt mer juling enn HE2, da den har 3" spole med god lufting. Power HX2 har 4" spole, men er litt mer tungdreven. Anser Punch HX2 som et godt kjøp. Koster 3055,- hos oss.

Har sett litt på det settet der. Det virker greit! :) Hvordan skal jeg bygge det inn i Bmw'n da?

Og sub'n høres vel bra ut den også :)

Og om den ikke skal lide den samme skjebnen som den forrige RF'n, så må jeg ha et sånn der deksel til å ha over elementet. Noe litt fancy.

Da trenger jeg bare litt sånn opphoringsstasj baki.. Noe tips Bisarre?

Og hva med strømtilførsel? Antar denne z5000 drar mye strøm? Hvilket batteri skal jeg benytte? Skal jeg benytte to? Kondensatorer?

Får spare litt penger til anlegg nå :)

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... God strømtilførsel koster jo også litt. Så det kommer jo an på hvor langt du vil dra det.

Du bør ha tykk nok ledning, så det blir minst mulig spenningsfall. Merke er uvesentlig. Bare det er tykt nok. >25mm2

Neste ting, er å forsikre seg om at du har bra nok laderegulator. Du bør ha 14,4v med motoren igang, og det skal ikke synke nevneverdig når du gir full gass med anlegget. Ladac laderegulator koster 1660,-. Den henter ut de siste 30-40% av dynamoen.

En god kondensator er også bra å ha. Skulle anlegget kreve mer enn dynamoen klarer å gi, vil den hjelpe til å holde spenningen oppe, ved de værste basslagene. 0,5Fahrad holder opp til 500watt. 1Fahrad holder opp til 1000watt osv. 1F kondensator koster fra drøye 1000lappen og oppover, avhengig av kvalitet.

Et godt batteri er bra, av flere grunner. Det klarer å gi masse strøm på et lite øyeblikk, slik at det ikke er noe problem å spille høyt, når motoren ikke er i gang. Pluss at du kan starte bilen med anlegget i gang. Det tåler å dyputlades. Noe som ikke vanlige syrebatterier gjør. Må nok regne med nærmere 2k for et godt slikt.

Skal du bruke to batterier, kan det være lurt å legge inn et skillerele eller skillediode. Slik at det ikke oppstår problemer om du har spillt batteriet tomt. Da har du fortsatt strøm på det ene, og kan starte bilen. Pluss at eventuell elektronikk og bilalarm ikke slår seg vrang. 650-1800,-

Nå blir du nok svett... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Vel... God strømtilførsel koster jo også litt. Så det kommer jo an på hvor langt du vil dra det.

Du bør ha tykk nok ledning, så det blir minst mulig spenningsfall. Merke er uvesentlig. Bare det er tykt nok. >25mm2

Neste ting, er å forsikre seg om at du har bra nok laderegulator. Du bør ha 14,4v med motoren igang, og det skal ikke synke nevneverdig når du gir full gass med anlegget. Ladac laderegulator koster 1660,-. Den henter ut de siste 30-40% av dynamoen.

En god kondensator er også bra å ha. Skulle anlegget kreve mer enn dynamoen klarer å gi, vil den hjelpe til å holde spenningen oppe, ved de værste basslagene. 0,5Fahrad holder opp til 500watt. 1Fahrad holder opp til 1000watt osv. 1F kondensator koster fra drøye 1000lappen og oppover, avhengig av kvalitet.

Et godt batteri er bra, av flere grunner. Det klarer å gi masse strøm på et lite øyeblikk, slik at det ikke er noe problem å spille høyt, når motoren ikke er i gang. Pluss at du kan starte bilen med anlegget i gang. Det tåler å dyputlades. Noe som ikke vanlige syrebatterier gjør. Må nok regne med nærmere 2k for et godt slikt.

Skal du bruke to batterier, kan det være lurt å legge inn et skillerele eller skillediode. Slik at det ikke oppstår problemer om du har spillt batteriet tomt. Da har du fortsatt strøm på det ene, og kan starte bilen. Pluss at eventuell elektronikk og bilalarm ikke slår seg vrang. 650-1800,-

Nå blir du nok svett... ;)

Mye å lese.. Men, du har peil. Og du er hjelpsom. Flott med sånne folk. Derfor blir jeg å handle hos dere på Autosound :)

Vel. Strømkabel.. Det går en rød en fra batteriet.. Jeg antar denne er tjukk nok? :)

B%e5t_for_salg_017.jpg

Jeg ser helst å holde meg til et batteri, om det ikke blir mye trøbbel :) Men, må jeg ha to, så må jeg vel ha to? Men, det er altså vei utenom dette, som ikke er noe spesielt kostbar?

Hvilket batteri? Et Gelebatteri? Optima Red eller Yellow Top? Stinger? Ordne meg et slikt kanskje :)

Kondensator.. Okei, jeg har aldri forstått noe av det. Men, det er for å holde oppe spenningen, sånn at den er der når det trengs?

Vet du av noe slikt som et sånn beskyttelses greie å trø over elementet? Så f.eks enda et batteri ikke tar veien inn i elementet mitt? ;)

Og hva skal jeg kle bagasjerommet med?

B%e5t_for_salg_025.jpg

Alumatter? Noe annen type filt? Noe litt tøft? Ikke noe rosa-plysj :) Ikke så harry. Men, noe som er stilig! Ikke harry! :)

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg kan se, er kanskje den ledningen tykk nok. Vanskelig å se slikt ut fra et bilde. Bare pass på at du har skikkelig god kontakt til karrosseriet. Skrap rent, helt til metallet, og skru skikkelig fast. Dette er den tingen det blir jukset mest med, når det gjelder bilstereo.

Av koblingsmateriell, er nok Stinger absolutt å anbefale. Eller Rockford Fosgate. Samme gjelder for kondensatorer. Det er den indre motstanden som bestemmer hvor god en kondensator er. Jo mer motstand, jo mindre strøm klarer den å pøse ut. Derfor har Rockford og Stinger <0,00198ohm indre motstand, som er veldig akseptabelt.

Tenk deg at du tar en luftslange, med en blåsepistol i enden. Også blåser du i slangen. Sålenge du ikke trykker på pistolen, vil du klare å holde trykket oppe. Men så fort du klemmer inn pistolen, vil luften strømme igjennom, og du vil ikke klare å opprettholde trykket. Men så setter du fast en ballong på slangen. Sålenge du ikke bruker pistolen, vil du blåse opp ballongen. Når du klemmer inn pistolen, vil ikke du klare å holde trykket oppe, men ballongen vil hjelpe deg med å levere luft, så trykket holder seg. Så slipper du pistolen igjen, og ballongen blåser seg opp.

Dette er en meget forenklet forklaring, men det forklarer på et vis hvordan dette fungerer. ;)

Av batterier er det Stinger som jeg vil anbefale, med Optima eller Maxxima deretter. Ser det batteriet ditt virker ganske gammelt og slitt kanskje... Kan være greit å få sjekket det. ;)

Når det gjelder hvordan du vil ha det i bilen, er du den rette til å bestemme det. Synes jo det ser greit ut... Langt ifra det værste jeg har sett. Men finner du ut hvordan du vil ha det, kan vi nok skaffe deg delene...

Men jeg trur kassa di er feil bygget... Den skal ha to stk 4" porter på 10,75" lengde. Ikke én...

Og kanskje du burde laget en bandpass kasse... BMW'en din er vel rimelig tett i bagasjerommet. Så med en bandpasskasse, hvor portene stikker inn i armlenet, så skulle du få max bass inn i kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Av det jeg kan se, er kanskje den ledningen tykk nok. Vanskelig å se slikt ut fra et bilde. Bare pass på at du har skikkelig god kontakt til karrosseriet. Skrap rent, helt til metallet, og skru skikkelig fast. Dette er den tingen det blir jukset mest med, når det gjelder bilstereo.

Av koblingsmateriell, er nok Stinger absolutt å anbefale. Eller Rockford Fosgate. Samme gjelder for kondensatorer. Det er den indre motstanden som bestemmer hvor god en kondensator er. Jo mer motstand, jo mindre strøm klarer den å pøse ut. Derfor har Rockford og Stinger <0,00198ohm indre motstand, som er veldig akseptabelt.

Tenk deg at du tar en luftslange, med en blåsepistol i enden. Også blåser du i slangen. Sålenge du ikke trykker på pistolen, vil du klare å holde trykket oppe. Men så fort du klemmer inn pistolen, vil luften strømme igjennom, og du vil ikke klare å opprettholde trykket. Men så setter du fast en ballong på slangen. Sålenge du ikke bruker pistolen, vil du blåse opp ballongen. Når du klemmer inn pistolen, vil ikke du klare å holde trykket oppe, men ballongen vil hjelpe deg med å levere luft, så trykket holder seg. Så slipper du pistolen igjen, og ballongen blåser seg opp.

Dette er en meget forenklet forklaring, men det forklarer på et vis hvordan dette fungerer. ;)

Av batterier er det Stinger som jeg vil anbefale, med Optima eller Maxxima deretter. Ser det batteriet ditt virker ganske gammelt og slitt kanskje... Kan være greit å få sjekket det. ;)

Når det gjelder hvordan du vil ha det i bilen, er du den rette til å bestemme det. Synes jo det ser greit ut... Langt ifra det værste jeg har sett. Men finner du ut hvordan du vil ha det, kan vi nok skaffe deg delene...

Men jeg trur kassa di er feil bygget... Den skal ha to stk 4" porter på 10,75" lengde. Ikke én...

Og kanskje du burde laget en bandpass kasse... BMW'en din er vel rimelig tett i bagasjerommet. Så med en bandpasskasse, hvor portene stikker inn i armlenet, så skulle du få max bass inn i kupeen.

Okei.

Bytte ut alt av signalkabler og alt liksom? :) Hmm. Joda.

Det batteriet i bilen min er byttet ut til et annet, men det nye er bare på 65A. Kjøpte det i hastverk.

Hva koster et bra Gelebatteri da? Stinger, Optima, Maxxima?

Ja, jeg har merket det at det er svært lite basstrykk i kupeen i forhold til hvor mye det er når bagasjelokket er åpent.

Noen som har erfaring med å bygge stereo i BMW? Åpne opp hele hattehylla? Bassreflex'er opp hattehylla?

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånn halvveis bestemt meg for hva jeg skal handle.

Et Focal 165V2 frontsett fra Autosound.no - som skal monteres i de nye dørtrekkene som ankommer snart! :) Hvordan jeg skal bygge dem inn vet jeg ikke helt enda. Men, 6,5" i dørene og 1" diskant på dash'n.

6x9"'n blir i hattehylla, hvertfall en stund til..

Dette skal drives av BOSS'n en stund. Se om jeg ordner penger til noe råere etterhvert! :)

Som sub tenker jeg på denne subkassa. Håper bare jeg får plass til den baki bilen.

4.JPG

Er 2 stk Rockford Punch HE2. Disse skal kobles på en Cadence z5000 monoblokk. Skal montere inn 2 neonlys i kassa. Og sette på de nye sølvfarga Rockford sub-grill tingene. Skaffer du det Bisarre? :)

Skal bygge om alt baki bagasjerommet. Ta ut alt. Begynne på nytt! :)

Tenker å legge noen små klosser underst. Legge klart alt av kabler og alt. For så å legge en plate over hele bagasjen, helt fram til subkassen.. Med hull på sidene helt ved baklyktene, sånn at jeg har tilgang til de "oppbevaringsrommene" der. Så skal jeg skru fast begge forsterkerene i plata. 2 neonlys på hver. Lage egne rom for de... Og et eget rom for en kondensator (håper en holder, 1 farad antar jeg) - så må noen klosser til igjen. For at en ny plate skal oppå der igjen. På denne platen skal jeg ha montert plexi.. Over begge forsterkene. Disse skal trekkes i filt. Og fjerner bare filten over Cadence forsterkern. Filten over BOSS'n blir til jeg har skiftet den til en Cadence 4 kanals i samme stil som z5000! :) På sidene skal jeg lage to luker, sånn at man kommer til disse "oppbevaringsrommene.

Trur dere dette blir bra da? :)

Kom gjerne med innspill og meninger.

Blir litt morro å prøve å gjøre det pent baki der. Antar det blir skjulte vifter til forsterkerene også.. Så det slipper å gå varmt!

Hvilket batteri? Stinger? En strømkabel bak til hver forsterker? Hvilken kondensator? Cadence? Siden jeg har en slik forsterker? Eller finnes det noen "nøytrale" Kondensatorer? Kanskje kjøre stinger siden jeg antar jeg skal ha et slik batteri?

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider