Gå til innhold

Trimming av 240gle

Ranger emnet


Kadettgt

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe min bestefars trofaste 240 ettersom han skal kjøpe seg nye bil. Dette var en bil han kjøpte ny i 85 og denne er kjørt kun 70000 km. Derfor vil jeg helst ikke bytte ut motoren men heller bygge på den ettersom dette er et veldig bra utgangspunk. Bilen er så å si prikkfri, nesten ikke rust eller noe. Men jeg vil ikke ha en orginal 240 med automat og 116 hk, det blir litt for tamt;). Automatkassa skal ut og tenkte på å sette inn turbo. Jeg har også tenkt litt på å sette på ett insprøytningssytem istedenfor gasser viss dette lar seg gjøre? Viss noen har noen gode råd om hva/hvordan jeg bør gjøre dette hadde det vært topp:)

Dvs hvilke deler jeg trenger og hva jeg burde bytte osv.

Er ganske grønn på dette og trenger derfor noen gode råd

 

Takker på forhånd!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begrenset med midler!:P

17 år og student på heltid! Og denne bilen får jeg så og si gratis.

 

Da er det jo ingen vits i å trimme bilen.Da kommer utgiftene på løpende bånd.

Originale 1-eiers Volvoer er det få av, spesielt med den lave km-standen.

Jeg ville holdt den original, men det er jo ditt valg :)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren din er ikke et spesielt godt utgangspunkt for turbokonvertering. Det enkleste er nok å få tak i en turbomotor med motorstyring fra en Volvo 940. Men igjen, dette bør du virkelig ikke begi deg utpå riktig enda. Kjøp gjerne bilen til bestefattern, men ikke "ødelegg" den før du engang har fått lappen. Turbotrimming kan koste deg fra ca 20.000 til ca 200.000 kroner, men selv helt uten trimming kan denne bilen gi deg mange fine stunder. Selv har jeg nettopp gjenoppdaget lykken i en bil med 21 hk pr liter...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det og skifte fra automat til manuellkasse på disse bilene?er dette en krevende jobb?

 

Tja, i tillegg til selve girkassa må du ha nytt svinghjul, clutch selvsagt og clutchpedal med oppheng og wire. I tillegg må du sikkert bytte mellomaksel og muligens girkassetravers. Men hvorfor skal du bytte girkasse på en kosebil som denne?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe;)Synes det er mye kjekkere å kjøre en kosebiler med manuellgir. Tør jeg spørre hvilken bil du har funnet lykken med 21 hk per liter?

 

Denne:

 

Van05.jpg

 

6,2-liter diesel på 130 hk. Riktignok planlegger jeg et motorbytte til en motor med 22 hk pr liter, men det skal jeg ikke gjøre før jeg er ferdig med å bygge en bil med 240 hk pr liter...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår