Gå til innhold

Låsene spretter opp igjen

Ranger emnet

stud3315

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp kjøpt en Audi 80 2,0E 1990 modell.

Sentrallåsen virker ikke som den skal. Når jeg vrir om nøkkelen går alle låser ned, men spretter opp igjen med en gang. Kan låse førerdør og bakdører manuelt.

Ble fortalt at det var noe inni døren som hadde hoppet av. Stemmer det tro? Eller kan det være noe annet?

Kom på at funksjonen som slår av lyset inni bilen etter 30 sek heller ikke virker. Lyset går aldri av dersom det står på "dør".

Disse to tingene kan vel henge sammen? Låsen tror ikke døren er igjen!?

Pft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyset i kupeen er kun styrt av dørbryterene (og forsinkelsesrelé), bryterene kan du enkelt sjekke om fungerer. Skru ut en og en og ha igjen alle dørene untatt den du jobber med. Når lyset forsvinner så har du funnet den bryteren som ikke er helt ok.

Trege låser kan forårsake det problemet du har. I hver lås er det to mikrobrytere, en for låst og en for åpen. Om du låser og sentrallåsen ikke klarer å låse en eller flere av låsene, kan det skje at alle går opp igjen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant bryteren som ikke virket.

Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få fikset låsene.

Førerdør - når jeg prøver å låse denne blir den låst, men bare den. Høres ikke ut som den har kontakt med sentrallås systemet.

Passasjerdør- om jeg trykker ned inni bilen eller bruker nøkkel låser den alle dørene, men de spretter rett opp igjen.

Bakdører - kan låses manuelt og forbli nede

Altså kan jeg låse 3 av fire dører.

Forsøte å ta av innsiden av førerdøren. Fant 3 skruer som jeg fjernet, men fikk det ikke av. Teknikk?

Har vel en følelse av at det er førerdøren som er synderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant bryteren som ikke virket.

Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få fikset låsene.

Førerdør - når jeg prøver å låse denne blir den låst, men bare den. Høres ikke ut som den har kontakt med sentrallås systemet.

Passasjerdør- om jeg trykker ned inni bilen eller bruker nøkkel låser den alle dørene, men de spretter rett opp igjen.

Bakdører - kan låses manuelt og forbli nede

Altså kan jeg låse 3 av fire dører.

Forsøte å ta av innsiden av førerdøren. Fant 3 skruer som jeg fjernet, men fikk det ikke av. Teknikk?

Har vel en følelse av at det er førerdøren som er synderen

Enig, er nok førerdøren.

Skru av de små skruene oppe i dørtrekket. I dørhåndtaket (på innsiden) er det et deksel som du kan ta av, under dette sitter det skruer. Er ikke helt sikker på om det er en liten skrue i døråpneren også, sjekk dette. Når alle skruene er ute kan trekket løftes rett opp.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har nettopp kjøpt en Audi 80 2,0E 1990 modell.

Sentrallåsen virker ikke som den skal. Når jeg vrir om nøkkelen går alle låser ned, men spretter opp igjen med en gang. Kan låse førerdør og bakdører manuelt.

Ble fortalt at det var noe inni døren som hadde hoppet av. Stemmer det tro? Eller kan det være noe annet?

Kom på at funksjonen som slår av lyset inni bilen etter 30 sek heller ikke virker. Lyset går aldri av dersom det står på "dør".

Disse to tingene kan vel henge sammen? Låsen tror ikke døren er igjen!?

Pft!

Det kan også hende at du har en lekkasje i røret for sentrallåsen. Jeg hadde dette problemet en stund. Dette røret sitter nok sikkert på høyre side på bagasjeluka. Det hender seg også at noen dører er tregere til å låse seg opp og igjen p.g.a dette. Hvis du hører en susing fra bagasjeluka når du låser opp, så er det nok helt sikkert bare en liten lekasje.

Bruk f.eks eltape som en midlertidig løsning for å tette dette.

Håper det ordner seg for deg, for det er så kjedelig med slike "småskader" når man har kjøpt seg ny bil.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...