Gå til innhold

Få all luft ut av systemet.

Ranger emnet


stratospheric

Anbefalte innlegg

Heisann, har kjøpt meg ny radiator, men har problemer med å få luften ut av systemet, jeg starter bilen, fyller på vann, klemmer på slanger og løsner lufteskruen på vannpumpen og lar motoren gå.. Etter en stund så hører jeg at turtallet synker uten at temperaturmåleren beveger seg, så plutselig går den rett på 100 grader og jeg må skru av bilen.. Er det noe jeg glemmer eller gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å lufte bimmer er et lite helvette =) Noe du bruker fort noen timer på vist du aldri har gjort det før :P

 

Men du har 2 lufteskruer mener jeg, 1 på radiatoren og 1 på motoren en plass. Du sier du har din på vannpumpa.

 

Det du gjør er å parkere i en bratt oppoverbakke eller gjekker bilen opp så høyt som mulig. så starter du å lufte.

 

En ting jeg måtte gjøre med bilen min var å fylle vann rett i slangen som går til motoren.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jekke den så høyt opp så mulig framme da? Må jeg åpne skruen på radiatoren også? Han som byttet motor for meg mente den ene skruen på motoren var nok? Men nå vet jo ikke jeg selfølgelig.

Men nå var jeg nettopp ute og prøvde igjen, brukte laaang tid på å komme seg opp til 80, så var det rett til 100.

Før har det bare vært rett fra 40 til 100.. så mulig jeg gjør noe rett? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Når du fyller på kjølevæske løsner du lufteskruen først og fyller beholderen til randen og fortsetter å tømme på helt til det renner ut av lufteskruen. Skru igjen lufteskruen.

 

Sett varmeapparatet på fullt og la motoren gå så den blir varm og termostaten åpner. Så øker du turtallet til et par tusen omdreininger og lufter på lufteskruen.

 

Om du har lufteskrue på radiatoren(plastskrue), termostathuset eller begge deler kommer litt an på hvilken modell du har. Prøv begge hvis du har to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kan du også sjekke denne linken

http://www.bmwe34.net/e34main/maintenance/engine/Coolant%20replacement.htm

 

jeg fulgte den for en time siden, funket godt d, tømte ut, fylte på til randen, starta motoren og gasset av og til når den var varm, kom mye luft da. hadde også slik problem som du beskriver tidligere, men det varte 2-3 dager så var det over :)

Bmw 528i e39 - nåværende

Bmw 520i e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

akkurat gjort dette selv på min et par ganger! bare fylle ekspansjonstanken til randen, sakte men sikkert! og samtidig har du åpen en av lufteskruene! da skal du høre lufta sive ut!

kan også sette varmeapparatet på fullt med lav styrke! så kjøre en liten runde! lufte litt! evt fylle litt mer! osv ny runde lufte mer vann! osv!

Bmwccn #7477

Bmw E39 520I(solgt)

Chevrolet G30 Starmaster(solgt)

S4 ABT 2,7 Biturbo Tråd her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår