Gå til innhold

Radiatorbytte + høy turtall på tomgang

Ranger emnet


vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått en Toyota Corolla 1,3 - 90 mod, av bekjent da han har kjøpt ny bil.

 

Tenkte jeg skulle bruke bilen til å lære litt og fixe på selv.

 

2 problemer som må fixes straks.

 

1. Det lekker MYE fra radiator og har kjørt bilen flere ganger uten kjølevsæke :) Har sett røyk fra motoren flere ganger..

Ryker motoren snart pga dette?

Har kjøpt brukt radiator. Er det noe jeg må passe på når jeg bytter radiator?

 

2. Ved tomgang så er turtallet på nærmere 2000RPM, det ble justert opp av tidligere eier, pga at motoren stoppa eller noe.

Hvordan får jeg normal turtall ved tomgang tilbake? Må vel skru litt på den greia som er på motoren som dras inn og ut ved gassing??

 

 

Takk for svar på forhånd.

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo det, men lurer på om det er noe vits å bytte radiator og om motoren vil kjøre uten noe særlig problem videre etter alt som har skjedd..

 

Ellers vrakes bilen...

 

 

Kan det være nødvendig å spørre om motoren går til helvete hvis du kjører uten kjølevæske!? Kjøling på en motor er ikke ekstrautsyr!! :roll:

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis motoren ikke får kjøling, så varmeskjærer den seg :) Kort og enkelt.

 

Ved bytte av radiator? Bare pass på og lufte systemet skikkelig, sånn at du ikke sitter der med 2 l. vann og 14 l. luft :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Hvordan lufter man en Corolla 90 modell?

 

Vel, hvis motoren ikke får kjøling, så varmeskjærer den seg :) Kort og enkelt.

 

Ved bytte av radiator? Bare pass på og lufte systemet skikkelig, sånn at du ikke sitter der med 2 l. vann og 14 l. luft :D

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Hvordan lufter man en Corolla 90 modell?

 

Samme som man gjør med så å si alle biler. Skru på bilen og skru av lokket på radiatoren. Så lar du den gå til den blir varm, bare husk å ha kjøleveske tilgjenglig når vannet i radiatoren synker.

 

Og ja det bil bobble ut av radiatoren.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som man gjør med så å si alle biler. Skru på bilen og skru av lokket på radiatoren. Så lar du den gå til den blir varm, bare husk å ha kjøleveske tilgjenglig når vannet i radiatoren synker.

 

Og ja det bil bobble ut av radiatoren.

 

Jeg skal på ingen måte motarbeide det du sier her, men jeg vet iallefall på min bil så må jeg skru ut noen ekstra små umbrako-skruer for og åpne forskjellige deler av systemet :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ingen måte motarbeide det du sier her, men jeg vet iallefall på min bil så må jeg skru ut noen ekstra små umbrako-skruer for og åpne forskjellige deler av systemet :)

 

Når vannet blir varmt nok så vil termostaten åpne seg. De fleste termostater har lufte hull på toppen (ihvertfall hva jeg har vært borti) og da vil lufta komme ut av seg selv.

 

Når termostaten til slutt åpner seg vil vannet synke og det vil boble litt :)

 

 

Jeg har egen lufte skrue jeg kan bruke, men denne metoden funker på så å si alle biler :hellothere:

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :

 

Nå har jeg byttet radiatoren. Det var lett som fa**. Trodde det var mye verre.

Det var bare to skruer øverst, så var den løs. 10min jobb altså.

 

Verre var det at den jeg kjøpte først fra opphuggeri lekket, så jeg måtte tilbake og bytte den inn sad.gif Brukte mest tid på dette her.

 

Puttet litt vann i den "nye", da kom det BRUNT vann, sikkert rust. Etter flere liter med vann, forsvant brunfargen og kunne da montere den på plass og fylle inn med frostveske.

 

Jeg fylte full både eks.tanken og radiatoren. Åpnet radiator lokket når motoren var varm og så noen bobler. Regner med at det var luftinga hmm.gif

 

Fant også den skruen som justerer turtallet ved tomgang. Har satt ned litt, med fortsatt ligger RPM på 14-1500. Skal justerer litt imorgen også.

Lukter litt mye bensin i eksosen, synes jeg.

 

 

Takker alle sammen for svarene thumbup.gif

 

Nå starter andre runde med rep. Poster ny tråd jeg da inv_biggrin.gif

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår