Gå til innhold

forbanna hjulmutter!!

Ranger emnet

ScoopeX

Anbefalte innlegg

Skulle legge om til vinterdekk isted, og var ferdi med alle dekken untatt høyre bakhjul:

skrudde ut hjulboltene, tok av sommer dekket, har spacere, kommer på hvor jævlig den ene muttra som festerer spaceren er, prøver og løsne den, og så glipper hjulkrysset, prøver på nytt, og glipper, og nå er det steike faen meg umuligt og få den av,sitter som faen og er helt ødelagt den muttra....

hva gjør jeg, noen med noe godt tips? eller får jeg bare bestille time hos dekkman og få de til og ordne det, de har jo sikkert god erfaring med slikt, og har luftverktøy, ikke minst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor folk bruker hjulkryss og andre billig løsninger fra taiwan..

Muttere/skruer ser jo helt jævlig ut etterpå fordi de ikke tar skikkelig. Ødelegger jo mutre og skruer med de der..

Kjøp deg en kraftpipe av litt kvalitet og en stor leddnøkkel av noe slag. Ikke bruk skralle.

Bruker du dette, så ødelegger du ikke skruer/muttere når du trekker til. Sjangsen er også stor at kraftpipen klarer å få løs den skadde mutteren din (erfaring).

Får du ikke mutteren av med dette så kan du prøve å file den litt ned så du får banket ned en mindre kraftpipe på eller sveise en fast en stang på den som du drar til.. men kan fort bli dyrt dette :D

Beste er å bruke rett moment når du drar til mutteren neste gang.. sammen med litt kopperpasta så ting ikke setter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Round Corner ®

Dette innebærer at kraften ved tiltrekking ikke konsentreres ved hjørnene, men blir mer sentrert. Riskoen for å skade bolten eller mutteren minsker dermed. Videre tilater denne typen fatning ca 15-20 prosent høyere tiltrekkingsmoment. Dessuten reduseres risikoen for at f.eks. en pipe skal sprekke, eftersom påkjenningen i hjørnene på pipen ikke blir like høy. (hentet fra biltema.no)

post-1030-13804852384344_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muttertrekker kopper er fine. Beregnet for å tåle slag o.l. Så en latmannsarm og en muttertrekkerkopp ødelegger du ikke. Så sitter først en sånn jævel fast å du har ødelagt den.. Så bruk noe leamikk for å få den løs. Om nødvendig bruk en meisel og meisle skjiten av og kjøp deg nye bolter.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Archive\Product_images\19\Huge\19-1243_h.jpg

denne?

åssn vil denne funke på en hjulmutter da som står på spaceren, den er jo kon i ene enden som forsvinner ned i overflaten på spaceren? eller går det helt greit?

btw, var på dekkman, de ville ikke prøve engang siden det vaer spacere på og det var 2 bolter som satt fast og var blitt litt avrunda i kantene, de ba meg dra til et verksted istedet, de hadde brent seg på det før, og det gikk dårligt og de måtte erstatte og greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fcuk

Bank på en kraftkopp som er 1mm mindre, da får du den av.

Du kan får kjøpe min kraftkopp, men det sitter en hjulbolt fast inni den :D

skal du ha noe extra for hjulbolten da? :P

hehe

kan noen si meg hvor og hva og hva som er forskjellen på en kraftkopp og valige kopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ScoopeX

skal du ha noe extra for hjulbolten da? :P

hehe

kan noen si meg hvor og hva og hva som er forskjellen på en kraftkopp og valige kopper?

Kraftkopp korr. Kraftpipe, er en pipe som er laget i herdet stål, de er sorte og tykkere enn de vanlige blanke. Koster ikke allverdens.

Eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider