Gå til innhold

hva må gjørest for å klare å hente ut 400hk av en 531 topp?

Ranger emnet


Torbergsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mogwai:å få effekt på en vanlig klaff ventil er jo ikke noe problem,men det er ikke noe særlig flott å bruke.

 

Flott?! Det er vel gjerne om det fungerer bra eller ikke som er poenget, og ikke om det er flott eller ei...?

 

Og så taler det jo gjerne til fordel for bruk av intern wastegate på Volvo rødblokk bygg at 940grenrør flower såpass bra og at det er enkelt å bruke og ikke krever noe særlig ombygging - det aller meste av nødvendige deler er bolt on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Her skulle vel de som selger turboer og bremser motorer kommet med litt veiledning og erfaringer.

 

Eg har trua på intern wastgate. men valg av kompressor og

turbin vil vel være ganske så kritisk.

For skal en liten intern wastgate klare å evakuere, så må

der være eit vist baktrykk. og samtidigt så må man heller ikke ha en for stor kompressor i forhold til den effekten man faktisk skal ta ut. Har man for stor turbin og steg 5 så vil turbinen bli så efektiv at der ikke vil bli særlig med baktrykk,og da vil

man få problem med at wastgaten ikke klarer å evakuere eksos.

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott?! Det er vel gjerne om det fungerer bra eller ikke som er poenget, og ikke om det er flott eller ei...?

 

Og så taler det jo gjerne til fordel for bruk av intern wastegate på Volvo rødblokk bygg at 940grenrør flower såpass bra og at det er enkelt å bruke og ikke krever noe særlig ombygging - det aller meste av nødvendige deler er bolt on.

 

WORD!!!

Endelig en som har skjønt det,selv om de røra ikke er 100% optimale for flowen..men fordelen med de er at alt passer uten å modde ihjel greiene.

Og at turbon står på originale plassen med tanke på biltilsynet..

Det blir mer å mer viktig at ting ser så originalt ut som mulig ved en evt. kontroll.

 

Problemet med det originale baklokket er at tallerkenen ikke har allverdens plass å åpne på,+ at uttaket må portes så medstrøms og så stort som mulig.

 

Og motorn til henrik gir nok en smule mer effekt nå enn ved bremsinga da større ventiler og mer porting ble gjort i ettertid.

Så for de som skal opp i området rundt 500 hester ville jeg anbefalt å bruke et matchporta 940-rør og turbo med stort eksostrim og a/r og stor kompressor typ super60.

Men det er bare noe jeg mener da.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere babler i veg om steg ditt og datt regner jeg med det går ut på det samme som med steg 1-6 osv på trimtopper osv.. Men hva vil det egentlig si at en turbo er/har steg 2 og 5 f.eks? La oss for enkelhetens skyld holde oss til én produsent da det sikkert er forskjeller på en steg 3 og en steg 3 turbo. Noen som vil utdype?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også melder meg på som forsøkskanin.

Skal bremse nærmere våren antageligvis hos alf eng jeg også.

En 2,5l 8V med lh2.4 sprut og 630cc dyser.

Turboen jeg har er en gt3071r med ar 0,82 eksoshus, er 84 trim på alle de turboene såvidt jeg vet. Har aktuator med 18psi grunntrykk. Hva for noe steg aksel det er aner jeg ikke...

Kommer også til å kjøre med porta 940 grenrør og eget baklokk.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår