Gå til innhold

hva må gjørest for å klare å hente ut 400hk av en 531 topp?

Ranger emnet


Torbergsen

Anbefalte innlegg

hvordan gjør jeg det med WG? hvis jeg kjører med orginalt grenrør? har du bilder sånn et jeg ser hvordan du har gjort det?

holder det med smidde råder og orginale stempler? har h-profil råder liggende. det er vell en fordel å balansere veiva når mann først har den ute. motorn er en b230ft 94 model

Volvo 745 TD 86mod bruksbil

Bmw e28 518I 85mod bruksbil

Volvo 145 73mod prosjekt

volvo 142 73mod prosjekt

Blazer K5 78mod hevet 4" og 35"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

på org. grenrør så kan du kjøre med integrert wt på turbo'n..

Sånn som det er montert på en org. volvoturbo bare at du må ha en kraftigere aktuator/wt klokke. 1bar typen burde gjøre jobben.

 

Kan bli i det meste laget med 400hk på ft stempel da de ikke er smidde som i b23et. grensa for ft stempel (blokk) ligger på 300-350hk.

 

Veiva er det sjelden du trenger å balansere på nyere 230.. men kan med fordel balansere veiv, svinghjul og klutsjplate i ett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jo baktrykket sitt å si her også da, med tanke på den kraften som vil prøve å presse wg-klaffen ut vil gjøre at wg åpner noe tidligere. Jeg har en WG klokke selv på min netics snurre som begynner å åpne på 1.2bar og er fullt åpen på 1.5 når du tester den med kompressor. Likevel har jeg ikke mer enn 1bar ladetrykk med riktig forspenning på klokka (slik at den faktisk klarer å skyve klaffen langt nok ut) uten at jeg må hekte på en hjelpefjær for å legge ladetrykket noe høyere.

 

Da har jeg en steg 2 .63 eksosdel 940gren godt portet og K-kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein litan bump der ja :)

 

Baktrykk er det vel på alle motorer spes. med turbo..

 

Orka aldri sjekke når WG klokka mi åpner jeg,jeg ringte og sa hva jeg ville ha og fikk 1bar's klokke.. KRB har peiling og det holder for meg!

 

K-kammen er jo ikke så glad i små eksosshus og det blir endel baktrykk med de på sånne hus..

 

Hva er riktig forspenn på klokka da? Siden staget er justerbart!

 

man justerer vel så man har det stabile trykket man vil ha.. er man omtrent nødt til å bunne staget uten at det blir bra så kjøper man enten en wg med sterkere fjær eller gjør det litt jalla med en ekstra fjær utenpå wg..

 

Kjørte med steg tre (tror jeg) 0.48 eksosshus/E-46 komp. hus ,porta 940 manifold og vx3 kam

Jeg fikk hvertfall så mye trykk som turboen orka med den WG klokka på 1bar ,uten å måtte skru staget i bunn. langt derifra også

 

Skulle egentlig ha mer baktrykk enn deg da,selv med en annen kam!?

 

Du kan jo prøve å ta av slangen til Wg å se om baktrykket klare å åpne klaffen :) en spøk sef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein litan bump der ja :)

 

Baktrykk er det vel på alle motorer spes. med turbo..

 

Orka aldri sjekke når WG klokka mi åpner jeg,jeg ringte og sa hva jeg ville ha og fikk 1bar's klokke.. KRB har peiling og det holder for meg!

 

K-kammen er jo ikke så glad i små eksosshus og det blir endel baktrykk med de på sånne hus..

 

Hva er riktig forspenn på klokka da? Siden staget er justerbart!

Nå har jo baktrykket sitt å si her også da, med tanke på den kraften som vil prøve å presse wg-klaffen ut vil gjøre at wg åpner noe tidligere. Jeg har en WG klokke selv på min netics snurre som begynner å åpne på 1.2bar og er fullt åpen på 1.5 når du tester den med kompressor. Likevel har jeg ikke mer enn 1bar ladetrykk med riktig forspenning på klokka (slik at den faktisk klarer å skyve klaffen langt nok ut) uten at jeg må hekte på en hjelpefjær for å legge ladetrykket noe høyere.

 

Da har jeg en steg 2 .63 eksosdel 940gren godt portet og K-kam.

Joda staget er justerbart - men hva skjer når man justerer det så stramt at maks åpning på klokka ikke skyver wgklaffen mer enn 2mm ut fra wghullet da? Jo du får skenladd som de sier på svensk, at ladetrykket kryper ukontrollert oppover fordi du ikke klarer å evakuere eksosgassene.

 

man justerer vel så man har det stabile trykket man vil ha.. er man omtrent nødt til å bunne staget uten at det blir bra så kjøper man enten en wg med sterkere fjær eller gjør det litt jalla med en ekstra fjær utenpå wg..

 

Kjørte med steg tre (tror jeg) 0.48 eksosshus/E-46 komp. hus ,porta 940 manifold og vx3 kam

Jeg fikk hvertfall så mye trykk som turboen orka med den WG klokka på 1bar ,uten å måtte skru staget i bunn. langt derifra også

 

Skulle egentlig ha mer baktrykk enn deg da,selv med en annen kam!?

 

Du kan jo prøve å ta av slangen til Wg å se om baktrykket klare å åpne klaffen :) en spøk sef.

 

 

 

Selvfølgelig er det ikke snakk om så mye baktrykk at man kan kjøre uten slange på klokka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett noen som bruker intern wastegate med 400hk volvo.

Modifiser manifolden din og bruk en ekstern wastegate.

 

http://WWW.SHSPERFORMANCE.NO

 

Kan ikke helt se hvorfor dette skal være noe større problem... Henrik H kjører jo rundt med 461hk på vanlig 940manifold og stor t3 eksosdel der de har tatt uttaket til ekstern wastegate fra hullet som vanligvis er til den interne. Har du stort nok hull og stor nok klaffe der og ikke minst noe som klarer å kontrollere klaffen ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal gå an.

 

DSC00027.jpg

 

Hvorfor skal ikke denne kunne evakuere nok gasser til 400hk? Det er jo ikke wastegaten som skal flowe eksosen som gir hestene, eksosen skal jo drive turboen. En Turbonetics med e46 kompressorhus og T3 .63 steg 2 eksosdel som er her på bildet skal jo holde til 420hk maks - og når jeg kjører uten wg arm tilkoplet med denne har jeg såvidt 0.3bar før turtallssperre rundt 7000.

 

Når denne klarer å evakuere ut gassene fra min motor når jeg IKKE har ladetrykk - hvorfor skal den ha problem med å evakuere nok eksos når jeg har eksempelvis 1.3bar ladetrykk og anslagsvis 300-320hk? For det har den nemlig ikke.

 

Har du egne erfaringer med at dette ikke går an siden du skriver det? Jeg prøver meg bare frem og deler erfaringer fra dette, er ikke ute etter å fremstå som noen verdensmester, men vil bare at slike påstander skal begrunnes med HVORFOR det ikke går an.

 

 

 

<-- hva med denne da forresten? Ekstern eller intern wastegate som er det enkleste?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det jeg skrev da.. justere så du får et stabilt ladetrykk uten å bunne staget.. :)

 

Jo det var jo for så vidt det jeg skrev i det første innlegget også som jeg uthevet i svaret mitt.

 

Jeg glemte slangen til WG klokka engang og fikk skikkelig skenladd.. kan garantere at den klaffen er stengt hela vegen og ikke bryr seg nevneverdig om baktrykk.. hvertfall ikke i mitt tilfelle.. Gikk no bra d å! :)

 

Ja nei stasjonsvogna mi med en T3 trim 60 Turbonetics med standard .63 eksos snurre og electromotive gikk greit på tværa når jeg hadde glemt å hekte på slangen, uten at jeg blåste noe... Fort gjort å glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett noen som bruker intern wastegate med 400hk volvo.

Modifiser manifolden din og bruk en ekstern wastegate.

 

http://WWW.SHSPERFORMANCE.NO

 

 

da melder jeg meg som forsøkskanin. skal bremse en b230fk 8v med super60 steg 5 med intern wg i løpet av vinteren. vi får se om det funker...

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår