Ducklink Skrevet September 2, 2007 Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 Hei jeg har lest litt her å sett at dere referere til en forsegler/beskytter. Etter polering. Mulig jeg har lest feil men. Hva er dette og hvordan påføres det?. Siter 1991 BMW E36 3C X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet September 2, 2007 Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 Forsegling (samme som Sealer) er det du skal legge på etter rens og polering. det er oftest det du legger på helt til slutt, og forsegler resutatet du har fått etter rens/polering inne og beskytter lakken din. Rens/polering er bortkastet om du dropper dette steget (sealer) Det legges som oftest på hele bilen, lar det tørke og fjerner det deretter med feks Meguiars Microfiber. Noen produkter har alle stegene i seg rens/poler/beskytt eller kjent som AIO (all in One) feks NXT tech wax el Meguiars cleaner wax og her trenger du nødvendigvis ikke noe topp lag, men det skader ikke å legge på sealer over disse da det du oppnår er bedre beskyttelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frank_jarle Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Kan jeg komme med et lite innspill her truhaa? The last step in paint finish care is waxing. Car wax is a protective substance, natural or synthetic, that provides a thin layer of protection over painted or polished metal surfaces. Waxes can be paste, cream or liquid. A pure wax does not contain solvents or abrasives for cleaning like a cleaning wax. Many people mistakenly assume the term pure wax means that the wax contains nothing but pure carnauba wax or pure beeswax, but this is not the case. All waxes are blends of different substances. Synthetic waxes, often called sealants, serve the same purpose as natural waxes. However, they are often formulated with superior durability. Most commonly, synthetic waxes contain polymers or acrylic compounds to create a sophisticated surface coating with exceptional gloss and slickness. Dette er sakset ut fra http://autopia.org/forum/guide-detailing/80237-detailing-chemicals.html Her kan det virke som om at voks er "naturlig" produkter og sealent er syntetiske produkter. Correct me if i am wrong, men dette er en smule forvirrende men gleder meg til jeg er på ditt stadie truhaa ;) Frankie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Stadie og stadie fru blom, har nok mye igjen å lære, da dette polerings "greiene" er liiiiitt mer avansert en jeg trodde i starten samtidig som det er "enkelt" også. Ja voks er fra naturen og sealer er fra fabrikken;) Noen vil altid sverge til det naturlig alternativet, men det er selfølgelig kjemikaljer også i voks (så ikke spis det) Carnauba, banan, bievoks, dyre fett osv (ikke så mye nå lenger) er ting som er/har vært benyttet i voks, og er alle naturlige. Carnauba ble benyttet til å holde surfebrett glatte under før, og er den hardeste voksen som naturen skaper (kommer fra palmeblader og er en beskyttelse for sol/regn) Syntetisk er som sagt kjemisk fremstilte produker, og de har en bedre holdbarhet, men mangler "gløden" som den naturlige voksen gir, og blir av gamlekara nevnt som flat og plastikk aktig utseende. men mange av de nye syntetiske "voksene" begynner å bli så bra at de klarer å fjenskappe utseende til feks carnauba, og da har vi jo det beste fra to verdener.... polish er som med alt annet en smaks sak, noen liker Ull (natur) andre liker Fleece (fabrikk/plast) MYE vissvass som en ikke trenger å vite også da, går snart rundt for meg, om det ikke allerede har skjedd......ehhe) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frank_jarle Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Absolutt så enig i det du sier her truhaa, bare i helga har jeg brukt ekstremt mye tid her på Bilpleie, Autopia og på autogeek, for å ikke snakke om polering/vokse-video'er på youtube. Men for å gå tilbake til det du nevnte tidligere Noen produkter har alle stegene i seg rens/poler/beskytt eller kjent som AIO (all in One) feks NXT tech wax el Meguiars cleaner wax og her trenger du nødvendigvis ikke noe topp lag, men det skader ikke å legge på sealer over disse da det du oppnår er bedre beskyttelse. så burde det ikke være noe fare med å først bruke voks for å få frem den riktige "propertien" for så å forsegle med et syntetisk lag som har lengere holdbarhet...Eller? Frankie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Nei voks liker som sagt ikke sealer over seg, det har med at sealeren ikke klarer å "henge" på voksen så godt og får veeeldig kort levetid. vær obs på at mye kalles "wax" (nxt gen tech wax, men er ikke noe "voks" fordet, den er syntetsik). skille mellom narurlige vokser og fabrikk vokser, det er her det begynner å bli litt avansert mht navn, produkter med "voks" i navnet trenger ikke være voks, alternativ er feks polish et vidt begrep mht bilpleie. bilpleie steg for steg kan vel deles inn i noe slikt: Compound (rens med slipemidler) fjerne riper/renser (meguiars MG83) Rens uten slipemidler, bare Rens (Meguiars Deep crystal paint cleaner) Polish, utseende (Meguiars MG7) Glaze, show look (XMT glaze) Kan også inneholde rens eller en ripe "fyller" som bare gjemmer swirls og ikke fjerner de. sealer, beskyttetse/utseende (meguiars MG21) voks, Utseende/beskyttelse (Meguiars MG16) Det krangles så busta fyker ang hva som går over hva rundt omkring (polish/glaze/sealer/voks), og det er mye motstridende ute å går, men noe som går igjen er at naturlig voks ikke skal under en syntetisk sealer. Samt at det som inneholder rens ikke skal over en sealer (uten at du vil fjerne den da) For å være sikker lønner det seg ofte å sjekke på flaska hva den inneholder (rens ol), for da å vurdere hvor i prosessen den skal legges på bilen. Sikker mye mer som kan legges inn i mellom linjene her, men det er vel røfflig sett de stegene som er, og begrepene de skal ligge under, men rett gjerne på meg om jeg har misset noe eller har vært utsatt for vranglære (lærer hele tiden noe nytt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frank_jarle Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Må takk igjen for fantastisk informasjon. Jeg regner med at hvis jeg følger guiden din her på forumet så burde jeg ikke gå så veldig galt i denne villmarka av produkter? Jepp, lærer noe nytt hele tiden, jeg må nok kategoriseres som super-fersking. Frankie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Ja morro å lære noe nytt. Du får logge deg på Autogeek online, der er det mange som har kunskaper ned på nano nivå mht bilpleie, og de er veldig behjelpelig med alle typer spørsmål også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ducklink Skrevet September 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2007 Jeg har. Jeg har den 2. fra venstre. Polermaskinen Turtle TW100 Og en slik. Hva mer trenger jeg. Og hvordan sealer skal jeg legge på? Siter 1991 BMW E36 3C X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet September 4, 2007 Rapporter Share Skrevet September 4, 2007 Den Platinium car wax inneholder carnauba wax så er ikke sikker på hva du kan legge over. Den inneholder også rens, men kan legges på med flere lag????? Får ikke det helt til å stemme, da du fjerner det som er under om det er rens i den med et nytt lag, og da er det ikke noe poeng etter min mening. Er vist noe ripe dempere også i denne. Så den etter Nano cleaner skulle vel holde, men jeg kjenner ikke til holdbarheten mht platinium serien... Hva mer du trenger er vel Microfiber til å fjerne disse igjen etter den er lagt på... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ducklink Skrevet September 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2007 Så denne er altså en du legger på kun en gang. Må vel over på meguiars etterhvert. Eller hva er en rimelig voks som kan legges på fler ganger. eller anser du det som unødvendig? Siter 1991 BMW E36 3C X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet September 4, 2007 Rapporter Share Skrevet September 4, 2007 Tror ikke jeg hadde lagt noe oppå denne fra TW, men som sagt det står at den kan legges på i "lag" så det er mulig du kan ha på 2 lag bare på ært... All voks/polish som ikke inneholder rens kan legges på lag vis uten probelm, uansett trengs det en rens innimellom slik at det ikke hoper seg opp gammel voks på bilen. Men isteden for å går for billig, spar heller pengen å kjøp noe som er bra, Om du fikk all malinga til huset ditt til 10 kr, som ble borte etter EN regnskyll, hadde du da malt med det??? Skjønner;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
honnings88 Skrevet Mars 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2008 Så den etter Nano cleaner skulle vel holde, men jeg kjenner ikke til holdbarheten mht platinium serien... Vet dette er en død tråd, men denne "voksen" varer næyaktig to uker... Ellers er vel dette et siste steg fra turtle altså ikke nødvendig å legge noe over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.