Gå til innhold

Skifte automatolje og filter på A6 2,5tdi

Ranger emnet


bassbone

Anbefalte innlegg

Detter er en 96mod.

Er det grei jobb å skifte på denne selv, må av med bunnpanna for å skifte filter?

Har jo ikke peilepinne denne her, men den har jo et slags rør som overskuddet renner ut av ved påfylling som sitter utpå tappeskruen et stykke opp i bunnpanna,så hvorfor kobler de på audiverkstedet på innstrument for å sjekke olja?

'93 Mercedes 300TDT min sin!

'96 Audi A6 Avant 2,5TDI konebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et filter som bør byttes samtidig med automatoljen.

Få med ny O-ring til filteret, ny gummipakning til bunnpanna.

 

Begynn med å løsne bolten for påfylling, kjedelig hvis du ikke får denne løs etter å ha tappet av oljen.

Tapp av oljen. Skru av bunnpanne og ta ut filteret.

Monter nytt filter med ny O-ring (innsatt i litt vaselin).

Vask bunnpanne og la tørke helt (trykkluft).

Monter bunnpanne med ny gummipakning og monter tappebolt.

Fyll på olje (oljepresse) til det rennner over.

Start bil, etterfyll olje da kassen vil "suge" til seg olje. Legg inn et gir om gangen i 10 sek, R til slutt. Sett girvelger i N og etterfyll til det renner over og monter påfyllingsbolt. Stopp bil.

Ved siste påfylling skal man bruke VAG-COM el. lign. for å måle at oljen har temperatur på 35-45C.

Hvis du ikke har VAG-COM kan du kjenne på bunnpanna. Den bør ha "kroppstemperatur"..

Med helt kald kasse (stått i 6-10 timer) tar det 10-15 minutter før oljen blir 35-45C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et filter som bør byttes samtidig med automatoljen.

Få med ny O-ring til filteret, ny gummipakning til bunnpanna.

 

Begynn med å løsne bolten for påfylling, kjedelig hvis du ikke får denne løs etter å ha tappet av oljen.

Tapp av oljen. Skru av bunnpanne og ta ut filteret.

Monter nytt filter med ny O-ring (innsatt i litt vaselin).

Vask bunnpanne og la tørke helt (trykkluft).

Monter bunnpanne med ny gummipakning og monter tappebolt.

Fyll på olje (oljepresse) til det rennner over.

Start bil, etterfyll olje da kassen vil "suge" til seg olje. Legg inn et gir om gangen i 10 sek, R til slutt. Sett girvelger i N og etterfyll til det renner over og monter påfyllingsbolt. Stopp bil.

Ved siste påfylling skal man bruke VAG-COM el. lign. for å måle at oljen har temperatur på 35-45C.

Hvis du ikke har VAG-COM kan du kjenne på bunnpanna. Den bør ha "kroppstemperatur"..

Med helt kald kasse (stått i 6-10 timer) tar det 10-15 minutter før oljen blir 35-45C.

Ok, noe slikt jeg så for meg. Det går jo eventuelt å bruke en tempmåler rett mot bunnpanna. Er det bare et temp elemet av et slag som sitter inne i kassa med en enkel plugg(2-leder)?

Bare lurer for har tilgang til diverse test instrumenter for termoelementer.

'93 Mercedes 300TDT min sin!

'96 Audi A6 Avant 2,5TDI konebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår