Gå til innhold

Audi 2.0E ABK motor spørsmål

Ranger emnet


|Hitman

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er i besittelse av en audi 2.0E med ABK motor, og har litt spørsmål om motoren:

 

Hydrauliske eller manuelle løftere?

Må tenningen stilles, eller stilles den automatisk? (Motronic style)

 

Den drar bra opp til 4000rpm, og så er den rimelig dau og bråker mer enn den gir drag etter dette. Skal det være slik? Kan kanskje ikke vente mer av en 8v. ;)

 

Om tidlige morgener krever den ett par sekunder før den starter, hva kan feilen være? Alt av tenningsdeler er byttet unntatt tenningsenheten. Plugger ser utmerket ut.

 

Den har litt ekstra "fising" i eksos ved fullt pådrag rundt 3000-3200rpm og 4500-4700 rpm, så gir det seg. Snålt.

 

Hva kan dere generelt fortelle om ABK motoren? Aldri hatt VAG før.

 

Og det evige spørsmålet om tankmåler og temperaturmåler som går i hytt og gevær. Rotet meg frem til at det kan være den transistoren bak på intrumentpanelet?

 

Og noen tips ved bytte av kamrem?

 

Merci!

 

|Hit

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hydrauliske løftere, eldre motorer (før 1985) har mekaniske.

Tenningen må justeres manuelt, 38 graders fortenning på 3000 omdr. Vet bøkene sier noe annet, men dette er optimalt. Bankesensoren justerer (kun tilbake) ved tenningsbank.

 

Ang. dine andre spørsmål sa kan det være flere faktorer som spiller inn, feil tenning, feil timing på registeret, osv. Feilsøking via nettet er ikke lett, må se og prøve ;)

 

ABK-motoren er en super motor på de feste punkter, lite å pirke på.

Ang. temp.måleren din svarte jeg på det i en annen tråd, men ja, er spenningsregulatoren.

Registerreima er enkel å skifte, men om du aldri har gjort en sådan operasjon før, få med deg en mekaniker. Er timing, tighting og riktig stramming på reima som er viktig, spesielt de to sistnevnte.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 graders fortenning? Det synes jeg hørtes mye ut. Nå har jeg nettopp kjøpt bilen, og det ser ut som den tenner på rundt 15-20 grader nå.

Hva sier bøkene? Skal skaffe bok i morgen :)

Takk for svar!

 

38 grader på 3000 omdr ja.

Og så er det Digifant (sikkert 1.75), ikke Motronic.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tettet alt av eksos og skiftet størsteparten av tenningssystemet, og er klar for å stille tenningen. Men jeg synes forstatt 38 grader på 3k er mye?

Hva er originalt? Hva sier Haynes? Hva annet trenger jeg å tenke på ved stillingen?

 

Takk igjen for svar :)

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår