Gå til innhold

Hvordan måle impedanse og resonansfrekvens i sub.

Ranger emnet


dagblix

Anbefalte innlegg

Dette var opprinnelig en tråd hvor det kunne spørres teorispørsmål men det endte opp som en diskusjon om hvordan man måler impedanse (Z) i subwooferne sine og finner resonansfrekvensen f0.

 

 

Denne tråden er den tredje hvor temaet impedanse kommer opp, men min forrige slettet jeg fordi noen her ble så indignerte av at det finnes noen andre her inne med teoretisk kunnskap over hodet deres. Tråden endte opp full av latterilige angrep på solid og referert teori. For dumt til å la det ligge. Jeg har hele tråden lagret på min pc og hvis noen skulle ønske å lese det fornuftiges som ble skrevet så kan jeg kanskje kompilere det og lime det inn hit. Denne tråden her er av en mer praktisk natur som virker mer poulært blandt provokatører og andre erfarne snekkere.

 

 

JEG SKRIVER INGENTING HER SOM JEG IKKE KAN VISE TIL VED HJELP AV REFERANSER SÅ DET ER IKKE VITS I Å ANGRIPE DET. Men å diskutere det er selvfølgelig nyttig, det er naturlig. Alle kan skrive eller huske feil.

 

Dette er ment som et bidrag, ikke et sted hvor noen av oss nerder kan briefe med mattestykker.

 

timen er igang.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: over her var det egentlig et spørsmål om man bare kan ta et ohmmeter over spola på en høyttaler og finne impedansen.

Under følger et lite svar og litt diskusjon rundt impedanse.

 

 

 

Nei det er ikke impedansen du målt der desverre. Om det derimot er såpass sigende at det likevell kan være en høy nok motstand at det i sammenhengen vil virke vet de andre gutta bedre, men det gjør det sikkert. Hva som avgjør om det er trygt er hva forsterkeren din er oppgitt til å tåle. Hvis du kopler feil og du har en ok amp vil den sannsynligvis bare gå i beskyttelsesmodus og komme tilbake etter en omstart av bilen.

Hvis du vil finne den egentlige impedansen til suben din er det lureste jeg kommer på her og nå å skru ut et element og sjekke dets produsent og modell samt om det kanskje står impedanseverdien bak på magneten. Hvertfall, finner du modellen kan du garantert google deg frem til hvilke verdier elementene dine har. Ikke skru ut et element hvis det er godt festet, da kan du risikere at det ikke blir lufttett når du skal ha det på plass igjen og det vil jeg ikke har på samvittigheten.

 

Hvilken motstand du vil få totatlt hvis du har paralellkoplet elementene dine får du da ved å bruke paralellformelen på den impedansen du ser bak på magneten eller fra data på nettet.

 

((4 x 4 )/ ( 4 + 4)) = 2ohm for eksempel

 

bare spørr du.:hellothere:

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den EGENTLIGE impedansen til et element varierer MYE.

Det viktige er minimumsimpedansen. Denne finnes ved å måle AC strøm og AC spenning mellom forsterker og sub ved spilling av tuningfrekvensen til kassen. Helst ved så lavt nivå som mulig, men høyt nok til at målingene blir noenlunde nøyaktige.

Da har vi at R = U/I.

 

Det går ikke an å måle impedansen direkte på elementet. Da måler man DC resistansen, og den gir bare en pekepinn på om elementet/spolen er 1, 2 eller 4 Ohm f.eks.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler folk, spesielt nybegynnere, å holde seg unna slike teoritråder, da det ender opp med vranglære når ofte praksisen viser seg å være helt annerledes.

 

Til viderekommende som faktisk skjønner hva det dreier seg om så er dette sikkert helt topp for dere. (selv om jeg ikke ser helt poenget)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg faktisk målt impedanse i systemet mitt!

 

2 stk Soundstream Van Gogh 10" 2x4ohm i en 30 liters lukket kasse, spoler i serie, elementer i parallell.

 

Impedans: 4 0hm

Resistans: Usikker, gidder ikke å hente T/S parametre da de er godt gjemt ;)

Målt Resistans: 3,8 ohm

Laveste impedans: 4,3 ohm

 

Framgangsmåte: Tangamperemeter og multimeter, spilte sinustoner. Akkurat som BeemerZ1 sier altså. Laveste impedans var ved ca. 35hz. Målingen var utført med ca. 25 watt inn på elementene.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en måling til ved samme frekvens med volumet så høyt du tør og se om du opplever like stor økning i impedansen som meg.

Regner ikke med det siden jeg har en noe ekstrem konfigurasjon med lav impedans og MYE strøm gjennom elementene.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man spørre oss andre om rent teoretiske ting en måtte lure på.

Strøm, effekt, fysikk, akustiske parametre, jording,forsterkerteknologier.....whatever.

 

Ok, here goes:

Hvis en forsterker gir ut 2Volt når den får 10mV på inngangen, hvor mange dB forsterker den da?:D

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en måling til ved samme frekvens med volumet så høyt du tør og se om du opplever like stor økning i impedansen som meg.

Regner ikke med det siden jeg har en noe ekstrem konfigurasjon med lav impedans og MYE strøm gjennom elementene.

 

Sponser du nye elementer om noe går galt da? :D Neida, har vært ute nå.

 

Nja, virket ikke så mye, gikk opp til 4,5-4,6 ohm. Men så har jeg ikke noe særlig mer enn 300W tilgjengelig heller ;) Prøvde noen ganger ja foresten, etter noen forsøk kom jeg ikke under 6,5 ohm, blir vel noe varmgang.

 

Foresten litt morsomt at forsterkeren leverer mer ved 12V enn hva den er oppgitt til ved 13,8V :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår