Gå til innhold

Hvordan måle impedanse og resonansfrekvens i sub.

Ranger emnet

dagblix

Anbefalte innlegg

Da har jeg faktisk målt impedanse i systemet mitt!

2 stk Soundstream Van Gogh 10" 2x4ohm i en 30 liters lukket kasse, spoler i serie, elementer i parallell.

Impedans: 4 0hm

Resistans: Usikker, gidder ikke å hente T/S parametre da de er godt gjemt ;)

Målt Resistans: 3,8 ohm

Laveste impedans: 4,3 ohm

Framgangsmåte: Tangamperemeter og multimeter, spilte sinustoner. Akkurat som BeemerZ1 sier altså. Laveste impedans var ved ca. 35hz. Målingen var utført med ca. 25 watt inn på elementene.

Nå er jeg imponert her gutter, og jeg som trodde dette med impedanse bare var noe teoretisk bull som ikke hadde noe med real life bilstereo å gjøre. Det ble jo sagt vill gjetning og andre koseord i impedansetråden vi hadde gående.

Men her er dere hele gjengen og har tydeligvis fattet en interesse for temaet. Det var kanskje ikke så dumt å trekke det frem likevel?

Anyways, det arbeidet som er gjort her er jo veldig spennende. Disse tallene er jo interessante. Tipper mange flere har fått lyst til prøve det samme.

Det første jeg lurer på SPADE, for det er jo du som har vært flink denne gangen. For å ikke skape forvirring her så forsto jeg at det her var snakk om 2 elementer koplet til 8Z og deretter i paralell slik at nominell verdi blir 4Z. Elementene som er 10" har en ca frekvensrespons ned til 35Hz i fabrikkverden.

Slik jeg forstår siden du har laveste impedans ved 35Hz så er resonansfrekvensen til elementene i denne kassa under 35Hz et sted siden du målte minstefrekvens ved 35Hz. Så med andre ord, folk kan bruke denne metoden til å finne resonansfrekvensen i oppsettet sitt. I en lukket kasse vil den være noen hertz før den laveste impedansen.

Men det jeg lurer på er hvordan vet du hvor mye effekt du kjører testen med? Mens jeg lurte på dette kom jeg på at det ikke egentlig så veldig viktig hvilken effekt man kjører. Hvis jeg skulle gjort dette ville jeg bare skrudd opp til det ca lyttenivået jeg bruker når jeg kjører rundt og hører på musikk.

Da får man jo real life målinger. Hvis det man finner ikke er tilfredstillende, så kan man jo modde kassa med mer eller mindre dempning i lukkede systemer. Jeg foretrekker lukkede kasser og forholder meg til dem når jeg skriver.

Siden jeg ofte kjører med ganske høy musikk i nissan deprimeran min så blir den jo varm, så jeg ville ventet til suben min var i driftstemp når jeg gjore målingene. høyttarens kollektive egenskaper forandrer seg jo betydelig med temperatur, hvertfall en slik jalla polk som jeg har.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, here goes:

Hvis en forsterker gir ut 2Volt når den får 10mV på inngangen, hvor mange dB forsterker den da?:D

Mvh

Dag Johansen

Hvis du syns du er så fette lur så kan jo du sette opp stykket selv og vise dem som måtte lure hvordan det gjøres. Eller klarer du ikke det da?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her limer jeg inn link til en annen tråd her på forumet hvor det dukket opp en fin diskusjon om hvordan måle WATT i praksis, det er fint relatert.

http://www.bilforumet.no/bilstereo/178151-monoforsterker-soundmagus.html

essensen av tråden er at man ikke burde måle kun over et motstandsnettverk eller en tilfeldig sub, det er så vanskelige tall å sammenlikne, man burde gjøre begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider