Zetec Skrevet September 6, 2007 Rapporter Share Skrevet September 6, 2007 Ved 1,6 ohms last målte dere da. Ikke akkurat 1 ohm det. Det er jo pga impedanseøkningen ved pådrag, det vil jo skje med alle subwoofere. Man må altså koble lavere enn 1 ohm for å få 1 ohms last ved maks pådrag, noe jeg tror de fleste vil unngå for daily use. Og er jo derfor vi vil påpeke at f.eks denne forsterkeren yter ikke 3000w rms ved 1 ohm til vanlig bruk. Vi skal måle mange flere amper, og skal komme med tallene etterhvert som vi får gjort oss ferdig. Skal sikkert måle 3-4 forskjellige til helgen :) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet September 6, 2007 Rapporter Share Skrevet September 6, 2007 Det er jo pga impedanseøkningen ved pådrag, det vil jo skje med alle subwoofere. Man må altså koble lavere enn 1 ohm for å få 1 ohms last ved maks pådrag, noe jeg tror de fleste vil unngå for daily use. Og er jo derfor vi vil påpeke at f.eks denne forsterkeren yter ikke 3000w rms ved 1 ohm til vanlig bruk. Vi skal måle mange flere amper, og skal komme med tallene etterhvert som vi får gjort oss ferdig. Skal sikkert måle 3-4 forskjellige til helgen :) Trenger jo ikke pådrag for at impedansen skal gå over 1 ohm. Laveste målte impedans hos meg er 4,3 ohm når den er oppgitt til 4, den lå ofte høyere også. Ved pådrag vil du få litt økning i impedans også ja. Men om jeg har en forsterker som er oppgitt til 1000W i 1 ohm og kobler den på en 1 ohms sub som i praksis er stort sett 1,6 ohm kan man ikke forvente at forsterkeren leverer 1000W. Jeg mener at om dere skal sammenligne med tallene som er oppgitt må dere måle i samme impedans ihvertfall, 1,6 ohm er ikke 1 ohm. Samme spenning er også en selvfølge. Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dagblix Skrevet September 6, 2007 Rapporter Share Skrevet September 6, 2007 Du vet vel hvordan man måler spenning?I parallell med lasten, altså på høyttalerutgangene på forsterkeren med last koble til. joda, jeg er tekniker for norges største lydanlegg av sitt slag så jeg har ganske god kontroll på faget, men jeg er ikke redd for å spørre litt dumme spørsmål fordet. takker Nå er jeg ivrig for å måle rotet i bagasjerommet mitt. Forstod jeg det rett at dere som måler, dag-johansen for eksempel, opplever store forskjeller i verdiforandringer i drift på høyttalere fra forskjellige produsenter? For eksempel at Hertz ellerno var mer stabile i verdiene enn andre? Det er jo i såfall utrolig spennende, det vil jo gi enorme forskjeller! Siter Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg