Gå til innhold

Bremse lengde

Ranger emnet


subarualfen

Anbefalte innlegg

Øøøøh?

 

Du mener ABS gir dårligst bremseeffekt?

 

Det er bare å rigge seg til med måleinstrumenter på en glattkjøringsbane (eller lignende). Du vil oppdage at jeg har rett. Ingen tvil om at ABS er en bra ting og vil hjelpe de fleste sjåfører, men som alle ting kommer det ikke uten en kostnad. Kostnaden ved ABS er litt lengre bremsestrekning.

 

Jeg fikk tross alt A i Fysikk og B i Modellering og simulering av fysiske systemer på NTNU. Sånn for å skryte litt, jeg har nemlig ikke fått bruk for fagene siden.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er bare å rigge seg til med måleinstrumenter på en glattkjøringsbane (eller lignende). Du vil oppdage at jeg har rett. Ingen tvil om at ABS er en bra ting og vil hjelpe de fleste sjåfører, men som alle ting kommer det ikke uten en kostnad. Kostnaden ved ABS er litt lengre bremsestrekning.

 

Jeg fikk tross alt A i Fysikk og B i Modellering og simulering av fysiske systemer på NTNU. Sånn for å skryte litt, jeg har nemlig ikke fått bruk for fagene siden.

 

 

A i fysikk er jo flotte greier det, men da har du kanskje glemt en del siden den gang? Statiske friksjonskonstanter er høyere enn kinetiske, og jo høyere friksjonskonstanter du opplever jo mindre bremselengder bruker du ettersom bremsekraften blir større. Ved full lås av hjul opplever du kinetisk friksjonskonstant som er mye lavere enn det du oppnår ved ulåste dekk.

 

Moderne ABS systemer sjekker hjulrotasjon 20-30 ganger i sekundet og korrigerer etter dette. Så kjappt klarer du ikke å pumpe på pedalen eller kjenner bilen godt nok i enhver situasjon for å føle deg hvor bremsen er på tur til å låse seg.

 

At du på glattkjøring opplever at du får mindre bremsestrekning uten ABS er ikke så uvanlig dersom du har kjørt litt bil. Har selv fått mindre bremselengde uten ABS på glattkjøring både på lastebil, buss og personbil, men kobler ikke ut ABS av den grunnen. I panikksituasjoner tenker man skjeldent på å pumpe pedalen perfekt eller finne det kritiske punktet med pedalen mens autovernet nærmer seg. Dessuten er dette spesialtilfeller (snø, is, løs grus) som skaper en plogeffekt ved nedbremsing med ABS.

 

Når du atpåtill mener at 10% slipp er mer effektivt enn 0% slipp begynner man jo og lure på hva du mener..

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A i fysikk er jo flotte greier det, men da har du kanskje glemt en del siden den gang? Statiske friksjonskonstanter er høyere enn kinetiske,

Sorry, men det er ikke så enkelt. Gjør et google-søk på "advanced tyre slippage friction" hvis du fortsatt ikke tror meg.

 

Her har du et graf å se på så lenge:

FIG2.GIF

 

For å gjenta meg selv enda en gang: Maksimal friksjon får man når man har en viss andel slipp (10-20%). Verken Michael Schumacker eller ABS-bremser klarer å holde slippen på det punktet.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å rigge seg til med måleinstrumenter på en glattkjøringsbane (eller lignende). Du vil oppdage at jeg har rett. Ingen tvil om at ABS er en bra ting og vil hjelpe de fleste sjåfører, men som alle ting kommer det ikke uten en kostnad. Kostnaden ved ABS er litt lengre bremsestrekning.

 

Jeg fikk tross alt A i Fysikk og B i Modellering og simulering av fysiske systemer på NTNU. Sånn for å skryte litt, jeg har nemlig ikke fått bruk for fagene siden.

 

men tenk på en ting, hvordan var det du "testet" bremsevirkning på glattkjøringsbanen??? jo, med abs slamret man pedalen inn å hålt denn inne med mye kraft.. å når de ble testet uten abs slapp man trykket opp etter oppbresing var igang, for å unngå opplåsing av hjulene.. vist du bruker bremsene med abs på samme måte som du brukte bremsene uten abs. trur du det ville bli stor forskjell på bremselengden da?

 

forskjellen er vel i en "nødsituasjon" med panikkbremsing vil du kunne berge bilen din i flere tilfeller med abs enn uten.

 

vil bare att dem som mener abs er noe dritt ska tenke på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et GODT underlag, er nok BS SUVERENT, pga. at man kan svinge og kontrollere bilen bedre ved panikkbrems..

 

Det jeg sier, er at bremselengden, ble lengre på alle måtene jeg gjorde det på glattkjøringen min.. aller kortest ble den oppbremsingen som pedalen ble "hamret" i bunn... deretter pumpebremsing, så abs... med en stigende kontroll på bilen også så klart.

 

Det er ingenting som slår blokkerte hjul på slapseføre og annet "vrient" føre om vinteren...mener nå jeg

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et GODT underlag, er nok BS SUVERENT, pga. at man kan svinge og kontrollere bilen bedre ved panikkbrems..

 

Det jeg sier, er at bremselengden, ble lengre på alle måtene jeg gjorde det på glattkjøringen min.. aller kortest ble den oppbremsingen som pedalen ble "hamret" i bunn... deretter pumpebremsing, så abs... med en stigende kontroll på bilen også så klart.

 

Det er ingenting som slår blokkerte hjul på slapseføre og annet "vrient" føre om vinteren...mener nå jeg

 

på slapseføre er vel kansje den eneste situasjonen blokkerte hjul er best. på vanlig is er det værtfall ikke blokkerte hjul som gir beste stoppelengde. er murlig du har klart noe unikt ;)

 

alle som har prøvd en ganske hard nedbremsing på sikkelig is har vel funnet ut att så snart hjulene låses vil friksjonen mellom dekk og is gjøre att du har nesten ingen bremseeffekt??

 

er vel sikkert mye smak å behag som sier hva vi liker, asb eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår