Gå til innhold

Turteller på MB 190E

Ranger emnet

Olethros

Anbefalte innlegg

Som nesten ingen har fått med seg har jeg blitt den noenlunde lykkelige eier av en '86 MB 190E. Av en eller annen grunn ble ikke denne bilen levert med turteller fra fabrikken, så jeg anskaffet en fra den lokale MB hoggeren. (Originaldel, så klart.)

Har installert denne i instrumentpanelet uten problemer, men det finnes ikke noe ledninger som skal gå inn til + og - kontakten på den. Regner med at det er + og - fra coilen som skal direkte på her, siden 90% av alle andre turtellere visstnok fungerer slik.

Har konsultert koplingsskjemaene for kjerra i Haynes verkstedhåndboka, men der er bare +12v for klokken inntegnet. (Det makkverket der har etterhvert vist seg langt ifra å være verd de 200 blodpengen Biltema skulle ha for den!) Er det noen som kan si med sikkerhet hvordan turtelleren i MB 190 skal kobles til? Vil nødig koble feil og blåse en 500 spenns turteller og evt. andre eletriske greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobla nettopp i min kjære 240.

Du har 2+ og 2- og en ledning som skal på - på coilen.

1 + og 1 - til lampa. Koble alle minusene til jord. lampe + til instrumentbelysning slik at du kan regulere lystyrken ved hjelp av den bryteren. (Har det på Volvo faktisk). +pluss til instrumentet kobles til tennings 12V slik at turtelleren ikke drar strøm når du drar ut nøkkelen. og den ledningen som skal på coilen må jo dras ut igjennom torpedoveggen og monteres på -minus på coilen. Eller som i go40n er det allerede lagt opp ledning til det bak instrumentene. Regner med det ligger opp ledning allerede som det gjorde på min.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok to helt forskjellige turtellere vi snakker om her, men takk for infoen likevel. Fikk se raskt over en 190 med turteller som stod til høgging og la merke til at det bare var kontakt mellom - polen på coilen og turtelleren. Aner ikke hvor + kontakten på telleren skal gå siden batteriet og greier var fjernet. (Testet det jeg kunne med multimeter, men kunne da ikke se om det var til +12v den gikk.)

For å oppklare litt: turtelleren på en 190 har bare tre tilkoblinger: konstant +12v til klokka (som er en integrert del av instrumentet) og en mystisk original MB kontakt med to poler, hvorav en skal til - på coilen. Mysteriet er altså hvor den andre skal. Lys og jordtilkobling og sånt finnes på selve instrumentbordet. Speedometer og turteller på 190en er mest som plug-in moduler å regne, så det er nokså greit sånn, utenom denne fordømrade ikke-eksisterende-på-min-bil to-pols kontakten da.

Skulle postet bilder for å forklare nærmere, men tydeligvis har en eller annen narkisjævel rappet digitalkameraet mitt mens det lå på kontoret i Mat-Nat bygget. Får nytt (og bedre) kamera på UiBs tyveriforsikring, men det kommer til å ta en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtellere fungerer ikke likt uanZ, er noen som reagerer på en magnet på svinghjulet for eks.(mest på diesel), men på denne fattigmannsmærsja trur jeg det nok er konvensjonelt koblet.

Er det noen andre instrumenter som er i tillegg til dine orginale der, er du sikker på at alle ledningene er i bruk.

Mercedes pleier vel å ha mesteparten av ledningene liggende klart, men er jo egentlig få som har turteller av 190`en.

Vil kanskje foreslå å demontere instrumentet hvis du ikke finner ut på annen måte(prøv MB, eller ett annet veksted som har koblingskjema på data), da kan du se hvilke stikker som går til spolen, kan prøve å forsyne stikkene 3-4volt, da ser du hvilke som den reagerer på og polaritet. skal vel godt gjøres å fåkke opp turtelleren med så svak spenning, da vil turteller også vise ett visst turtall(har gjort det for meg iallefall).

Håper dette hjelper litt.

:)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel... Får prøve å ta meg en tur til Aalgard i morgen og spørre om de har peil og evt. en slik kontakt som skal loddes på ledningene fra coilens - pol og (antakeligvis) +12v fra tenningen i posisjon II. Kjenner jeg dem rett skal de vel ha en tusenlapp for delen og en annen tusenlapp for den uhørte ære det er å i det hele tatt få befinne seg mindre enn en kilometer fra butikklokalet deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider