Gå til innhold

TT 1,8T vs. TT 1,8TQ

Ranger emnet


nomi

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en TT. Har kikket litt på chiptrimming på de to motorene som er å få på en TT. Den med 180HK kan chiptrimmes til ca 225HK og den med 225HK kan chiptrimmes til ca. 260HK. Jeg begynte da å se etter den sistnevnte typen da jeg ønsker masse gamp.

 

I dag kom jeg over en eldre artikkel DinSide og der skrev de at de heller anbefalte TT uten Quattro da den med Quattro er ye tyngre og ikke noe spesielt raskere enn den uten. Noen med erfaringer fra disse to motorene som vil komme med innspill?

- Audi A3 1.9Tdi SB 2005

+ BMW 3.16iA 1.9 1999 (solgt)

+ Audi A4 2.0 2001 (solgt)

+ Honda Accord 2.0 1995 (solgt)

+ Mazda 626 2.0 1986 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok jeg kommer til å gå for quattro med 225hk når jeg først slår til. Men jeg tenkte jeg skulle være tidlig ute med å sjekke tuning-muligheter. Jeg vet at effekten som er oppgitt av forskjellige firmaer må tas med et klype salt.

 

Av de typene jeg har sett er;

- MTM --> denne har jeg alltid trodd var obligatorisk på Audi hvis man først skal chippe.

- TS-racing --> Vet ikke hvor jeg fant denne...

- ES-tuning --> vet ikke hvor jeg fant denne egentlig...

 

Er det noen andre å anbefale? MTM har oppgitt 250hk, TS 260hk og ES 275hk. Dreiemoment er høyest på MTM, lavere på TS og lavest ES.

 

Kommer også til å bytte luftfilter og eksos. Hva er å anbefale av de nevnte chipene? Har også tittet på Dahlbacks. Noen andre?

- Audi A3 1.9Tdi SB 2005

+ BMW 3.16iA 1.9 1999 (solgt)

+ Audi A4 2.0 2001 (solgt)

+ Honda Accord 2.0 1995 (solgt)

+ Mazda 626 2.0 1986 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahlback har jo Mtm og samarbeid med Audisentrum som vel er alternativet ditt når det gjelder Mtm.

Hadde gått for det ettersom det er så langt til Trondheim. Med eksos, filter og sterkere ventil.

 

Norsk bildelsenter har Skn, Autopower har Bsr og er noen mindre trimmere i Oslo/Akershus området også. (står en del tilbud rundt på VACN forumet).

 

 

Service og hjelp når noe galt skjer er veldig viktig å ha litt i bakhodet også. Ikke alle som trimmer bil rundt omkring som er flinke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere enn oppgitt effekt er jo erfaring folk har fra de forskjellige verkstedene. MTM føles sikkert ut for meg. Men eksosen deres var jo temmelig stiv i pris. Cat-back og chip for 15.000,- svenske er jo greit egentlig. Men tenkte det hadde vært lurt med å bytte grenrør også... og muligens cat'en også.

- Audi A3 1.9Tdi SB 2005

+ BMW 3.16iA 1.9 1999 (solgt)

+ Audi A4 2.0 2001 (solgt)

+ Honda Accord 2.0 1995 (solgt)

+ Mazda 626 2.0 1986 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere enn oppgitt effekt er jo erfaring folk har fra de forskjellige verkstedene. MTM føles sikkert ut for meg. Men eksosen deres var jo temmelig stiv i pris. Cat-back og chip for 15.000,- svenske er jo greit egentlig. Men tenkte det hadde vært lurt med å bytte grenrør også... og muligens cat'en også.

 

Ja, så anbefaler å lese litt på Vag forumet. :)

 

Dyr pris for det ja... Men ja...

 

Tatt bort cat og alt på min, står litt i tråden om hva som er gjort med min. 210 hk men ganske likt egentlig ellers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Alt ettersom bruksbehovet osv.

Når du, trådstarter, sier at du skal ha masse gamp, da er en 210/225 utgave et bedre utgangspunkt pga annen kompresjon osv som de andre 1.8T motorene (slik jeg ser det!).

 

Mine personlige erfaringer med TT er innskrenket til at jeg har sittet på med en MTM chip + eksos FWD som jeg fikk følelsen av gikk ganske godt. Mye blir relativt når bekjentskapet er en daff Audi 100 2.3E, men allikevel.

 

Den samme bilen lå hakk i hel runde på runde på Våler bak S3en til borabora her, så det er vel noe i dette med tyngde vs 4WD.

 

Hadde JEG handlet meg en FWD og begynt med litt chip++ tror jeg kanskje en oppgradering av differensialen hadde blitt med for å øke kjøregleden. Men, du får begynne med å kikke på konkrete biler som er aktuelle og avgjøre det derifra.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lest på din side motor:

"A4, A6, Allroad og A8 har Torsen-differensial som er et permanent firehjulstrekksystem. Det trekker i utgangspunktet likt på alle hjul. Firehjulstrekket som benytter seg av Torsen-differensialen utmerker seg med svært god fremkommelighet, og kjøreegenskapene blir merkbart forbedret i motsetning til en A4 med forhjulsdrift. Effekttapet er dessuten minimalt og er ikke noe argument for å droppe firehjulstrekket."

Vet ikke om dette gjelder TT, men regner med at quattro er quattro på nyere Audier. Fant dette på en side hvor de hadde testet bilen min... :)

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=28016

Audi A4 2.5 V6 TDI Quattro [212HK-450nm]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest på din side motor:

"A4, A6, Allroad og A8 har Torsen-differensial som er et permanent firehjulstrekksystem. Det trekker i utgangspunktet likt på alle hjul. Firehjulstrekket som benytter seg av Torsen-differensialen utmerker seg med svært god fremkommelighet, og kjøreegenskapene blir merkbart forbedret i motsetning til en A4 med forhjulsdrift. Effekttapet er dessuten minimalt og er ikke noe argument for å droppe firehjulstrekket."

Vet ikke om dette gjelder TT, men regner med at quattro er quattro på nyere Audier. Fant dette på en side hvor de hadde testet bilen min... :)

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=28016

 

Nja, hvis jeg ikke tar helt feil så har vel TT Haldex-differensial og trekker på fremhjulene til det begynner å spinne før det trekker bak.

x BMW e46 320 ci manuell - solgt

x Mazda 323f 1.8 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hvis jeg ikke tar helt feil så har vel TT Haldex-differensial og trekker på fremhjulene til det begynner å spinne før det trekker bak.

 

 

stemmer men det har utrolig mye og si med tanke på vektfordeling,

tt u/quattro er jo godt kjent sine vektproblemer bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg vurderer å kjøpe meg en TT. Har kikket litt på chiptrimming på de to motorene som er å få på en TT. Den med 180HK kan chiptrimmes til ca 225HK og den med 225HK kan chiptrimmes til ca. 260HK. Jeg begynte da å se etter den sistnevnte typen da jeg ønsker masse gamp.

 

I dag kom jeg over en eldre artikkel DinSide og der skrev de at de heller anbefalte TT uten Quattro da den med Quattro er ye tyngre og ikke noe spesielt raskere enn den uten. Noen med erfaringer fra disse to motorene som vil komme med innspill?

 

Audi lagde vel aldri TT med 225 hk originalt og kun fwd, så problemet ditt løser seg selv. Ellers er det jo en fordel med quattro når man passerer 250 hk.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår