Gå til innhold

Golf 1 som gateregistrert "banebil"?

Ranger emnet


Viking067

Anbefalte innlegg

Hvilke modifikasjoner vil være en "billig og grei"* løsning til et slikt prosjekt?

 

Renset for interiør.

Lettet karosseri/chassis.Karbondeler?

FIA bur.

Helsveiset karosseri/chassis mht stivhet, utenom deler som nok blir nødvendige å bytte, som f.eks skjermer etc.

2 stoler og 4 punkt.(originalt 3 punkts belte mht godkjenning etc er ennå på plass)

Understell, H&R, KW, andre?

Motor/gir kombinasjon, ikke turbo eller innsprut.Trenger ikke maxeffekt men bra med dreiemoment og max 2,0l.

Felger og dekk.

Elektronikk/motorovervåkning.

 

Lage en bil der vanlig kjøring går fint og en kan kjøre den til både Våler, ACR og "Ringen" uten nevneverdige problemer.

 

Noen innspill folkens?

 

*billig og grei utsagnet er ikke nødvendigvis det samme for alle.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke modifikasjoner vil være en "billig og grei"* løsning til et slikt prosjekt?

 

Lettet karosseri/chassis.Karbondeler?

 

Glassfiberskjermer og panser?

En Golf1 uten interiør osv veier så lite i utgangspunktet..

 

Motor/gir kombinasjon, ikke turbo eller innsprut.Trenger ikke maxeffekt men bra med dreiemoment og max 2,0l.

 

1,8 8v GTI topp på 2,0 bunn er en bra løsning, mest bang for the bucks ivertfall. Da bruker du enten det orginale innsprutet fra GTI`en eller forgasser.

 

Ta en titt på

videoen fra siste treff på ACR, Golf1 med masse senk, bortimot null ekstravekt og en 1,8 90hk med 4trinns diesel kasse:)

 

Kjørte rundetider ned mot 2:04 på slicks, så enda stivere bil og mer motor kan gi deg mye moro for lite penger.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle veier fører til Rom sies det....

 

Skal du ha "racerbil" sats på understell og bremser. Andreas W har et greit oppsett på sin bil. H&R gewinde, Rocco 16v bremser (256mm foran og skiver bak), 16v med Weber DCOE.

 

Skulle jeg ha bygd einser for bane hadde jeg gått for mc throttle bodies og sprut på en 2,0L 16v med grenrør, ev portet topp.

 

Det som er aller viktigst er jo understell. Alt kommer jo an på budsjett, men starter du med en GTI trenger du jo ikke motor i første omgang. Da hadde jeg gått for polyforinger i alle ledd, Eibach stabstag og fjærbeinsstag fra Wiechers. Fjærer og dempere hadde blitt Sachs, Bilstein eller KW v3.

 

Hadde oppgradert bremsene fra 239 til 256 ganske kjapt. Jeg bruker masterpumpe fra Sharan på 23,79mm, men orginal sen Golf GTI 16v med 22,2mm holder. Bruker Mintex M1144, har hatt Ferrodo men der løsnet belegget fra platen. Har sett det skjedd ofte med Greenstuff også, så de kommer aldri i nærheten av min bil.

 

Skal du aks, ville jeg gått for 6-13 Compomotive CXR (ev 6,5)

CXR1361_l.jpg

 

Med rette senterhøyden vil de gå klar bremsene. Selv kjører jeg med 8-13 BBS e69 motorsport felger med magnesium senter. Disse går akkurat over mine 256mm bremser.

 

Dekk på disse må enten bli Yokohama A048 175/50-13 eller noe fra Avon

 

Skulle jeg valgt bil å bygge banebil på selv nå, hadde jeg nok valgt Golf II med 16v. Lettere å finne deler, ikke så mye rustsveising, stivere bil, men tyngre. Enkleste da er jo å klemme på G60 bremser eller Boxter/Ibiza Cupra R og skikkelig understell, 7-15 med gateslicks

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og ideèr.

Da ser jeg det nesten for meg slik.

Bil: Golf-1 19xx

Motor: 1,8 8v GTI topp og 2,0 bunn som nevnt.(Med 4stk 38mm Mikuni mc-gassere fra GSX1100R?)

Motorovervåkning: Defi Super Sports Cluster (DSSC)

Eksos: Innspill?

Girkasse: Diesel (fåes kun med 4 trinn og brukes pga holdbarhet?)

Dempere/fjærer: FK Automotive Silverline X Coilovers (ja/nei?)

Understell: Polyforinger, Eibach stabstag etc.

Bremser: Må passe under 15" felger

Kort styring.

Side/bakrute i lexan?

 

Har noen av disse delene liggende.Rust er ikke noe problem da bilen nok blir sandblåst eller lignende og modifisert/lettet.

 

Skjermer, panser og dører finnes kanskje i plast/glassfiber eller karbon?

 

Bur finnes jo, så da er vel bare spørsmålet om dette kan bli godkjent på vei i Norge!

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor: 1,8 8v GTI topp og 2,0 bunn som nevnt.(Med 4stk 38mm Mikuni mc-gassere fra GSX1100R?)

 

Trykk her

 

:)

 

Eksos: Innspill?

 

4-2-1 og 2,5" ut med en demper?

 

 

Girkasse: Diesel (fåes kun med 4 trinn og brukes pga holdbarhet?)

 

Dieselkasse er jo greit med tanke på akselarasjon, ikke noe særlig til toppfart, men er jo ikke nøye egentlig..

På f,eks Acr så får du ikke noe mer enn 160-170 uansett..

 

Bremser: Må passe under 15" felger

 

Bremser fra GTI 16v eller G60 er jo relativt lett å få tak på, og i tillegg bremser dem vel nok med tanke på bilens vekt.

 

Jeg har f,eks brukt Brembo Max skiver til GTI 8v 239mm foran hos meg selv, og disse funker bra, er Golf 2 da..

Og ikke minst billig sammenlignet med dyrere alternativer som EBC osv..

 

 

Har du noe budsjett på dette?:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takker :)

 

Har du noe budsjett på dette?:)

 

Nei, har bare tenkt å "samle" opp deler en stund framover for så å sette de sammen når jeg eventuelt flytter tilbake til Norge.

 

Jeg har, Mikuni RS38 Flatslide gassere, Defi cluster, Rota Grid 6,5x15 ET40, Cobra seter, Sabelt 4pkt, 1980 MK1 skall m/rust og en garasje til lagring.

Har også tilgodelapp på 4 stk Toyo RA-1 i 205/50-15 som passer fint på 6,5 felg.Spørs om de går under skjermene på MK1 med senk!

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår