Gå til innhold

Datasprut...hva er best?

Ranger emnet


suggen

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hva med data-sprøyt??? Jeg lever jo mentalt sett på 70-tallet:D så jeg har to dellorto 45 trykk forgassere på turbo-volvon min. ikke lett å justere det ell med en gang...

 

Tror de fleste ettermonterings innsprut/tenning-systemer med litt klasse over er rimelig like når det gjelder hk/nm.

Noen som har brukt Pro-Spark? Hørt det skulle gå an å justere detta uten pc!?

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

Har hørt at electromotive har så mange følere i forhold til f.eks haltech...

 

Der tar du HELT feil, electromotive har det simpleste opsettet som finnes.

 

Du trenger kun:

-lufttemp

-vanntemp

-tps (throttle possison sensor)

-map (manifold absolutt pressure)

-crank trigger

 

og selfølgelig sånt som dyser, bensinpumpe, turteller....

 

Trenger ingen tenningsmodul siden coilpakka sitter på boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

Hva med Apexi Power FC?

http://www.mamut.com/importtuning/subdet4.htm

 

Plugges inn istedenfor bilens orginale ECU og driver det meste av motorer tror jeg? Sikkert ikke like bra som et skikkelig datasprut-opplegg, men kan sansynligvis dekke behovet til en del :) Trenger ikke laptop heller.

 

Tviler på de har Power FC til Volvo 240 m T6 :D

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer nok bare til japan-biler er jeg redd... S80 originalsprut krever så vanvittig mye kabling at det er uaktuelt uansett!! Der må man ha med ABS-styreenhet, CEM(central electric module), ledningsmatte til kupeen, tenningslåsen m/nøkkel, sentrallås-styreenhet, startsperre og ledningsmatten til motorrummet. Det blir i meste laget for meg... Da er det bedre å satse på Haltech eller electromotive. Da kan man programere slik at man kan bruke originale bankefølere, TPS, tomgangsmotor, temp.følere osv...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et datasprut er ikke bedre enn han som justerer det!!!!Thats it.............Hjelper ikke å kjøpe Motec-sprut til 70 lapper hvis du har en dust til å justere det.Har lært MYE det siste året om trimming og datasprut,har prata med MASSE folk også.Det eneste som stort sett er forskjell på datasprut er tillegs-funskjonene,anti-lag,turbotimer,traction control,styring av vifter osv osv osv osv..............................Hvis du ikke trenger noen av tilleggsfunskjonene så holder det for eks. med et helt "vanlig simpelt" datasprut.

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en haug med forskjeller på de ulike innsprøytnings-systemene, men dette er de tingene det er viktig å legge vekt på i et system som primært skal brukes i en gatebil:

 

Oppløsning:

Hvor mange justeringspunkter finnes det for belastning og turtall?

En motor kan være riktig så lunefull. Det finnes ingen motor som klarer seg med en jevn økning av bensin og tenning oppover på turtallsregisteret. En motor kan faktisk ha behov for mer bensin på 3000 rpm enn på 4000 rpm, og mindre fortenning på 2500 enn på 4000. Så muligheten til å kunne definere mange ulike punkter for både tenning og blandingsforhold oppover på turtallsregisteret er viktig.

Etter min mening er minstektavet at det finnes 6 belastingspunketer, og at tenning og bensin kan deffineres for hver 500 omdreining.

Electromotive TEC-II oppererer med 8 belastningspunkter, mens tenning og bensin i utgangspunktet bare deffineres for hver 1000 omdr., men siden man selv kan plassere disse punktene hvor man vill på turtallsregisteret er det tilstrekkelig, selvom kjørbarheten kan være vanskelig å få optimal på enkelte motorer.

Autronic og MoTec har 16 belastningspunkter og 32 punkter for tenning og bensin som kan plasseres fritt på turtallsregisteret = veldig bra.

 

Det skal være sagt at det er nok få som driver med motor-tuning som tar seg tid til å analysere hvert turtallsområde på motoren for så og finne det beste blandingsforhold og tenning, for det er svært tidkrevende. De fleste bare sørger for at blandingsforholdet ligger stødig på den trygge siden under maksbelastning, og legger tenning lavt over hele fjøla så ikke tenningsbank skal bli et problem.

 

Tenning:

Noen systemer benytter orginal kam/veiv-sensor for å plukke opp veiv-possisjon, og for en motor som skal trimmes hardt er eksakt tenning viktig. På en typisk motor med sensoren montert på en av kammen kan tenningen sprette frem og tilbake med så mye som 3 grader, avhengig av fleks i kambeltet og en rekke andre faktorer. F.eks. vil en bil med harde ventilfjærer for å tåle mye turtall ha enda mer fleks i beltet, og dermed enda mer varierende tenning. Så et system som bruker en pick-up som er montert rett på veiva, enten det er en optisk- eller en magnet-sensor, er en STOR fordel.

 

Andre sensorer:

Et minstekrav hva gjelder sensorer er MAP(selvfølgelig), gasserspjell stilling, vann-temp og innsugstemp. Alt annet som kommer i tillegg kan bidra til økt kjørbarhet etc., men burde ikke være avgjørende for å få motoren til å gå veldig bra.

 

Andre ting som enkelte produsenter reklamerer med, som styring av tomgangsmotor, A/C kontroll etc. er ikke viktig. Orginal-hjernen i bilen kan fortsatt ta seg av alle disse oppgavene mens tilleggshjernen styrer tenning og bensin.

 

Lær deg også hvordan systemet fungerer selv, og hva som gjør hva. Det er ikke noe som er mer tilfredsstillende (nesten) enn å justere og leke litt med hjernen og kanskje løse noen kjørbarhetsproblemer etc. Bare ikke begyn å tynn ut blandingsforhold og legg på mer tenning uten å vite hva du driver med :)

 

Nå er det sent og jeg er trett, så det er sikkert noe jeg har glemt, men det får vi ta en annen dag :)

 

"Datasprut" er gøy !!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Originally posted by espentan

Andre ting som enkelte produsenter reklamerer med, som styring av tomgangsmotor, A/C kontroll etc. er ikke viktig. Orginal-hjernen i bilen kan fortsatt ta seg av alle disse oppgavene mens tilleggshjernen styrer tenning og bensin.

 

kaster man ikke ut orginalhjernen når man har kjøpt seg feks haltech e6k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

'DATASPRUT' er det dummeste ordet i norsk bil relatert sammenheng :D

Hvorfor kalle det 'datasprut'???

Kall det 'hjernen', ECU, EMS bare ikke 'datasprut' hihi

 

Det stiller nesten på lik linje med å kalle alle lystgass-systemer for NoS. :D

Å kalle det hjerne, ECU, EMS, o.s.v. blir enda dummere fordi du bare beskriver en del av systemet!

Du sier ikke at du har en bil i garasjen, når det bare ligger ei forstilling der!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Å kalle det hjerne, ECU, EMS, o.s.v. blir enda dummere fordi du bare beskriver en del av systemet!

Du sier ikke at du har en bil i garasjen, når det bare ligger ei forstilling der!

 

Gammelt gitt.... men men

Hva er det feks. EMS(Engine Management System) ikke dekker da liksom?

(Ikke at dette var så seriøst ment fra starten av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å koble opp sprutet mitt.

har kjøpt et sds efi sprut. virker veldig greit å programmere og jeg har aldri hvert borti datasprut før. men jeg har lagt å lest hver dag på sengen. så jeg føler meg rimlig sikker på at dette får jeg til!

 

Jeg er sikker på at dette er det beste nybegynner sprutet uten å

si at dette er ett dårlig sprut.

 

Dette sprutet er veldig enkelt og bruker ikke pc, men en øh.. ligner på en kalkulator med en liten lsd skjerm. Kjempe greit å ha med seg i bilen.

Det kom med ferdige kontakter,coiler,map,spjeldføler,releèr for å styre ting,lufttemp,vanntemp,hallgiver og alt som man trenger.

Har tenkt å bestille et til, som jeg skal ha på v8 min en eller annen gang.

Nesten bare å plugge på.

http://www.sdsefi.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring eller formening om Link Ecu ?

 

Denne er jo billig og lages som "plugin" for flere bilmodeller (deriblant MX-5 :) )

Hvor man belastningspunkter har dette osv ?

Det følger med Link ECU og ferdig base map i Flyin Miata turbokit.

Virker jo som et greit alternativ til E-manage og andre piggyback produkter.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt dette i noen år nå og er veldig fornøyd med det. Lette å bruke og programere. Er ikke sikker på hvor mange belastningspunkter det er men det er nok til vanlig bruk. Det er ikke ideelt om du skal tune for mest mulig effekt selv om mange tunere får veldig bra resultat med det, men det er veldig fint til vanlig gatebil bruk siden det er greit å få en fin effekt ved tuning på gata. Har nå brukt og programert dette på 3 mx-5er og en 300 zx.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår