Gå til innhold

forslag til GODE mellomtoner?

Ranger emnet


oystein1988

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det har seg slik at i bilen min er det alt for mye bass og diskant i forhold til mellomtone. Og jeg hører for det meste på rock, der det går mest i mellomregisteret.

 

Jeg trenger da forslag på noen mellomtone elementer som klarer å holde følge med 2x12" dynabel DY9412 på 800w watt @ 2 ohm forsterker.

 

Frontsettet er av typen Rockford Fosgate punch (5.25"), som leverer utrolig dårlig mellomtone lyd. Har plassert diskantene slik at jeg får det rett i hodehøyde, så diskant lyden er ok.

 

Bilen er en BMW 318 e36, har tenkt til å kjøpe ny hattehylle og støpe nye hull til hva som måtte passe, så trenger ikke tenke på det ved kjøp av høytaler.

 

Trenger da ikke tre veis eller to veis, trenger bare mellomtone elementer.

 

Forslag? :D

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vinkle diskantene litt mer off-axis (bort fra hodet). Sjans for at de blir mindre dominerende da. Er bassmellomtonene montert flatt i døra? altså lite med vinkling?

 

Ja, de er plassert i orginale braketter i kick-panel.

 

Det hjelper ikke flytte diskantene. Har prøvd det. Jeg liker å spille høy musikk, derfor jeg har de dynabel subbene, diskantene holder følge, men med RF mellomtonene må jeg slå ned slik at de ikke forvrenger. Faktisk så leverer de orginale høytalerene som sitter i hattehylla nå bedre mellomtone lyd en RF settet.. :p

 

Må føye til at frontsettet kjøres på forsterker i CD-spilleren, så det er jo ikke svære greiene, men har lyst på å kjøpe en 2x100w amp, og to flotte 8" mellomtoner eller noe liknende å putte i hattehylla bak. Som skal vinkles inn mot setene.

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vedder en femmer på at du kan løse veldig mye av problemet bare ved å skru ned nivået på basselementene. Det er en veldig vanlig "feil" å justere basselementene altfor høyt i forhold til resten av systemet, med mindre detaljer og definisjon i midbass og mellomtone som resultat.

 

Vil du derimot ikke justere ned bassen, er eneste løsning å skaffe mellomtoner med lengre slaglengde eller større membranareal. Dersom 5-tommere er alt du har plass til er Seas` ER15RLY eller CA15RLY vanskelig å komme utenom. 20mm lineær slaglengde er vel "as good as it gets", lyder strålende samtidig som de er enkle å ha med å gjøre rent filterteknisk.

 

er15rly.jpg

 

Men montér dem for guds skyld foran ;)

 

EDIT: Seas oppgir Xmax som pol-til-pol, så slaglengden er "bare" 10mm. Men det er fremdeles veldig gode elementer. Scan-Speaks 15W har 13mm slaglengde, men den koster også en god del mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører bassen på -10 (pioneer 69-xxxettellerannet nummer) og frekvensen på 125 Hz.

 

Lurer rett og slett på å bruke RF frontsettet til diskantlyden i systemet mitt (med den innebygde forsterkeren), og ordne meg mellomtoner bak på forsterker. Det er som oftest bare jeg og kjæresten min som kjører, så tar ikke noe hensyn til eventuelle passasjerer bak...

 

 

Det som er deg generelle problemet mitt er at bassen overdøver alt annet enn diskant. Som anlegget er nå, er det jo perfekt til trance og annen dunkemusikk, men det faller ikke i smak her :p

 

På sanger kan f.eks bassen forsvinne helt (altså bassgitaren spiller over 150hz) og plutselig overdøve alt det andre igjen (da den spiller i området som filteret slipper igjennom). Trenger noen elementer som tar over den kraftige lyden på frekvenser over 150hz og til og med 3500hz...

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje rart at du mangler mellomtone/mellombass!!!!!

Du har jo justert det vekk på spilleren!!

Sett alle justeringer på spiller til 0

Kobl vekk bassen.

Juster sånn du liker det.

So kobler du inn bassen (lågaste muligt volum)

Juster bassen til ok volum. (sikkert altfor mykje bass, men det ser ut som du liker det sånn)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje rart at du mangler mellomtone/mellombass!!!!!

Du har jo justert det vekk på spilleren!!

Sett alle justeringer på spiller til 0

Kobl vekk bassen.

Juster sånn du liker det.

So kobler du inn bassen (lågaste muligt volum)

Juster bassen til ok volum. (sikkert altfor mykje bass, men det ser ut som du liker det sånn)

 

Liker absolutt ikke altfor mye bass, men liker høy musikk... For mye bass på rock musikk blir jo bare grumsete.

 

Hvordan kan du se at jeg har stilt vekk all mellomtone forresten? :p

 

Kurven på EQ'en min er stilt så den booster alt fra 350 Hz til 1000Hz, med noe demping i bass og diskant området. Dette er selvfølgelig stilt inn uten bassen innkoblet ettersom dette går på en egen kanal for subwoofer, som man kan stille selv. Men å kjøre frontsettet på en egen forsterker er jo en tanke. en 2x50ish forsterker f.eks? Mener dere at det blir bedre/fyldigere lyd av det?

 

Denne f.eks? GAS ALPHAX2100 fra http://www.brl.se

 

frister virkelig ikke å bruke mye penger på en dyr forsterker når jeg har fått så dårlig inntrykk av RF frontsettet...

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får VELDIG mye mer mellomtone, kan jeg ikke garantere. Men du kan hvertfall spille mye høyere, med mer punch i midbassen blandt annet!

 

Hvor mye kunne du tenkt deg å legge i det da?

 

kan legge en tusenlapp til amp i frontsettet... Mellomtoner bak kan jeg legge noen tusen i, ettersom dette akuratt ikke synker i pris slik som pc-deler gjør. God lyd nå er god lyd om 10 år også...

 

 

Kan legge til at jeg har gått 3 år på elektronikk, og holder på med ingeniør elektronikk nå, så kan en del om høytalere og forsterkere generelt, bare lurer på et par alternativer på noen elementer.

 

Det med å montere høytalere foran er noe som ikke vil passe meg, ettersom jeg ikke vil gjøre noen store modifikasjoner i dører og sånn, også har jeg for meg at bakruta vil reflektere lyden bra mot hodet med riktig plassering/vinkling av høytaleren i hattehylla. Også har jeg også mere rom for "kasse" til elementene der...

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme som deg tidligere, og kjørte mitt Focal access frontsett på spiller, og det spilte helt ok, bortsett fra at det manglet mye punch fra mellomtonene. Så koblet jeg til dynabel 0804 forsterkeren min, og det ble et helt annet frontsett rett og slett. Frontsettet er forholdsvis billig, og er ikke noe sinnsyke greier, men med en skikkelig forsterker får du blåst skikkelig med lyd i et billig et også. ;)

89' E34 525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ta å kjøpe en liten forsterker til frontsettet nå. Og se hvordan lydbildet blir da.

 

Hvis ikke det funker, plukker jeg ned studiomonitorene jeg har på rommet å slenger dem inn i bilen. Dem har utrolig god lyd =)

 

Hvordan er peerless resolution 6" settet? Noen som har prøvd det?

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten vil du vel også bli mer fornøyd med et skikkelig frontsett foran istedetfor noen mellomtoner baki. Altså, kaste ut RF settet som du har. Kan jo putte det baki. Koster ikke all verden for et skikkelig et som du slipper å bytte ut. Ifølge det jeg har hørt selv eller av andre, så kunne du tittet på focal, morel, infinity, eller hertz, uten å bli skuffet. Eller Seas, selvfølgelig.

89' E34 525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår