Gå til innhold

Hvilke vinterdekk kjøper dere?

Ranger emnet

Ola

Hva skor dere bilen med til vinteren?  

87 stemmer

1. 1. Hva skor dere bilen med til vinteren?

• Piggfritt, da de er like gode eller bedre enn piggdekk
      18
    • piggfritt, grunnet komfort og OK egenskaper
      26
    • Piggdekk, da piggfritt sucks!?
      11
    • Piggdekk, da det er bedre med støy på asfalt, enn "sko skli" på blank is..
      34

Anbefalte innlegg

Originally posted by Evjen

Piggfritt er best etter min mening, kanskje ikke akkurat på is, men ellers så er det bedre på våt og tørr asfalt, og ca. like bra på snø.

Skjønner ikke helt hvordan du kan uttale deg, da du bare er 16 år gammel og neppe har den store erfaringen med kjøring på glatten å vise til. Hold deg til ting du har grunnlag for uttale deg om!

Jeg for min del kjøper Gislaved Nordfrost 3. De har ordentlige pigger som hverken knekker eller detter ut, samtidig som de har et drenerende mønster som gjør at de funker bra på slaps og snø. Hadde de på Subaruen i vinter og var knallfornøyd (kjøpte de etter at jeg dro av), men har tidligere kun kjørt på Continental piggfrie dekk. På snø, slaps, og bar vei synes jeg det er liten forskjell på pigg og piggfritt, med unntak av sidestabiliteten. Synes ofte de piggfrie dekkene gjør styringen mer diffus, samtidig som jeg synes sidegrepet til de piggfrie er dårligere. På is er det svært få, om i det hele tatt noen piggfrie dekk som kan måle seg med piggdekk.

Valget mellom pigg eller piggfritt er det langt fra noe fasitsvar på, men må vurderes utifra hvor i landet du bor (klima), bruken (by/landevei) etc etc.....

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er nesten litt imponert selv jeg at til og med folk som ikke kjører bil vet ett eller annet om piggdekk osv :D

Jeg hadde nordfrost på S2`n sist sesong.. Med innskutt stålpigg.. :D Lurer egentlig på om det blir slike dekk igjen.. Men det er moro å se hva dere velger! :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Er nesten litt imponert selv jeg at til og med folk som ikke kjører bil vet ett eller annet om piggdekk osv :D

Jeg hadde nordfrost på S2`n sist sesong.. Med innskutt stålpigg.. :D Lurer egentlig på om det blir slike dekk igjen.. Men det er moro å se hva dere velger! :)

Nordfrost 3 kan bestilles med ønsket pigg eller upigget.....jeg for min del synes det dekket var helt sjeft, og med mindre du kjører en ur-gammel bil uten antydning til støydemping er ikke lyden av piggene plagsomt høy heller.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Continental 2 på den forrige bila, Audi GT 82 uten Q. Bodde i ei sidegate i Steinberget for de som vet hvor det ligger i Trondheim (for dere andre: noen av de bratteste kneikene som finnes i Tr.heim). Kjøpte dekkene etter at jeg flytta dit, til tross for store advarsler fra naboer om dårlig brøyting, is, spor på 20 cm osv. Alt sammen stemte naturligvis, men når vinteren kom var det kun jeg og to naboer som slapp å kjøre en omvei for å komme frem. De hadde selvfølgelig Patrol og Pajero. Godt fornøyd med dekkene, men når det er isete er det selvfølgelig best med piggene ute.

Nå er ny bil anskaffet, 89 coupe, denne gangen ble det Hakka Q, sparte en drøy tusenlapp i forhold til conti, derfor. Har kjørt de på en 93 Golf, 99 A6q og 99 A8q og ikke fått frysninger enda.

Satser på en hvit vinter :)

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gromit

Kjør piggfritt på underkjølt regn dere!

Ha en fin tur :D

Har gjort det maange ganger jeg. Hadde veldig gode turer også. Nå tester jeg noen Nokian dekk. Gratis selvfølgelig. Etter nyttår skal jeg teste noen Cooper dekk.

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk alu felger på vinterdekka, hva slags dekk jeg skal kjøre på vet jeg ikke, henter dem i overimorgen.

Men som mange andre lærlinger har jeg lite med penger og må bare bruke de vinterdekka som fulgte med bilen.

Første vintern min var ifjor og da var det pigg, som det blir i år også. Ingen luksus.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kjører flg. på bilparken:

323 GT-R : Hakka Q. 3 settet av dette dekket. Litt "vinglete" over 180 km/t, men ett bra dekk på snø. Is er greit det også, men lamellene brenner opp ved isbanekjøring.

B2600 : Har kjøpt nye hjul til den nå i høst. Der sitter det BF "all terrain" dekk, og jeg skal forsøke å se hvordan dette virker. Tipper det ender i grøfta (de er ikke nye), men med 4wd kommer jeg vel opp igjen.

RX-7 : Har fått helt nye NIKE bukker å stå på.

God vinter !

Reciprocating engines are OUT !

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør piggfritt på underkjølt regn dere!

Ha en fin tur :D

hehehe på underkjølt regn er det best å la bilen stå og ta på seg isbresko (belive me) underkjølt regn er det glatteste jeg noen gang har opplevd kjørt VANVITTIG sakte og fikk følelsen av jo mer jeg bremsa jo fortere gikk det :D. Fikk en bil temmelig godt opp i ræva når jeg endelig greide å stoppe :rolleyes: (den bilen hadde tilogmed antispinn og abs)

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TomasK

Har gjort det maange ganger jeg. Hadde veldig gode turer også. Nå tester jeg noen Nokian dekk. Gratis selvfølgelig. Etter nyttår skal jeg teste noen Cooper dekk.

SALTING og rett frem er juks! :D

Piggfritt på underkjølt regn går bare ikke. Nekter jeg å tro om ikke man kjører i 5 km/t og har ei gammel dame med isbrodder til å kaste sand fremom dekka.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SALTING og rett frem er juks! :D

Piggfritt på underkjølt regn går bare ikke. Nekter jeg å tro om ikke man kjører i 5 km/t og har ei gammel dame med isbrodder til å kaste sand fremom dekka.

Ingen problem, bare å kjøre forsiktig. Det gikk fint å kjøre på stålis (hyundai på Hankook piggfritt), men prøvde å gå ut av bilen, da gikk det rett på ræva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Överladdaren

Jeg for min del kjøper Gislaved Nordfrost 3. De har ordentlige pigger som hverken knekker eller detter ut, samtidig som de har et drenerende mønster som gjør at de funker bra på slaps og snø.

....

På is er det svært få, om i det hele tatt noen piggfrie dekk som kan måle seg med piggdekk.

Jeg også kjører på Gislaved Nordfrost pigg, og er veldig fornøyd med de.. sitter sinnssykt mye bedre enn de piggfrie som sto på når jeg kjøpte bilen.. (Og de var helt nye.)

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider