Gå til innhold

Hvilke vinterdekk kjøper dere?

Ranger emnet

Ola

Hva skor dere bilen med til vinteren?  

87 stemmer

1. 1. Hva skor dere bilen med til vinteren?

• Piggfritt, da de er like gode eller bedre enn piggdekk
      18
    • piggfritt, grunnet komfort og OK egenskaper
      26
    • Piggdekk, da piggfritt sucks!?
      11
    • Piggdekk, da det er bedre med støy på asfalt, enn "sko skli" på blank is..
      34

Anbefalte innlegg

OLa: Du glemte 2 kategorier, eller 2 valg om du vil.

1. Du kjører piggfritt grunnet piggdekkavgift, selv om de er underlegne piggdekk på de fleste områder...

2. Du kjører piggfritt fordi du er redd, ehem, kjørestilen er lite sunn for selve piggene :)

Disse to ville jeg valgt! ;)

Kan ikke skjønne de som fortsatt påstår at piggfritt er best. Alle tester viser jo at de ikke er det. De nyeste testene gjengitt både i Motor og Bil viste jo at piggfritt er dårligere enn pigger på omtrent alle områder untatt støy.

Var ute å kjørte en tur etter at det frøs på her i går kveld. Er jo moro med piggfritt da. Holder med å se på gasspedalen, så slipper det :)

Det stadig tilbakevendende spørsmålet slår meg: "Er dette virkelig vinterdekk? Burde det vært lov å faktisk kalle dette vinterdekk"? tongue.gif

Kan skyte inn at der jeg bor er det i hvert fall 50 dager med is om vinteren der jeg ferdes...

OZzzt zzzz

93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning

http://www.team-quattro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Överladdaren

Skjønner ikke helt hvordan du kan uttale deg, da du bare er 16 år gammel og neppe har den store erfaringen med kjøring på glatten å vise til. Hold deg til ting du har grunnlag for uttale deg om!

Jeg har kjørt flere ulike biler med både pigg og piggfritt, lest uttalige tester og lært av folk som virkelig har peiling på dette, sier ikke at du ikke har det, men dette er hvertfall folk jeg vet har peiling på dette.

Og hvorfor kommentere det når det er riktig som jeg sier? Eller er du av en annen oppfatning?

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Evjen

Jeg har kjørt flere ulike biler med både pigg og piggfritt, lest uttalige tester og lært av folk som virkelig har peiling på dette, sier ikke at du ikke har det, men dette er hvertfall folk jeg vet har peiling på dette.

Og hvorfor kommentere det når det er riktig som jeg sier? Eller er du av en annen oppfatning?

Fordi uttalelsen din er som klippet rett ut av en dårlig dekktest. Dvs at uttalelsen din er basert på hva du har hørt og lest og neppe basert egne erfaringer, og da anser jeg din post som overflødig. Når det gjelder dine personlige erfaringer med pigg og piggfritt så er de lite verdt da du aldri er i nærheten av dekkenes grense når du rusler rundt i nabolaget med L bakpå...

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Överladdaren

Fordi uttalelsen din er som klippet rett ut av en dårlig dekktest. Dvs at uttalelsen din er basert på hva du har hørt og lest og neppe basert egne erfaringer, og da anser jeg din post som overflødig. Når det gjelder dine personlige erfaringer med pigg og piggfritt så er de lite verdt da du aldri er i nærheten av dekkenes grense når du rusler rundt i nabolaget med L bakpå...

Helt enig, jeg har ikke mye erfaring, men erfaring nok til å gi et vakt grunnlag. Er også enig i at mange av bilbladene har elendig journalister som dømmer etter egen smak og behag. Men jeg må alikevel ha lov til å uttale meg om det jeg vet og hadde jeg hatt bil den vintern her så hadde jeg valgt piggfritt, hadde jeg bodd et annet sted hadde jeg sikkert valgt piggdekk, men det gjør jeg altså ikke.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt 100 quattro, 2x a6 quattro og a8 quattro med piggfritt. Førstnevnte med continental conti 2, to sistnevnte med hakka q. Alle med bare gode erfaringer. Hvordan conti3 er vet jeg ikke, men er neppe dårligere enn conti2..

Forrige utgave av Blizzakk, det før ws 50 hadde en tendens å spore, slik opplevde jeg det i hvertfall. Satt på en 2,8 100q. Men ws50 er en nyere modell så dette er sikkert rettet på.

har hørt at hakkapeliiita anbefales på quattro, hvor mye hold det er i det skal jeg ikke gå god for, men kan gå god for dekket på alle quattro jeg har kjørt med det dekket.

mvh

e.w.

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ost

OLa: Du glemte 2 kategorier, eller 2 valg om du vil.

1. Du kjører piggfritt grunnet piggdekkavgift, selv om de er underlegne piggdekk på de fleste områder...

2. Du kjører piggfritt fordi du er redd, ehem, kjørestilen er lite sunn for selve piggene :)

Disse to ville jeg valgt! ;)

Kan ikke skjønne de som fortsatt påstår at piggfritt er best. Alle tester viser jo at de ikke er det. De nyeste testene gjengitt både i Motor og Bil viste jo at piggfritt er dårligere enn pigger på omtrent alle områder untatt støy.

Var ute å kjørte en tur etter at det frøs på her i går kveld. Er jo moro med piggfritt da. Holder med å se på gasspedalen, så slipper det :)

Det stadig tilbakevendende spørsmålet slår meg: "Er dette virkelig vinterdekk? Burde det vært lov å faktisk kalle dette vinterdekk"? tongue.gif

Kan skyte inn at der jeg bor er det i hvert fall 50 dager med is om vinteren der jeg ferdes...

Hvor i Trondheim er det 50 dager med is? Den plassen skulle jeg likt å sett ... Jonsvannet? :D På is er pigger alltid best, det sier seg selv. Men kommer du fra fosen så har du vel 50 dager med is, det er derimot ikke i Trondheim, så da får du endre litt personal info :cool:

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eivindwindspoll

Hvor i Trondheim er det 50 dager med is? Den plassen skulle jeg likt å sett ... Jonsvannet? :D På is er pigger alltid best, det sier seg selv. Men kommer du fra fosen så har du vel 50 dager med is, det er derimot ikke i Trondheim, så da får du endre litt personal info :cool:

Jeg bor like utenfor Trondheimsgrensa. Og der jeg ferdes, dvs. der jeg kjører, når jeg kjører der, tror jeg nok det fort blir 50 dager i året med is. Sier ikke at det er is over hele trondheim 50 dager i året...

2 dager hittil i år!

...og 'eivindwindspoll': Nederst i Steinberget er det en 90-grader. Rett frem der er det et gjerde. Tror dine sjanser for å treffe det er betydelig større med ditt nåværende dekkvalg ;)

OZzzt zzzz

93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning

http://www.team-quattro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frem til sist vinter så har jeg bare kjørt rundt på crappy piggdekk...

det vil si dekk som forlengst var klare for utskifting pga piggmangel...

i Fjor vinter kjøpte jeg meg helt nye piggfri dekk, og er veldig fornøyd med dem, har aldri hatt så bra feste, men har ikke store erfaringa fra nye piggdekk så jeg vet ikke bedre enda...

etter en tur oslo-Trondheim-oslo kom jeg frem til at det gikk greit med piggfritt, men kunne vært greit med pigg på frem dekka på en sånn tur...

altså, bor man i by eller nær byen der det saltes som værst trenger man som regel ikke piggdekk, men bor man et sted det skjelden brøytes/strøs eller saltes da er det helt klart bedre og kjøre pigg...

go fast go strong ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ost

...og 'eivindwindspoll': Nederst i Steinberget er det en 90-grader. Rett frem der er det et gjerde. Tror dine sjanser for å treffe det er betydelig større med ditt nåværende dekkvalg ;)

Vel, kjørte den svingen en hel vinter uten noe som helst problem. Og de dagene det er snø har ikke en med piggfritt dårligere forutsetninger enn en med pigger. På is vil det alltids være forskjell i favør pigger, men den svingen skulle jeg likt å sett noen cruise igjennom som om det var bar asfalt, om piggene er ute eller fraværende har ingen betydning, på hålka. Nå bor jeg midlertidig på Heimdal, så kjører ikke i det området denne vinteren i utgangspunktet.

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider