Gå til innhold

18 åring vant over politiet ang. bruk av tåkelys

Ranger emnet

Mr.Mondeo

Anbefalte innlegg

på bilen min har jeg linse tåkelys i hovedlykta, samt at jeg har ettermontert linsetåkelys nede i fangeren, kjører med begge på samtidig som regel hele tiden da den kombinasjonen gir meg bedre lys enn det vanlige nærlyset på bilen.

Hva kan politiet si om det? kjører forsåvidt med dobbelt tåkelys..

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på bilen min har jeg linse tåkelys i hovedlykta, samt at jeg har ettermontert linsetåkelys nede i fangeren, kjører med begge på samtidig som regel hele tiden da den kombinasjonen gir meg bedre lys enn det vanlige nærlyset på bilen.

Sakset fra intervju med UP-sjefen:

"Mange bilister tror at mest mulig lys rett foran bilen er en fordel. I stedet får de en såkalt egenblending: Øynene innstiller seg på det sterkest belyste området rett foran bilen. Da er det ikke sikkert at du ser for eksempel en fotgjenger 50 meter foran deg."

Så med 4 tåkelys , har du vel en sikt på 25 meter foran deg da. Bør ha forholdsvis rask reakssjonstid i mørket da når du møter en elg i 80km/t.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra intervju med UP-sjefen:

"Mange bilister tror at mest mulig lys rett foran bilen er en fordel. I stedet får de en såkalt egenblending: Øynene innstiller seg på det sterkest belyste området rett foran bilen. Da er det ikke sikkert at du ser for eksempel en fotgjenger 50 meter foran deg."

Så med 4 tåkelys , har du vel en sikt på 25 meter foran deg da. Bør ha forholdsvis rask reakssjonstid i mørket da når du møter en elg i 80km/t.

jeg bruker SELVFØLGELIG det orginale fjern/nærlyset når det er mørkt uten gatelys. Men sånn det er på bilen min, så lyser tåke/linse lyset i hovedlykta bedre opp enn det orginale nærlyset, så når jeg ikke er avhengi av fjernlyset så bruker jeg like så godt tåkelyset. Sier jo seg selv at det har lite å si med masse lys foran om alt er konsentrert rett foran bilen.

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh har blitt stoppa mang ei gang pga lysbruk og lys på bilen.

etter det jeg har hørt lyser langlyset mitt 15% for mye etter forskriftene (langlys og 1000meter sammen)

kjører også med langlys/1000metere/tåkelys på likt men det var onkel politi helelr ikke noe glad for, da lyste det 40% for mye.

har også blitt stoppa for og kjøre med blandinga nærlys grøfte/tåkelys og det var de heller ikke noe glade for.

men de sa ikke noe om at jeg har kobla det slik at grøfte/tåkelysa lyser med kjørelys. (trodde ikke dette heller var lov.

men slik jeg har det nå så blir det følgende med FULT lys på de forskjellige instillingene på bryteren:

kjørelys: tåke/grøftelys og kjørelys

parklys: tåke/grøftelys og parklys

nærlys: nærlys

langlys: 1000m tåke/grøftelys og langlys

nærlys med tåkelys bak: nærlys, tåkelys bak og tåke/grøftelys foran.

noen som vil si noe til dette?

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh har blitt stoppa mang ei gang pga lysbruk og lys på bilen.

etter det jeg har hørt lyser langlyset mitt 15% for mye etter forskriftene (langlys og 1000meter sammen)

kjører også med langlys/1000metere/tåkelys på likt men det var onkel politi helelr ikke noe glad for, da lyste det 40% for mye.

har også blitt stoppa for og kjøre med blandinga nærlys grøfte/tåkelys og det var de heller ikke noe glade for.

men de sa ikke noe om at jeg har kobla det slik at grøfte/tåkelysa lyser med kjørelys. (trodde ikke dette heller var lov.

men slik jeg har det nå så blir det følgende med FULT lys på de forskjellige instillingene på bryteren:

kjørelys: tåke/grøftelys og kjørelys

parklys: tåke/grøftelys og parklys

nærlys: nærlys

langlys: 1000m tåke/grøftelys og langlys

nærlys med tåkelys bak: nærlys, tåkelys bak og tåke/grøftelys foran.

noen som vil si noe til dette?

Ja, gjerne; gratulerer.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider