Gå til innhold

Fyllekjøring uten å kjøre?

Ranger emnet

olav22

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bare et lite spørsmål her. Diskuterte noe jeg leste med et par kompiser. Nemlig at om du har drukket og sitter i bilen din så er det nok at nøkkelen står i tenningen for at du kan bli tatt for fyllekjøring. Stemmer dette? Vet jeg lærte det på kjøreskolen, men er det ikke litt skjønn i en slik sak?

Om du har vorspiel og det står tre biler utenfor, din og to av kompisene dine sine biler og når gutta går ut for å røyke så låser de opp bilene og fyrer opp anlegget litt osv. For å gjøre dette trenger de strøm så nøkkelen må vris ett hakk for å få strøm. Starter så klart ikke opp motoren. Folkene som er der kan også bekrefte at man ikke hadde tenkt å kjøre, bare vise frem bilen.

Annet eksempel er at man skrur bil eller f.eks polerer bilen og mens man gjør dette en fredagskveld så tar man noen pils. Har man da ikke lov å la radioen stå på ved at nøkkelen står i tenninga?

Eller om man skal montere anlegg så må man teste det og trenger nøkkelen. Sånne ting er ganske normalt å gjøre, men risikerer man alltså å bli tatt for fyllekjøring for noe sånt?

Vil tro at man ikke kan det om man har en god forklaring på hvorfor nøkkelen står i bilen for det må vel bevises at du hadde tenkt å kjøre en plass.

Denne loven er vel mer ment for om politiet finner en full fyr i en bil i veikanten og nøkkelen står i bilen så er det nok til å ta ham for kjøringen. Det er jo logisk..

En annen ting:

Er du f.eks ute på fisketur en dag sammen med en kompis eller drar ut for å nyte naturen og du har med deg to pils. Dere rekker akkurat å komme dere ut av bilen og spretter en pils og går ned mot der dere skal.

Det begynner plutselig å regne som bare det og dere løper tilbake til bilen og drikker opp resten av pilsen inne i bilen mens dere venter på at regnet skal gi seg. Det gjør det ikke og dere blir sittende i bilen to-tre timer etter at pilsen ble drukket før dere kan kjøre.

Det er jo lovlig så lenge bilen er parkert, men er slik at om man har nøkkelen i tenningen for å få opp/ned vinduene eller bruke radioen så holder det til å ta deg for fyllekjøring om politiet kommer forbi?

I det minste kan man vel bruke nøkkelen i tenningen de 2 sekundene det tar å få ned et vindu for så å fjerne den igjen da.. Mendet vil uansett vises at den har stått i tenninga siden vinduet er åpent.

Vil jo tro at man kan unngå å bli tatt i en slik sak?

Er jo ikke ofte man kommer i en slik situasjon, men greit å vite om man først gjør det..

Leste noen lover og der står det at bilen må ha beveget seg, men det kan også holde med å ha forsøkt å føre bilen og at nøklene i tenningen kan være nok, men de må samtidig vise til at du hadde grunn til å kjøre et sted og at det var sannsynlig at det var derfor du oppholdt deg i bilen.

Noen som kjenner reglene her?

Dumt å bli tatt for å fyllekjøre på denne måten. Jeg hater fyllekjøring og skal ALDRI bli tatt for noe så teit, men de eksemplene jeg ga over, hva tror dere om de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sitter i bilen med tenningen på og drikker pils OG MOTOREN ER VARM er det stor mistanke til kjøring i påvirket tilstand. Da blir du nok tatt, selv om du ikke har kjørt.

Men er motoren kald er det vel lov å sitte i bilen; du fyllekjører jo ikke da...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker om å føre motorvogn i påvirket (beruset) tilstand, ikke om å sitte i den.

Det må være være hevet over enhver tvil at du faktisk har ført motorvognen mens du var påvirket for at du skal få bråk for det, det holder ikke at du har sitti i bilen etter å ha tatt deg en pils.

Det er imidlertid veldig dumt å sitte i en bil med varm motor hvis du har tatt deg en dram eller fem, da dette KAN skape klønete situasjoner.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker om å føre motorvogn i påvirket (beruset) tilstand, ikke om å sitte i den.

Det må være være hevet over enhver tvil at du faktisk har ført motorvognen mens du var påvirket for at du skal få bråk for det, det holder ikke at du har sitti i bilen etter å ha tatt deg en pils.

Det er imidlertid veldig dumt å sitte i en bil med varm motor hvis du har tatt deg en dram eller fem, da dette KAN skape klønete situasjoner.

I forhold til å bli dømt for å "føre" en motorvogn i påvirket tilstand er det ovennevnte korrekt. Det som imidlertid må tilføyes, og som sikkert er bakgrunnen for hva trådstarter "har hørt", er at det også er straffbart å "forsøke" å føre en motorvogn i påvirket tilstand. Da er det tilstrekkelig for å bli dømt at nøkkelen settes i tenningen.

MEN! For å bli dømt for forsøk på promillekjøring er det imidlertid også et vilkår at man faktisk hadde tenkt å kjøre (fullbyrdelsesforsett). Altså må nøkkelen bli satt i tenningen av en som virkelig hadde tenkt å vri om og kjøre bilen like etterpå.

Slik er regelen, noe annet er det å bevise sin uskyld i et slikt tilfelle.

Så lenge man faktisk ikke har planer om å kjøre, er det fullt tillatt å sitte i bilen, god og full, med motoren i gang. først når bilen begynner å rulle er det promillekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det var en sak fra Kristiansand, hvor det satt en full person i passasjersetet. Mens føreren var å fylte bensin, ville passasjeren høre på musikk, så han skrudde på tenninga. Dessverre vridde han nøklen litt for langt, så bilen tok et byks fremover.

Uheldigvis for han så politiet det hele, og vedkommende ble anmeldt for fyllekjøring... Om vedkommende ble dømt for saken er jeg ikke sikker på.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til å bli dømt for å "føre" en motorvogn i påvirket tilstand er det ovennevnte korrekt. Det som imidlertid må tilføyes, og som sikkert er bakgrunnen for hva trådstarter "har hørt", er at det også er straffbart å "forsøke" å føre en motorvogn i påvirket tilstand. Da er det tilstrekkelig for å bli dømt at nøkkelen settes i tenningen.

MEN! For å bli dømt for forsøk på promillekjøring er det imidlertid også et vilkår at man faktisk hadde tenkt å kjøre (fullbyrdelsesforsett). Altså må nøkkelen bli satt i tenningen av en som virkelig hadde tenkt å vri om og kjøre bilen like etterpå.

Slik er regelen, noe annet er det å bevise sin uskyld i et slikt tilfelle.

Så lenge man faktisk ikke har planer om å kjøre, er det fullt tillatt å sitte i bilen, god og full, med motoren i gang. først når bilen begynner å rulle er det promillekjøring.

Alldeles riktig.

Og man er jo selvsagt uskyldig til det motsatte er bevist.

Men jeg heller fortsatt mot at det greieste er å holde seg unna tenninga når man har drukket eller brukt andre substanser, for å unngå kjedelige situasjoner, uansett om man skulle bli dømt eller ikke.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Detta har jeg å lurt på...

Jeg er foreløbig fratatt retten av å føre all motorvogn pga jeg blei tatt i altfor stor fart, er det sånn att jeg ikke en gang har lov til å sitte bak rattet på et kjøretøy? Vertfall ikke vis nøkkelen er i tenninga?

Snakk om å lage problemer...hehe...

Du har mistet førerretten for motorvogn. Det betyr at du ikke har lov til å føre motorvogn. Fører du en motorvogn som står stille? Nei, selvsagt ikke.

Men det bringer meg videre til neste spørsmål: hvorfor skal du sitte bak rattet på en bil når du ikke skal kjøre den? Er det ikke det 5-åringer gjør når de får lov å sitte i pappas bil og se på alle knappene og bryterne? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å lage problemer...hehe...

Du har mistet førerretten for motorvogn. Det betyr at du ikke har lov til å føre motorvogn. Fører du en motorvogn som står stille? Nei, selvsagt ikke.

Men det bringer meg videre til neste spørsmål: hvorfor skal du sitte bak rattet på en bil når du ikke skal kjøre den? Er det ikke det 5-åringer gjør når de får lov å sitte i pappas bil og se på alle knappene og bryterne? ;)

Fort gjort å sitte bak ratte på sin egen bil når man er ute med den med sjafør, dog sitte bak rattet når bilen står stille da.

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å sitte bak ratte på sin egen bil når man er ute med den med sjafør, dog sitte bak rattet når bilen står stille da.

Stemmer... Jeg tenkte ikke på at man som råner ikke kan klare seg uten å vise bilen sin på stripe hver eneste kveld, og at man derfor må skaffe en sjåfør som kan frakte bilen fra gårdsplassen til den lokale bensinstasjonen. Og så sitter man der da, og viser fram bilen sin på Vinstra, mens man klager på det slemme politiet som helt uten grunn kom og rappa førerkortet. Jada... Sånn går dagene ;)

Stor feil fra min side, i og med at jeg anser bilen min som en bruksgjenstand, og ikke som et smykke :) Muahahaha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer... Jeg tenkte ikke på at man som råner ikke kan klare seg uten å vise bilen sin på stripe hver eneste kveld, og at man derfor må skaffe en sjåfør som kan frakte bilen fra gårdsplassen til den lokale bensinstasjonen. Og så sitter man der da, og viser fram bilen sin på Vinstra, mens man klager på det slemme politiet som helt uten grunn kom og rappa førerkortet. Jada... Sånn går dagene ;)

Stor feil fra min side, i og med at jeg anser bilen min som en bruksgjenstand, og ikke som et smykke :) Muahahaha...

:cool:

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider