Gå til innhold

Hvorfor bilen/merket du har?

Ranger emnet

heavybrg

Anbefalte innlegg

Har tenkt på dette en god stund...

Hva er det som gjør at du kjører akkurat den bilen du har nå? Merkebevissthet, status eller rett og slett fordi du ikke har råd til bedre?

Selv er jeg Opel-mann av natur, ble nok litt hjernevasket som mindre, fikk høre Opel-skryt opp og ned av de voksne gutta.

Modern kjørte Kadett E i mange år, og selv om det etterhvert ble en rusthaug med fire hjul kunne jeg ikke tenke meg en tøffere bil. Valget falt ganske naturlig på en Opel samme dag jeg fikk utbetalt min første lønning, riktignok en Ascona C.

Opler er langt tøffere biler enn hva det har fått rykte for, bunnsolid tysk-amerikansk ingeniørkraft i praksis =)

Håper virkelig noen BMW- og Volvo-eiere får med seg denne posten, skal bli spennende å lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjører en volvo, men jeg er ikke slik av meg at jeg ikke skal ha noe annet enn ett merke, eller hater alt fra som er produsert av en bilprodusent. Kjøpte oprinnelig volvo fordi jeg ville lære meg å skru bil, og volvo er lett å skru på, lett deletilgang, og så gjør det liksom ikke så veldig mye om noen hugger en gammel volvo.

Før tråden her utarter seg til å bli noen tåpelig skrytekonkuranse, type min pappa er sterkere enn din pappa, så skal jeg minne på at det er rimelig tåpelig å være merkesnobb i disse tider, hvor plattformer og motorer deles på tvers av bilmerker, chevrolet produseres i Korea, VW selger Toyota pickuper og Dodge-vans produseres av mercedes.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med Volvo,så det var det naturlige valget når jeg ble 18 :) 245 etterfulgt av en 740 turbo...

Men dette ble rett og slett kjedelig,det går haugevis av de nesten identiske bilene overalt. Så jeg bestemte meg for noe nytt og sært ;) Valget falt da på Japansk og 3 sylindrete turbo biler..hehe Daihatsu var tingen da. Risken for og treffe en identisk bil er lik null nesten,da det bare finnes 2 stk av min i Norge ;)

Anders

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil var en toyota camry, en ordentlig søppelhaug. Etter det kjøpte jeg meg en SAAB 9000 av en kompis, og jeg ble med engang forelsket i den bilen. Den hadde ustyr, sikkerhet, komfort, og sjel. Mao, en ordentlig gubbebil :P

Så når den streika for godt, så var jeg på leting etter ny bil. Jeg hadde egentlig sett på alt mulig. Hadde lyst på BMW E36 coupe en stund, men slo tanken i fra meg. Er jo umulig og finne en ordentlig en.

Uansett, så valget falt til slutt på en ny 9000. Denne gangen en 96 modell som jeg bare blir mer og mer glad i. Bilen er konge på landeveien, myk og komfortabel, og jeg føler meg sikker når jeg kjører den. Det er ikke akkurat noen racingbil med tanke på kjøreegenskaper, men det kan endres på.

Det jeg liker med 9000 er at den er så gubbete. Den ser så KJEDELIG ut. Og derfor så er det ingen som forventer lyden av en dumpventil når du trør etter. Sleeper er tingen.

Når det kommer til bilmerker så har jeg en hang mot Europeiske biler. Mest svensk. SAAB står mitt hjerte nærmest for og si det slik. Men jeg er ganske allsidig. Kunne godt tenkt meg BMW, Audi, VW, Volvo osv. Ikke akkurat noen fan av "japsebiler", men det er mest på grunn av utseende. Kunne godt tenkt meg og hatt en skyline, rx7, impreza wrx som banebil, men det hadde blitt med det.

Så ja, det var vel alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med Volvo... Volvo var faktisk det første "ordet" jeg lærte å skrive.

Men da jeg var 15 og fikk prøve en helt ny A6 har det bare stått Audi i hodet mitt resten av tiden. Etterhvert kom også interessen for VW. Med fulgte også Skoda og Seat.

Når jeg skulle kjøpe bil begynte jeg et år før jeg ble 18 med å gå rundt og plage bilselgere. Planen var en A4TQ eller S6.

Men da det ikke var noen kurrante eksemplarer i nærheten.

Dermed senket jeg kriteriene mine, som da ble: Pen, Klimaanlegg, Skinnratt og Midtarmlene.

Så da endte jeg opp med A3. Angrer så absolutt ikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører volvo 740 nå fordi jeg skulle ha en vinterbil med bakhjulstrekk. Men jeg blir alltid glad i bila jeg har og har ikke klart å kvitte meg med den. Også har den aircondition så den er jo en fin sommerbil også. He he. Har hatt Volkswagen før men min neste bil blir nok Audi.

Er ikke så merkebevist egentlig. Men jeg kommer aldri til å kjøre noe fra Frankrike..

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja..Helt tilfeldig egentlig. Hadde planlagt å ta inn en 1996 mod. Mitsubishi 3000Gt VR4.

Men så ble det veeeldig vanskelig å få registrert en på hvite skilter, derfor har jeg Passelaten ett par år nå, til den norske stat og statens vegvesen har endret meningen sin.

I og med at jeg tok opp ett lite lån, så måtte bilen være maks 10år gammel, og så måtte jeg bare ha en bil med litt potensiale under panseret ihvertfall. Så i og med at det er en grei tilgang til deler til 1.8t vag motoren så stod det mellom A4 1.8t(TQ), Seat Leon og Passaten. A4ene jeg så på var enten litt shabbye og med sleten motor, eller overprisede. Var ikke mange i orginal stand ihvertfall, samme var det med Seat, bare at det ikke var så mange med 1.8t, så da var valget greit når jeg kom over den jeg har idag, som hadde gått lite, var strøken, og kjørt av ett eldre kvinnfolk.

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører BMW.

Interessen for BMW startet når jeg satt på for første gang i en e34 525i. Lyden gav meg frysninger nedover ryggen, og det var en veldig moderne bil i forhold til alderen.

Fikk kjøre både e46 og e90 på kjøreskolen, og det var da jeg fant ut hvor gøy det var å kjøre BMW.

Etter hvert fikk jeg øynene opp for E30. Liten lett bil med en "kraftig" rekkesekser kombinert med bakhjulstrekk. Det var vanskelig å ikke bli forelska.

Siden det har jeg forsåvidt blitt en BMWmann, men jeg ønsker alle merker velkommen så lenge de kan stille med motor, bakhjulstrekk, design som jeg liker og såklart kjøreglede.

Det jeg liker best med BMW er den sportslige innstillingen deres. Sjåføren er i sentrum, og dem har fokus på kjøreegenskaper.

Slagordet deres er Freude am Fahren, som betyr Joy in driving.

De holder seg til 50/50 vektfordeling og bakhjulstrekk.

Som de sier i reklamen for e38 7-serie: "We added luxury after luxury and we still couldn't make it boring."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Audi.

Starta vel med at fattern gikk fra toyota carina til audi 100 2,3. Fra første gangen han starta opp den bilen har je aldri tvilt et sekund på hva jeg skulle velge. God lyd, godt skrudd sammen og pent utseende er nok skylda for at jeg har havna der idag. Får bare mer og mer dilla så kommer nok ikke bytte til annet merke på mange år enda. Faktisk. :)

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen spurte om jeg ville kjøpe en bil av ham, "en slik en Daihatsu, vet du", sa han. Joda, det kan jeg sikkert, sa jeg.

Etter mye om og men endte denne Daihatsuen på skroten, grunnet Oslos fine vinterveier som ikke saltes, rustutsatt bil og en eier som ikke kunne fullt så mye som han burde før han satte i gang med å "redde" bilen sin..

Nå har jeg altså kjøpt meg en ny Charade, og jeg angrer ikke et sekund. Som millhouse over her sa, det er ikke mange av dem. Jeg liker dem virkelig godt. Lette, relativt spreke og morsomme å kjøre og med en overkommelig prislapp (les: bil for gjerrige mennesker).

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider