Insty Skrevet September 6, 2007 Rapporter Share Skrevet September 6, 2007 Jeg har i mange år vært aktiv på diverse fora, og etterhvert som jeg kan ting bedre og bedre blir jeg jævlig oppgitt over de jævla noobsa som faen ikke kan en dritt. "Les en bok, for faen" tenker jeg, vel vitende om at jeg mange ganger er den samme typen noob som stiller de samme idiotiske spørsmålene andre steder. Nå er det min tur til å få litt aggresjon ut av dere, for jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg skal lete og hva jeg ser etter. Og jeg kan fint innrømme at forarbeidet kunne vært bedre ;) Saken er at jeg har null peiling på bilstereo. Jeg er en person som må fortelles hvilken skrue som skal skrus før det blir gjort. Jeg klarer virkelig ikke finne ut av ting selv, og det får visst dere unngjelde for. Blandt annet. Jeg får gamlebilen til foreldrene mine iløpet av den neste måneden. Det er ikke noe å skryte av, men den går. Jeg bor i en helt annen by og behovet er der. Bilen jeg får ned er en überstygg Peugeot 405 stasjonsvogn nittifiremodell. Jeg skal ikke ha den særlig lenge, skal vinterkjøre den, og det skal bli en okei førstebil som jeg ikke skal legge så altfor mye penger inn i. Likevel er det et par ting som må gjøres: 1) I bilen er det en kassettspiller. Det er det aller første som skal skiftes. Er jeg heldig, og det er mest sansynlig bare snakk om ISO-kontakt? (woho, jeg kan noe). Hva må gjøres om det ikke er ISO-kontakt? 2) Jeg må selvfølgelig sette inn en cd-spiller. Cd-spilleren skal ikke være ekstrem, jeg krever ikke så mye. Men den skal være relativt grei, forhåpentligvis med USB-tilkobling og skal sluke mp3 og kanskje divX som varmt hvetebrød. Hvor mye bør jeg legge ned i en slik dings? 3) Jeg aner ikke hvilke høyttalere som er i den, men det er sikkert skuffende greier. Jeg vil ha høyttalere som fungerer, gir grei lyd, uten å bli rånete. Må jeg på shopping, noen som har peugeot som vet? (Dette er jo rett og slett bare utrolig sviktende forhåndsarbeid, men jeg spør likevel, kanskje jeg har flaks). Risikerer jeg å måtte kutte for å få plass til elementer? Hvor mye må jeg legge ved for å få akseptabel lyd? Jeg kan minne om at jeg liker gamle slagere fra 80-tallet og noe nyere musikk. Jeg er ikke interessert i et diger diskotek i min bil, jeg vil høre behagelig på musikk med mulighet for å skru litt opp på noen slagere der fører og passasjerer kan synge med hvis det er noen virkelig kule sanger som dukker opp. Jeg satt på med en kompiss idag som har veldig dyrt anlegg, og lyden fra anlegget var grei, men på hele jævla turen gikk hjernen min i spinn og fikk betydelig hodepine på grunn av en durene bass som faen ikke hørtes bra ut. Jeg aner ikke hvordan jeg kan skrive ned lyden som ordlyd, men dere kan tenke dere når bilen rister betydelig, jeg sitter i baksetet og basslyden er veldig dominerene. Dette vil jeg IKKE ha noe av. Greit med LITT bass, men jeg skal ha lyd fra litt høyere frekvensområder som førsteprioritet. Selvfølgelig gjelder det samme med diskant som med bass. Hva foreslår dere? Anlegget skal være "greit nok", ikke noe kongelig. Hva må gjøres? Siter Jeg er n00b. ------------------------------------------ Insty kjører nå Nissan 100 NX '91 Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dagblix Skrevet September 6, 2007 Rapporter Share Skrevet September 6, 2007 Mitt tips er å finne forum hvor det henger en del mennekesker med slik fransk bil. Det eneste jeg vet om elektronikk i kjøretøy av den nasjonaliteten er at de kan ha sære franske løsninger, franskmenn skal jo være så sære. Kanskje du finner et forum dedikert til ditt merke hvor du kan spørre mer spesifikke spørsmål, tviler på at det er mange her inne med en slik bil du nevner. Men generelt kan jeg si at bare for å få ting opp ett hakk til å spille så trenger du ca ca ca 1000kr til cd-spiller, 1000kr til en amp, 1000kr til en sub, 800kr til et fronthøyttalersett, 300kr til kabling, verktøy, peiling, garasje, fritid, hjelp og kanskje midlertidig kjøretøy. Gå igjennom alle sidene med tråder her og les dem du finner relevant, men jeg tror dette kan ta deg litt tid. Renner du over av penger kan du få et installasjonsfirma til å gjøre alt for deg. De er det mange av. Eller kjøp deg ipod og et headsett. Siter Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oystein1988 Skrevet September 6, 2007 Rapporter Share Skrevet September 6, 2007 Jeg nøt virkelig å lese posten din, og jeg forstår fullt og helt hvordan du har det :p Har også opplevd det samme, av å ikke kunne noe innenfor området. Derfor tenkte jeg at jeg skulle ta meg til til å svare på alt det du lurer på i posten din. Først, for å få en onkli stereo i bilen må du ha en adapter som gjør om franks særhet til ISO. Dette fåes på enhver butikk som selger bilstereoer. Biltema er et sikkert valg, og den kabelen du er på utkikk etter koster 79,90. Angående bilstereo er Sony CDX-GT410 flott, hvis du vil ha USB inngang i front til en billig penge. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329918 1.495,- Høytalere er også et viktig element når man skal ha stereo i bilen, og jeg ville gått for Peerless Resolution 5" komponentsett. Disse passer i din bil, har sjekke det for deg, hehe :) http://www.mamut.com/dynabel/subdet370.htm 1 348.00,- Du kan kjøre dette på forsterkeren som er innebygd i cd-spilleren, det blir OK lyd, men hvis du er ute etter litt punch i bassen (ikke slik som kameraten din hadde... Grumsete ekkel bass lyd) kan man montere inn en egen forsterker til dette. Da vil jeg anbefale og kjøpe fra samme stedet der du finner komponentsettet. Dynabel BF0804 er en flott forsterker. Den har en effekt på 4x80w RMS, noe som vil holde til 2 komponent sett. Regner med du også vil ha høytalere bak, og da er det kjekt å ha mulighet til å koble dette til forsterkere, istedet for å kjøpe enda en. http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm 1.998,- Kabler til dette må til. Man får kjøpt et sett som inneholder strømkabel, jordingskabel, signalkabel m/remote til forsterkeren (slik at den slår seg av når du slår av cd-spilleren) og høytalerkabler til 199.00,- på biltema. Dette blir tilsammen 5119,9 kroner. Det kan være ganske dyrt, men god lyd er god lyd om 10 år også. Dette kan selvfølgelig plukkes ut av bilen og settes inn i neste. Et billigere alternativ er også å kjøre frontsettet uten forsterker, og bruke cd-spilleren til det. Da blir prisen hyggelige 3121,9 kroner. Hvis dette ikke holder mål, så må basskasse til, og det er da pengene begynner å trille. Men slik som du har beskrevet så burde et frontsett av peerless holde. To hadde jo vært best, med den 4x80w forsterkeren, men det avhenger jo av din økonomi! ;-) Jeg har selv planer om å oppgradere mine høytalere til peerless 6", ett sett foran og ett sett bak. På dette velger jeg å bruke forsterkeren som jeg viste til her. Bare så du vet jeg ikke anviser deg til noe random dritt jeg fant i farta ;-) Du trenger sikkert noe monteringshjelp og det blir sikkert flere spørsmål. Det er bare å spørre i denne tråden eller sende en PM, så hjelper jeg deg gjærne! :D -Øystein out! Siter BMW E36 318i - 1995 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Attila Skrevet September 6, 2007 Rapporter Share Skrevet September 6, 2007 Jeg kan iallefall skrive under på at dette her med anlegg kan være avhengighetsskapende, og om det ikke er en interesse nå, så skal du ikke se bort ifra at det kan bli det. Om du tror du kan få lyst til å oppgradere senere, så er vel det beste å legge penger i spiller og forsterker som noe du kan bygge på videre, men hvis ikke, så er det bedre å kjøpe en spiller og en forsterker til høyttalerne enn å kjøpe en dritdyr spiller bare. Når det gjelder klang, så er det vel ganske stor forskjell på hva folk liker, og finner behagelig. Jeg er en Focal-mann, mens mange har andre favorittmerker innen høyttalere. Det du trenger er vel det som Dagblix har nevnt her ovenfor, og du kan høre litt med venner, eller med andre du kan få høre på komponentene til, sånn at det er litt enklere for deg å finne ut hva slags lyd du ønsker, og hvilke som tilfredstiller dine behov. En enkel basskasse som er lukket, kanskje en "aktiv"(innebygd forsterker) er alt du trenger av sub(om du i det hele tatt trenger en). Om du ikke er superkresen på dynamikk, så duger det nok å bruke lik størrelse som orginalhøyttalerne, og hvis du helst vil slippe plassering av diskanter osv, kan du gå for coax høyttalere(diskanten montert oppå mellomtonen). Når det gjelder priser, så avhenger dette helt av hva slags prisnivå du har tenkt å legge deg på. Det finnes mye bra til en billig penge, og du får også mange middelmådige produkter som er overpriset. Jeg brukte selv ca 7k første gang jeg kjøpte annlegg for et år siden, etter å ha fått veldig gode priser på nye og demovarer. Nå har jeg vel triplet det beløpet, men da er jeg endelig fornøyd.(nesten iallefall) :P Så Det jeg sitter igjen med fra andre oppgradering er, spiller, kabler, og forsterkere. Så det kan lønne seg å kjøpe noen skikkelige produkter om du er i tvil om hvor mye penger du har tenkt å bruke på anlegg. Det letteste er å kjøpe noe noen andre du stoler på kan anbefale, eller du har hørt selv. Tall og effektoppgivelser er bare forvirrende, og det kan lønne seg å stole på de med mye erfaring her inne, eller også i bilstereobutikker. Jeg har selv lært veldig mye av å spørre dumme spørsmål til alle jeg kjenner som driver med dette her, og du får etterhvert dannet egne meninger utifra hva du selv hører i forhold til hva andre sier. Bilstereo har skjelden en nøyaktig oppskrift, da det er så sinnsykt mange faktorer som spiller inn på absolutt alt. Når du har lært det grunnleggende som kreves av deg for å faktisk sette opp et, vil du bare oppdage at det du kan, er kun en forenklet teori på noe som ofte er MYE mer komplisert. Det jeg selv ville anbefalt for et helt ok oppsett til en billig penge kan jeg jo skrive opp. Kan ikke anbefale noe jeg ikke har hørt, så blir litt av det samme jeg har hatt i min bil/russebilen. Forsterker: Saga 4 kanaler Spiller: Pioneer(eller tilsvarende alpine) Høyttalere: Focal coax(eller komponentsett) Bassløsning: En billig pakke eller noe i en lukka kasse iallefall. denne er iallefall ikke rånete!(men ganske dyr) Edit: Ville også gått for den 0804 forsterkeren(samme som jeg har i bilen min), for da kan du i prinsippet kjøre en billig sub på 2 kanaler, også bruker du de resterende to til både front og bak(funker best om du kjører like høyttalere bak og foran). Siter 89' E34 525 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insty Skrevet September 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2007 Først kan jeg si at jeg har penger, jeg kan lett stille 15 000 disponibelt til anlegg, men jeg vil ikke det med "førsteanlegget". Jeg kjøper det som er nødvendig, og ender det opp på 10 000, så er det "greit". Mitt tips er å finne forum hvor det henger en del mennekesker med slik fransk bil. Det eneste jeg vet om elektronikk i kjøretøy av den nasjonaliteten er at de kan ha sære franske løsninger, franskmenn skal jo være så sære.Kanskje du finner et forum dedikert til ditt merke hvor du kan spørre mer spesifikke spørsmål, tviler på at det er mange her inne med en slik bil du nevner. Det stemmer sikkert. Skal hjem til bergen og skru på den så fort som mulig, og få den ned hit også så snart det lar seg gjøre. Bilen min er nok altfor stygg til at noen i det hele tatt kunne vurdert den. Men stasjonsvogn er greit når man bor for seg selv i egen by (v/handel av ting til hybeln f.eks), og det er også greit å kunne spare litt til en bil jeg virkelig vil ha, istedet for å svi av 20-30 000 på enda en bil med høy kilometerstand og som ikke tilfredstiller mine behov, hvor min peugeot faktisk kan leve opp til det jeg får for de pengene. Men generelt kan jeg si at bare for å få ting opp ett hakk til å spille så trenger du ca ca ca 1000kr til cd-spiller, 1000kr til en amp, 1000kr til en sub, 800kr til et fronthøyttalersett, 300kr til kabling, verktøy, peiling, garasje, fritid, hjelp og kanskje midlertidig kjøretøy. Som sagt så har jeg rimelig mye tid til dette. Og det du anslår ser ikke ut til å være så altfor gale når jeg ser litt rundt etter priser og leser posten til han under her. Gå igjennom alle sidene med tråder her og les dem du finner relevant, men jeg tror dette kan ta deg litt tid.Renner du over av penger kan du få et installasjonsfirma til å gjøre alt for deg. De er det mange av. Jeg starta med det rett etter jeg hadde laget posten og fant et par relevante spørsmål, men jeg er da litt sær og har min egen vinkling på ting så jeg bestemte meg for å lage en egen post. Etter 20 minutter kunne jeg en del mer, fant en spiller som passa bra og alt.. Eller kjøp deg ipod og et headsett. Det har jeg, så jeg må jo være gal som bruker så mye penger på noe totalt unødvendig, jadda ;) Først, for å få en onkli stereo i bilen må du ha en adapter som gjør om franks særhet til ISO. Dette fåes på enhver butikk som selger bilstereoer. Biltema er et sikkert valg, og den kabelen du er på utkikk etter koster 79,90. Dette er notert. Angående bilstereo er Sony CDX-GT410 flott, hvis du vil ha USB inngang i front til en billig penge. Den så grei ut ja. Håper da virkelig det ikke bare er frontsettet, og at jeg får med spilleren også. Hehe.. Høytalere er også et viktig element når man skal ha stereo i bilen, og jeg ville gått for Peerless Resolution 5" komponentsett. Disse passer i din bil, har sjekke det for deg, hehe :) Nydelig. Skal ikke se vekk fra at det er dette jeg går for da, pga min manglende viten. Du kan kjøre dette på forsterkeren som er innebygd i cd-spilleren, det blir OK lyd, men hvis du er ute etter litt punch i bassen (ikke slik som kameraten din hadde... Grumsete ekkel bass lyd) kan man montere inn en egen forsterker til dette. Da vil jeg anbefale og kjøpe fra samme stedet der du finner komponentsettet. Dynabel BF0804 er en flott forsterker. Den har en effekt på 4x80w RMS, noe som vil holde til 2 komponent sett. Regner med du også vil ha høytalere bak, og da er det kjekt å ha mulighet til å koble dette til forsterkere, istedet for å kjøpe enda en. Vel, saken er at jeg ikke hører på metall og ikke hører på noe spesielt "hardt". Jeg hører på slagere fra Queen, Pink Floyd, CCR, Postgirobygget og så videre. Så lenge bassen er helt naturlig og ikke overgår de selve mellomfrekvente områdene (nå beveger jeg meg ut på et felt jeg har lite peiling på), som tross alt er der musikkopplevelsen ligger, går det greit med ekstra bass. Men jeg vil ikke ha en bass hvis den blir dominerene, og at instrumentene og sangstemmene blir totalt vekke i dem. Dette har jeg ikke peiling på, men jeg stoler på dere, er ikke verre enn å skru ned på bassen likevel. Tror forresten at jeg i samme slengen vil kjøpe høyttalere bak. Har hørt at hattehylla er en dårlig idé (en tråd på forumet) (og først og fremst måtte jeg skaffet meg hattehylle da). Hva foreslår dere? Skal elementene i døren nå også? Kabler til dette må til. Man får kjøpt et sett som inneholder strømkabel, jordingskabel, signalkabel m/remote til forsterkeren (slik at den slår seg av når du slår av cd-spilleren) og høytalerkabler til 199.00,- på biltema. Så dette er skikkelige kabler også? har lest at det har vært en del trøbbel med ledningsnett og slike ting. Dette blir tilsammen 5119,9 kroner. Det kan være ganske dyrt, men god lyd er god lyd om 10 år også. Dette kan selvfølgelig plukkes ut av bilen og settes inn i neste. Et billigere alternativ er også å kjøre frontsettet uten forsterker, og bruke cd-spilleren til det. Da blir prisen hyggelige 3121,9 kroner. Hum, det var da slettens ikke gale. Om jeg vil ha høyttalere baki også da? Og et spørsmål. Han som hadde den irriterende basslyden svidde høyttalerene, hvordan unngår jeg det med mine forsterkere? Vil ikke bare forsterke og forsterke og så går det ut over meg selv til slutt. Hvis dette ikke holder mål, så må basskasse til, og det er da pengene begynner å trille. Men slik som du har beskrevet så burde et frontsett av peerless holde. To hadde jo vært best, med den 4x80w forsterkeren, men det avhenger jo av din økonomi! ;-) Her skurret det lit. "Et frontsett, men to hadde vært best?", To frontsett, eller to ekstra høyttalere til å sette i bak? Så lenge det er verdt det så kan jeg gjerne kjøpe fire høyttalere. Jeg har selv planer om å oppgradere mine høytalere til peerless 6", ett sett foran og ett sett bak. På dette velger jeg å bruke forsterkeren som jeg viste til her. Bare så du vet jeg ikke anviser deg til noe random dritt jeg fant i farta ;-) Det høres jo greit ut, og her skjønte jeg vel det jeg lurte på lenger oppe, noe som vil si at det ikke er noe som heter "bakhøyttalere"? Er det rett og slett to "sett" man kjøper, men en forsterker som det er fire innganger på? Du trenger sikkert noe monteringshjelp og det blir sikkert flere spørsmål. Det er bare å spørre i denne tråden eller sende en PM, så hjelper jeg deg gjærne! :D -Øystein out! Skal banne på at jeg trenger monteringshjelp. Men det finnes sikkert diverse koblingsskjemaer i pakken så jeg skal klare meg foruten de dummeste spørsmålene. Uansett lurer jeg veldig på det jeg skrev rett ovenfor her. Hvis så er tilfelle trenger ikke å koble anlegg være verdens vanskeligste sak. Jeg kan iallefall skrive under på at dette her med anlegg kan være avhengighetsskapende, og om det ikke er en interesse nå, så skal du ikke se bort ifra at det kan bli det. Om du tror du kan få lyst til å oppgradere senere, så er vel det beste å legge penger i spiller og forsterker som noe du kan bygge på videre, men hvis ikke, så er det bedre å kjøpe en spiller og en forsterker til høyttalerne enn å kjøpe en dritdyr spiller bare. Når det gjelder klang, så er det vel ganske stor forskjell på hva folk liker, og finner behagelig. Jeg er en Focal-mann, mens mange har andre favorittmerker innen høyttalere. Det du trenger er vel det som Dagblix har nevnt her ovenfor, og du kan høre litt med venner, eller med andre du kan få høre på komponentene til, sånn at det er litt enklere for deg å finne ut hva slags lyd du ønsker, og hvilke som tilfredstiller dine behov. En enkel basskasse som er lukket, kanskje en "aktiv"(innebygd forsterker) er alt du trenger av sub(om du i det hele tatt trenger en). Om du ikke er superkresen på dynamikk, så duger det nok å bruke lik størrelse som orginalhøyttalerne, og hvis du helst vil slippe plassering av diskanter osv, kan du gå for coax høyttalere(diskanten montert oppå mellomtonen). Når det gjelder priser, så avhenger dette helt av hva slags prisnivå du har tenkt å legge deg på. Det finnes mye bra til en billig penge, og du får også mange middelmådige produkter som er overpriset. Jeg brukte selv ca 7k første gang jeg kjøpte annlegg for et år siden, etter å ha fått veldig gode priser på nye og demovarer. Nå har jeg vel triplet det beløpet, men da er jeg endelig fornøyd.(nesten iallefall) :P Så Det jeg sitter igjen med fra andre oppgradering er, spiller, kabler, og forsterkere. Så det kan lønne seg å kjøpe noen skikkelige produkter om du er i tvil om hvor mye penger du har tenkt å bruke på anlegg. Det letteste er å kjøpe noe noen andre du stoler på kan anbefale, eller du har hørt selv. Tall og effektoppgivelser er bare forvirrende, og det kan lønne seg å stole på de med mye erfaring her inne, eller også i bilstereobutikker. Jeg har selv lært veldig mye av å spørre dumme spørsmål til alle jeg kjenner som driver med dette her, og du får etterhvert dannet egne meninger utifra hva du selv hører i forhold til hva andre sier. Bilstereo har skjelden en nøyaktig oppskrift, da det er så sinnsykt mange faktorer som spiller inn på absolutt alt. Når du har lært det grunnleggende som kreves av deg for å faktisk sette opp et, vil du bare oppdage at det du kan, er kun en forenklet teori på noe som ofte er MYE mer komplisert. Det jeg selv ville anbefalt for et helt ok oppsett til en billig penge kan jeg jo skrive opp. Kan ikke anbefale noe jeg ikke har hørt, så blir litt av det samme jeg har hatt i min bil/russebilen. Forsterker: Saga 4 kanaler Spiller: Pioneer(eller tilsvarende alpine) Høyttalere: Focal coax(eller komponentsett) Bassløsning: En billig pakke eller noe i en lukka kasse iallefall. denne er iallefall ikke rånete!(men ganske dyr) Edit: Ville også gått for den 0804 forsterkeren(samme som jeg har i bilen min), for da kan du i prinsippet kjøre en billig sub på 2 kanaler, også bruker du de resterende to til både front og bak(funker best om du kjører like høyttalere bak og foran). Humm, ser hva du skriver. Får bare ta å lese og slikt og høre med andre frem til det blir aktuelt å kjøpe selv.. Siter Jeg er n00b. ------------------------------------------ Insty kjører nå Nissan 100 NX '91 Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest sicarlse Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 men kjøp ekstra signalkabel hvis du vil ha kabelpakka fra biltema. JEG har veldig dårlig erfaring tilkoplingene der, som er ALT for trange. de vil ikke riktig på tilkoplingene bak på spilleren. bøyde den ut, og satt den på. npr jeg skulle ha den av igjen så løsna rett og slett bare den ytterkappa selve tilkoplinga, loddinga der og alt røyk. så np sitter jeg med en del av signalkabelen fast på terminalen bak cd-spilleren. og i tillegg så fikk jeg ikke byttet denne inn, da jeg ikke hadde kvittering. det står jo for faan biltema over heile jævla dritten:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pondus- Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 Hvis du sier du har penger til å legge i anlegget vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe det kabelsettet fra biltema. Mange sier 'kabler er kabler', her jeg er IKKE enig. Legg heller i noen hundrelapper til og kjøp noe bedre. Stinger og connection er gode merker her. Som andre sier her, er det store fare for at du blir hekta på det her etter hvert. Stort sett alle jeg kjenner som har begynt med å bygge litt anlegg i bilen og begynt i det små har fort oppgradert litt her, og litt der. Derfor mener jeg du burde legge litt ekstra penger i cd-spiller og kabler. Disse er naturlig at du lar være med videre og oppgradere høytalere/forsterkere senere. Personlig har jeg hatt Sony, Panasonic og Pioneer spillere. Her mener jeg uten tvil at Pioneer er best. Til førstegangsanlegg kan det være en god idé å finne noe brukt kvalitet fremfor billig middelmådig. Spesielt da med tanke på forsterker og cd-spiller. Finnes mye bra både her og på finn. Jeg tror vi har samme smak når det gjelder hva man skal ha ut av et anlegg. Sånn jeg har lagt det opp en en god cd-spiller, en god firekanals forsterker (rainbow kraftwerk), ett bra frontsett og ett helt greit frontsett (rainbow, gode foran og mindre bra bak) og akkuratt nå en billig sub som skal byttes til en helt grei senere). Har da kobler front og sub på forsterkeren og kjører de i bakdørene på cd-spilleren. Lyden du skal høre bør komme forfra og dermed best å ha de beste kompnentene foran. Høytalere i bakdørene er for de som sitter bak og som 'det lille ekstra som mangler' for de som sitter foran. Lyden jeg tror du er ute etter er såkalt SQ. Det setter fokus på ren og pen lyd fremfor mye høy og buldrene bass som spiller høyt. Merker som sa kan være verdt en titt er : Rainbow Focal Hertz Det masse flere merker her, men er disse tittet på når jeg skulle kjøpe anlegg! Hvis det er noe mer, er det bare å spørre... Siter '04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel '98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt) '98 Audi A4 1,8T (solgt) '93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker) '86 Opel Rekord 2.2i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smalltowngangster Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 må si meg enig med pondus når det kommer til kabler. har selv brukt biltema kabler før, men etter å ha prøvd connection går jeg aldri tilbake.. og som han sier er det greit å legge skikkelige kabler med en gang, så du slipper å ha ut så mye av interiøret mer enn en gang. og som nevt over er biltema signalkabler ikke mye å rope hurra for. hvis du har mulighet til å høre på noen forskjellige merker før du kjøper høytalere, er dette en stor fordel, da forskjellige produsenter har forskjellige meninger om hva best lyd er.. mulig duy ikke er enig med dem vettu.. lyd er meget subjektivt. Siter Pug 306 - min første Løve Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insty Skrevet September 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2007 Hvordan er det med wireing da? jeg må vel ut med alt interiøret, eller kan jeg strekke kablene? lett å få kablene inn i døren? hehe. Regner med det er spor der? Siter Jeg er n00b. ------------------------------------------ Insty kjører nå Nissan 100 NX '91 Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insty Skrevet Oktober 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2007 Greit. Da var tiden inne for å faktisk begynne å gjøre noe. Skal bestille spiller iløpet av de to tre nærmeste dagene, og skal teste høyttalerene før jeg skifter de ut. Ledningsnettet har jeg funnet ut at jeg ikke ser vits i å skifte, med mindre dere mener det? Vet ikke helt hva jeg skal gå for, men blir vel en relativt billig Sony / Pioneer / Alpine. Så nettopp en Sony MEX-1GP-tråd, det virka jo interessant. Hva sier dere? Holder dere de samme meningene som før? Prisklasse på spiller helst under 3000. Siter Jeg er n00b. ------------------------------------------ Insty kjører nå Nissan 100 NX '91 Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smalltowngangster Skrevet Oktober 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2007 du må legge strømledninger og signalkabler til forsterkeren, og da kan du like godt oppgradere høytaler ledningene i samme slengen. ville heller kjøpt pioneer eller alpine i stedet for sony.. de har ikke laget så mye bra bil stereo utstyr de siste årene. sjekk ut pioneer's hjemme side. evt bilstereospesialisten.no har du bestemt deg for hvilke høytalere du skal kjøpe? skal du ha sub? Siter Pug 306 - min første Løve Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insty Skrevet Oktober 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2007 jeg kommer nok til å prøve litt for meg selv først. Kommer det til å høres helt feil ut uten sub? Hvis dere "anbefaler" sub for meg, selv når jeg har beskrevet hva jeg vil ha, så stoler jeg på det, og vurderer anskaffelse. Siter Jeg er n00b. ------------------------------------------ Insty kjører nå Nissan 100 NX '91 Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insty Skrevet Oktober 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2007 Dere sier at jeg bør kjøpe en spiller av kvalitet, men skjønner ikke det helt... Jeg ser på bilstereospesialisten og mange andre sider, men jeg ender alltid opp med en spiller til rundt 1500 kroner som tilfredsstiller mitt bruksområde, og jeg tar hintet til folk og går for Pioneer, men er dette karakterisert som en "bra" spiller som gir bra lyd? Ingenting å utsette på? Står jeg i fare for å måtte oppgradere den senere fordi den ikke tilfredsstiller mine behov da? Da vil jeg at noen roper høyt ut nå før jeg trykker "Bestill". Siter Jeg er n00b. ------------------------------------------ Insty kjører nå Nissan 100 NX '91 Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Oktober 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2007 jeg kommer nok til å prøve litt for meg selv først. Kommer det til å høres helt feil ut uten sub? Hvis dere "anbefaler" sub for meg, selv når jeg har beskrevet hva jeg vil ha, så stoler jeg på det, og vurderer anskaffelse. Prøve selv er ofte lærerikt. Jeg har selv eid en 405 stv 1992. Det er jo ikke rart med høyttaler plass i den orginalt. Det er vel 5" i dørene. og bak så fantes det ingen i min. Din er litt nyere, så da kan det variere. Om du søker på bilstereo butikker i Sverrige, så fins det en side der med nærmest komplett liste over biler og høyttalere som passer. Mener det er en grense handel butikk. greide ikke å finne den, beklager. Ellers så kan du jo bare vippe opp dørtrekket og måle (husker ikke helt om du må ta av hele dørtrekket, eller bare vippe av dekselet over høyttaleren) jeg vil anbefalle et greit frontsett og 1 sub i lukka kasse, gjerne mye billigere en nevnt her. Da du tydligvis ikke ønsker en så veldig dominerende bass. Dette kan foresten justeres akkurat som du ønsker på forsterkeren ;) Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Oktober 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2007 Dere sier at jeg bør kjøpe en spiller av kvalitet, men skjønner ikke det helt... Jeg ser på bilstereospesialisten og mange andre sider, men jeg ender alltid opp med en spiller til rundt 1500 kroner som tilfredsstiller mitt bruksområde, og jeg tar hintet til folk og går for Pioneer, men er dette karakterisert som en "bra" spiller som gir bra lyd? Ingenting å utsette på? Står jeg i fare for å måtte oppgradere den senere fordi den ikke tilfredsstiller mine behov da? Da vil jeg at noen roper høyt ut nå før jeg trykker "Bestill". 1 500,- og Pioner, kan høres ut som MP40 (eller deh 40mp husker ikke eksakt hva den het) Og denne er veldig bra til prisen, jeg har hatt forgjengeren til denne DEH 30MP. Passer veldig godt til 4 kanals forsterker eller 2 kanaler og mono forsterker. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg