Insty Skrevet Oktober 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2007 Hva må jeg opp i for å få en bedre spiller som IKKE bare gir "ekstra ipod-tilkobling" "ekstra ditten ekstra datten" men faktisk bedre lyd da? Altså at den leser kvaliteten på sangene bedre...? Tror jeg går for den Pioneer'en. Siter Jeg er n00b. ------------------------------------------ Insty kjører nå Nissan 100 NX '91 Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Oktober 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2007 Hva må jeg opp i for å få en bedre spiller som IKKE bare gir "ekstra ipod-tilkobling" "ekstra ditten ekstra datten" men faktisk bedre lyd da? Altså at den leser kvaliteten på sangene bedre...? Tror jeg går for den Pioneer'en. Vanskelig å si egentlig. Men den spilleren mener jeg har 2,5V signal utgang, for å få bedre så bør den ha 5V signalutgang. Da skal spilleren normalt sett gi deg bedre lyd. På Pioneer så må du kanskje opp i 3 000,- Er litt usikker.. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insty Skrevet Oktober 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2007 Antar at det er stor forskjell på Coax og komponentsett-høyttalere? ligger vel litt i navnet på Coax at det er koaksialkabel, men hva mer trenger jeg å vite? Siter Jeg er n00b. ------------------------------------------ Insty kjører nå Nissan 100 NX '91 Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smalltowngangster Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 coaxial høytalere er "to høytalere i samme høytaler" altså en diskant montert på utsiden av midtbass elementet. denne typen løsning er veldig enkel og montere, men siden høyfrekvente lyder(diskant)er veldig enkelt å retningsbestemme, vil coax i dørene forran føre til at lydbildet i bilen blir veldig lavt. det vil høres litt ut som en konsert ved føttene dine. men for all del, det vil bli mye bedre med ett par gode coax enn med det orginale som står i puggen din. komponent sett er to eller tre løse høytalere som må monteres hver for seg. det følger som regel med ett delefilter, som gjør at de forskjellige høytalerene får de riktige frekvensene. det mest vanlige er 2-veis. altså en bassmellomtone og en diskant. man for også 3-veis som er midtbass, mellomtone og diskant, men dette er noe dyrere enn det du planlegger. fordelen med ett godt komp.sett er at du får løftet lydbildet og diskanten vil bli mer fremtredende og mindre forstyrret. dette kan være noe uvant den første tiden, men etter en uke angrer du neppe. og selv om du ikke er rånetypen som vil ha maks dunking synes jeg absolutt du bør vurdere en subwoffer. å høre på pink floyd uten bass blir en fattig opplevelse, mener jeg. hører på samme type musikk selv og selv om det ikke er noen spessielt fremtredenede bass vil du savne den. og det trenger hverken koste skjorta eller buksa. når det kommer til spilleren er det veldig kjekt med en som leverer sterk spenning på linjeutgangene, da dette fører til mindre støy langs signalkabelen pluss at forsterkeren din slipper å forsterke så mye.. mindre jobbing på forsterkeren gir mer "headroom" som vi kaller det, og bedre dynamikk=bedre lyd. i tilleg er dette noe du bør legge litt kroner i så du slipper å bytte hvis du blir bitt av basillen.. Spiller: Alpine eller Piooner med minimum 2 linjeutganger(helst 3), 4V eller 5V linjeutganger og alt av ekstra utstyr du ønsker.. er så sinsykt mange å velge mellom så du får sette deg ned å kikke Forsterker: dynabel 0804. som nevt før, to kanaler til frontsett og to kanler brokoblet på subben. forklaring på hva det er, kan vi ta når du skal koble. høytalere: som sagt ville jeg prøvd å få lyttet til forskjellige høytalere, men siden få sjapper har store demovegger med utstyr så kan dette ofte bli vanskelig Focal accsess serien er meget god etter mine ører. noe av det beste til prisen.. sjekk ut hos http://www.iceaudio.no denne har en ganske fremtredende og skarp diskant noe noen synes blir for mye, jeg digger det. disse spiller også veldig "korekt" og rett frem. man må montere disse så "On-axis" som mulig, altså pekende mot lytteren i andre enden av skalaen har vi Morel som har en mer myk og dempet diskant og som ikke er så utrolig nøye med hvordan man monterer, siden de sprer lyden godt. i mellom finner du ett hav av elementer og merker, men soundstream, hertz og seas lager bra høytalere, sammen med morel og focal da. subwoofer.. siden du har ca 200w RMS til rådeighet ved å brokoble forsterkeren kan du fint drive en sub så lenge den ikke er altfor tungdrevet.. dette ser du, ved å se på Db på spesifikasjonene.. jo høyere tall jo mer lettdrevet.. 90 og oppover er fint for deg. Peerless Resolution 10" bass, 4ohm på eltek er en god subb til ditt bruk. denne vil få mer enn nok effekt til å spille bra. putt den i en lukka kasse og du vil få stram, korrekt bass. ang han kompisen din som ødela høytalerene har enten gitt dem altfor mye strøm, eller gitt dem bånn guffe og for lite strøm. ved maks volum klarer nemlig få cd spillere og levere ett rent signal. man vil da få ett klippet signal, som sikkert blir litt for avansert for deg, men det er altså ikke bra for da dør høytaleren fort. for 10.000 ville jeg brukt: spiller 3000-3500,- forsterker ca2000,- høytalere 1000-1500 kabler blir fort 1000 der også gitt. . når du har kjøpt alt må du sørge for at monteringen blir bra.. hvor god lyd du får bestemmes i hvertfall 50% av hvordan ting er montert.. ett frontsett til 10000 med like dyr forsterker kan høres crap ut hvis de ikke er montert skikkelig. har du plass i døra så ville jeg skrudd bassmellomtonene fast i en ring av mdf så den står skikkelig støtt. det er bare membranen som skal vibrere, ikke hele høytaleren. kanskje bruke noen kroner på dempematter.. ikke sånne tjukke asfalt greier fra biltema, men stp matter fra http://www.installbay.no de er GENIALE!!!! demper endel veistøy, samt at det hindrer masse skrangling og ulyd som man får i biler. i tilleg vil dørene bli mye tettere og mer som en kasse.. det er vanligvis bare plastikk mellom de store hullene i døra og dørtrekket som er klipset på.. dette er langt ifra ideelt for høytalerne. det ble i underkant av 10.000kr.. demping og slikt vil føre til litt mer jobb enn den vanlige "sleng inn og guff opp" stilen, men vil til gjengjeld spille mye mye bedre. er du forresten interisert i en JVC DVD spiller med 3stk 5V linjeutganger så send meg en PM. http://www.jvc.com/product.jsp?modelId=MODL027409&pathId=132&page=3&archive=true den spilleren:) Siter Pug 306 - min første Løve Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insty Skrevet April 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 15, 2008 Okei, etter mye krøll med sertifikat, bil og lignende så er jeg nå klar for å koble anlegg igjen. Jeg har kjøpt følgende: Spiller: Pioneer DEH 3900MP Forsterker: Dynabel BF0804 og jeg tenker på å kjøpe Focal 5,25" komponentsett til å ha foran. jeg skal ha subwoofer når pengene strekker til for det, men foreløpig gjør det ikke det. Da har jeg følgende spørsmål til dere eksperter: Noen som vet om noen utsalgssteder for Focal 5,25" i rogaland? Jeg trodde jeg kunne bestille på ICE-Audio sine sider, men det gjør det ikke med mindre jeg er usedvanlig dårlig til å lese. Så trykka jeg på "forhandlere", og forhandleren i rogaland er jo i et bortgjemt kontorbygg i Sandnes! Jeg kjørte bort dit i stad og fant rett og slett ikke frem. Ikke et skilt, ingenting! og jeg er sikker på at jeg var der kartet viste meg til, for jeg er ganske kjent her. Så var det kabler: - Hvilke kabler skal jeg kjøpe? - Hvilken dimensjon? - Hvor mange meter evt.? - Finnes det "sett"? - Hvor store sikringer skal jeg ha? - Hvor kan jeg kjøpe dette? Jeg vil helst ha kablene enten store nok eller litt overdimensjonert i tilfelle jeg blir hekta. Det kommer an på prisforskjellen. Jeg mener ikke å pushe alt arbeidet over på dere, men for eksperter er dette veldig lett og dere kan skrive det i søvne. For meg tar det lang tid å komme frem til noe dere klarer på to sekunder. Nå er det forresten snakk om en Nissan 100 NX Siter Jeg er n00b. ------------------------------------------ Insty kjører nå Nissan 100 NX '91 Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petterb Skrevet April 15, 2008 Rapporter Share Skrevet April 15, 2008 Oki med tanke på kabeler: her kan det variere litt men du burde uansett ikke ha mindre enn 25mm2 kabel når du først legger. kjøp 35mm2 eller større om du tror du kommer til å investere mer i anlegg senere (da snakker vi rms watt på 1000 eller mer) lengden på kabelen bør være 5-6meter. pluss du bør ha stor nok kabel i tilegg til jording fra batteri og forsterker. 2-3 m burde holde til dette. du trenger en signalkabel, er egentlig samme ossen merke det eneste du bør se på er hvor mye den er skjermet, dobbelt skjermet eller mer er ideelt. du kan også pakke denne inn i aluminiumsfoli for en ekstra skjerming. Om du skal ha det 25mm2 kabel eller mindre holder det med en glasssikring på 80amper, men skal du ha litt tykkere kabel så må du nok på med ordntlig sikring på 150amper eller mer. (koster ca 5-700 for sikring pluss holder) Det finnes nok sett som dette rundt om kring, du kan feks sende en forespørsel på mail til: morel.no , installbay.no osv andre slike nettsteder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toby91 Skrevet April 15, 2008 Rapporter Share Skrevet April 15, 2008 de selger Focal på Bass Brothers AS Siter Mitt bilstereo prosjekt Biler: Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier. Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg