Gå til innhold

Valg av rallybil, tips?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Straks Monte Carloen er solgt, skal det kjøpes rallybil for alle penga!

 

Men det er jo mange alternativ der ute, første og beste er en 77 Ascona B, bla med en volvo dogshift kasse, ZF diff med kraftig brems, 190 hester bremset fra 2literen og 3 hjulsett (grus, is og gateslicks), og bilstein dempere... Den koster meg 60 lapper.

 

Videre går jo volvo original til ca 40 lapper, er dette noe å satse på? Er det ikke så at de kjører på ca 130 hester? isåfall blir det jo tregere enn bilcrossbilen min, og det er feil vei å gå for en fartsgal person som meg, som stort sett bare vi ha mer...

 

Noen som kan gi noen tips her?

 

Må si Asconaen frister veldig da.. Særlig vil jeg høre hva folk synes om kjøp av den, er det en bra bil, tenker da både teknisk og konkuransemessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

volvo orginal har rundt 160 hk og går veldig fort på skauen. men sperre er ikke tilatt i klassen så det mangler denne bilen..

 

i nasjonal klasse er det jo masse å velge mellom, umulig å si hva du skal kjøpe. Er alltid et spørsmål om pris. Ascona er den billigste som regel. Men med en ekstremt god sjåfør er den konkurransedyktig, med en vanlig sjåfør er du nesten sist..

 

 

Det beste jeg kan anbefale som har prøvd meg litt er faktisk voc.. volvo orginal gir egentlig mest for penga og samtidig kan en kjøre utrolig fort. men her er det og et veldig strengt regelverk å følge så modifikasjonene uteblir nesten helt..

 

Men en liten grn bil er oxo billig å drive, men hater de små gnagerne så fælt at jeg orker ikke anbefale det...

 

mvh kjetilr:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

volvo orginal har rundt 160 hk og går veldig fort på skauen. men sperre er ikke tilatt i klassen så det mangler denne bilen..

 

i nasjonal klasse er det jo masse å velge mellom, umulig å si hva du skal kjøpe. Er alltid et spørsmål om pris. Ascona er den billigste som regel. Men med en ekstremt god sjåfør er den konkurransedyktig, med en vanlig sjåfør er du nesten sist..

 

 

Det beste jeg kan anbefale som har prøvd meg litt er faktisk voc.. volvo orginal gir egentlig mest for penga og samtidig kan en kjøre utrolig fort. men her er det og et veldig strengt regelverk å følge så modifikasjonene uteblir nesten helt..

 

Men en liten grn bil er oxo billig å drive, men hater de små gnagerne så fælt at jeg orker ikke anbefale det...

 

mvh kjetilr:)

 

 

Diffbrems er jo halve opplevelsen... VOC er aktuelt da..

 

Jeg ville da tro ascona var kjapp? Jeg mener, den ligger helt på nedre vektgrense (1000kg ifølge bilsportboken min, stemmer det?), 200 hester, og bakhjulstrekk med kraftig brems, er ikke det noe altså? Hmm..

 

Har forøvrig hatt en før, men det var en bilcrossbil. Den gikk som et ondt år med sine 120 hester... Men tålte litt for lite juling for en gal 16 åring som meg.. Resulterte i at jeg vant alt jeg gjennomførte, men det meste endte i skauen.. Den verste gav meg en knekt fing på 3 steder:) Det er ikke smart å prøve å skubbe på tunge volvoer med små asconaer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører jo forholdsvis kjapt med almeraene, men publikumsvennlig har det aldri vært. Med mindre en ruller i skikkelig colin mcrea stil..

 

 

Robert: Under holdningsverdien i volvo orginal er undervurdert og jeg garanterer deg at du vil oppleve en mye bedre holdbarhet med en slik enn med en ascona. Asconaen er forholdssvis usolid, hvis en ikke har investert i skikkelig bakstilling..

 

Bare et enkelt tips å prøve. Prøvekjør en skikkelig bygd volvo, så merker en hvordan en synes det er..

 

en volvo nasjonal bil med de rette delene er jo rimelig heftig bil.:D

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Gromt med Almera da.:D :D

 

det jeg hater mest med almera cupen er mannen bak. som stjeler alle talentene til disse kjipe cupene... 206 cupen er ikke helt ille da..

 

hater han jo ikke personlig for jeg kjenner han jo ikke , men er synd at alle skal verves til dette.

 

Godt nasjonal gutta kan kjøre først litt i nc løpene. Viser seg at de er utrolig raske når en ikke kjører på helt jævlige veier..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

Robert: Under holdningsverdien i volvo orginal er undervurdert og jeg garanterer deg at du vil oppleve en mye bedre holdbarhet med en slik enn med en ascona. Asconaen er forholdssvis usolid, hvis en ikke har investert i skikkelig bakstilling..

 

Bare et enkelt tips å prøve. Prøvekjør en skikkelig bygd volvo, så merker en hvordan en synes det er..

 

en volvo nasjonal bil med de rette delene er jo rimelig heftig bil.:D

 

 

Volvo nasjonal, da er vi over på noe annet enn Volvo original sant? En volvo er UTROLIG aktuelt da jeg har mye erfaring med dem, og vet godt hva de kan utføre! Men det å finne en slik bil er verre da...

 

Vet ascona er skrøpelig ved utforkjøring og slikt, visste ikke bakstillingen var usolid, jeg kan ringe eieren og spørre hva som er gjort der? Bilen har gått i rally i mange år, så det kan godt tenkes at den er bra i bakstillingen og!

 

Dersom Asconaen har skikkelig bakstilling, er dette da en bra bil? Vet du om noen som har en volvo nasjonal bil tilsalgs? Har kjempe kjempelyst på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ascona bakstillinga er ofte bra når en bytter hele bakakselen. Mange har satt på en volvo aksel og montert 4 link i tillegg..

 

Problemet er ikke ved utforkjøring, men ved belastning så er det ikke bra nok.

 

En annen ting er motorene som etter min mening ikke er turtalls villige nok. Tenker da på toppfart på langstrekke. Min 8v ford motor varver enkelt 9000rpm.. Gjør mange sekunder på et rally..

 

Volvo nasjonal bil ligger på ca 100-120k.. så det blir en helt annen pris. Hadde jeg hatt råd skulle jeg kjøpt 940 evo. Det er gromt..

 

eller en bda motor i escorten, om den er usolid så veier lyden opp for det..:)

 

volvo orginal cup benyttes kun orginale deler. Man tar det beste volvo har levert som utstyr og benytter det. Volvo turbo eksos, r sport kam osv... Går veldig godt til å være det det er, man kjører faktisk fortere uten sperre på en slik motorsvak bil. Mindre sladd fører ofte til høyere fart gjennom svingen. Hvis en gidder å følge en fartsetappe når de siste kommer så er det utrolig hvordan voc kara kjører.. Hvertfall a+b førerne.... Går vanvittig fort, og skal love deg de gangene jeg hadde høyt startnr så var jeg alltid bekymret for voc a førerrne som startet bak...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

ascona bakstillinga er ofte bra når en bytter hele bakakselen. Mange har satt på en volvo aksel og montert 4 link i tillegg..

 

Problemet er ikke ved utforkjøring, men ved belastning så er det ikke bra nok.

 

En annen ting er motorene som etter min mening ikke er turtalls villige nok. Tenker da på toppfart på langstrekke. Min 8v ford motor varver enkelt 9000rpm.. Gjør mange sekunder på et rally..

 

Volvo nasjonal bil ligger på ca 100-120k.. så det blir en helt annen pris. Hadde jeg hatt råd skulle jeg kjøpt 940 evo. Det er gromt..

 

eller en bda motor i escorten, om den er usolid så veier lyden opp for det..:)

 

volvo orginal cup benyttes kun orginale deler. Man tar det beste volvo har levert som utstyr og benytter det. Volvo turbo eksos, r sport kam osv... Går veldig godt til å være det det er, man kjører faktisk fortere uten sperre på en slik motorsvak bil. Mindre sladd fører ofte til høyere fart gjennom svingen. Hvis en gidder å følge en fartsetappe når de siste kommer så er det utrolig hvordan voc kara kjører.. Hvertfall a+b førerne.... Går vanvittig fort, og skal love deg de gangene jeg hadde høyt startnr så var jeg alltid bekymret for voc a førerrne som startet bak...

 

 

 

Så jeg bør spørre om hele bakakslingen er skiftet..? Hvis ikke bør jeg kanskje holde meg unna?

 

Når det gjelder toppfart, så mener jeg han så 190 på grushjul.. Blir det for lite?

 

120 for en 240 nasjonal? huffda, mye det! får jeg ALDRI råd til :)

 

Bekymret for VOC kjørerne? Går det like fort som nasjonal altså? Kanskje det er aktuelt alikavel? Hehe:) Får se hva som dukker op til salgs..

 

Hva kjører du og hvilken bil?

 

Vet du om noen biler til salgs? Noen spesielle anbefalinger og noe jeg bør holde meg unna? Jeg har ca 70000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

underholdnings verdien for folk som ser på er best med med rwd, og skal man hevde seg i nasjonal klassene så bør man vel helst legge igjen hode hjemme!!:D:D Folka som kjører godt i disse klassene er fean meg ikke tam for 5 flate øre...

mitt tips er å kjøpe seg en voc bil eller en liten litt nyere gruppe n bil for å lære å kjøre (ja det er ikke bare å satse hue og ræva).

Ser bare på almeraen som jeg sitter på med, det er en driftsikker bil som er relativt billig i drift, men seff det ryker fort penger på overhalig av dempere, lys, skjermer og slikt....

btw: bør ikke kjøpe bil for alle pengene ryker fort 10k på et løp når man skal fra bergen å kjøre..

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboPolo

underholdnings verdien for folk som ser på er best med med rwd, og skal man hevde seg i nasjonal klassene så bør man vel helst legge igjen hode hjemme!!:D:D Folka som kjører godt i disse klassene er fean meg ikke tam for 5 flate øre...

mitt tips er å kjøpe seg en voc bil eller en liten litt nyere gruppe n bil for å lære å kjøre (ja det er ikke bare å satse hue og ræva).

Ser bare på almeraen som jeg sitter på med, det er en driftsikker bil som er relativt billig i drift, men seff det ryker fort penger på overhalig av dempere, lys, skjermer og slikt....

btw: bør ikke kjøpe bil for alle pengene ryker fort 10k på et løp når man skal fra bergen å kjøre..

 

 

 

Hodet mitt har da aldri hvert kjent for å bli me meg ut på noen bane.... :)

 

Må ha meg noe å lære meg å kjøre i ja, men vet ikke helt med VOC, en nasjonalbil kan jo kjøre godt i flere grener, bla gatebil racing serie, street legal, rallycross og ja...

 

Har ike tenkt å bruke alt. Asconaen som jeg planlegger koster meg 60, da har jeg ca 10 igjen, pluss jeg sparer mest mulig for tiden..

 

10k på et løp? Huffda, jeg som beregnet 5.. :) Hva koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår