Gå til innhold

Valg av rallybil, tips?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Originally posted by Robert

 

 

 

Hodet mitt har da aldri hvert kjent for å bli me meg ut på noen bane.... :)

 

Må ha meg noe å lære meg å kjøre i ja, men vet ikke helt med VOC, en nasjonalbil kan jo kjøre godt i flere grener, bla gatebil racing serie, street legal, rallycross og ja...

 

Har ike tenkt å bruke alt. Asconaen som jeg planlegger koster meg 60, da har jeg ca 10 igjen, pluss jeg sparer mest mulig for tiden..

 

10k på et løp? Huffda, jeg som beregnet 5.. :) Hva koster?

 

koster mellom 3,5-5k i startkontingent, så skal du dra bilen med deg over fjellet, bensin til rally bil, mekanikere, overnatting+++

men det er jo artig da!!! hoho

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by TurboPolo

underholdnings verdien for folk som ser på er best med med rwd, og skal man hevde seg i nasjonal klassene så bør man vel helst legge igjen hode hjemme!!:D:D Folka som kjører godt i disse klassene er fean meg ikke tam for 5 flate øre...

mitt tips er å kjøpe seg en voc bil eller en liten litt nyere gruppe n bil for å lære å kjøre (ja det er ikke bare å satse hue og ræva).

Ser bare på almeraen som jeg sitter på med, det er en driftsikker bil som er relativt billig i drift, men seff det ryker fort penger på overhalig av dempere, lys, skjermer og slikt....

btw: bør ikke kjøpe bil for alle pengene ryker fort 10k på et løp når man skal fra bergen å kjøre..

 

veldig enig med deg her... men de raskeste i nasjonal har en viss peiling oxo, men ser ut som vettet er hjemme ja.. he he..

 

en pug 306 gr n bil er en ok bil mener jeg... voc er jo oxo bra...

 

og er enig at det er altfor dyrt.... kan fort bli minus av dette, motorsport, trav og damer er det dyreste en vanlig mann kan drive med...;)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

 

Så jeg bør spørre om hele bakakslingen er skiftet..? Hvis ikke bør jeg kanskje holde meg unna?

 

Når det gjelder toppfart, så mener jeg han så 190 på grushjul.. Blir det for lite?

 

120 for en 240 nasjonal? huffda, mye det! får jeg ALDRI råd til :)

 

Bekymret for VOC kjørerne? Går det like fort som nasjonal altså? Kanskje det er aktuelt alikavel? Hehe:) Får se hva som dukker op til salgs..

 

Hva kjører du og hvilken bil?

 

Vet du om noen biler til salgs? Noen spesielle anbefalinger og noe jeg bør holde meg unna? Jeg har ca 70000.

 

 

hmmm. 190 med grushjul.. virker fort.. spør hvilken utveksling han har.. Kjørte rally hedemarken i 99 0g 2000.. Da sa de fleste med ascona b at de fiikk 160 på strekkene med den utvekslinga de hadde... Vi hadde 173@8000rpm...:D

 

 

voc a førere kjører ræva av de fleste hvis de hadde startet først.. helt sykt, men sant.

 

jeg kjører en 77 escort.. ligger bilder under ford/ escort her på forumet.. bedre bilder kommer... var forresten ute å kjørte på 0 føret med grushjul.. artig...:D

 

Min anbefaling er en voc til 30-40 k.. Bruk litt på kjøreutstyr, undersøkt prisen! Bruk resten på å kjøre. Ingen skam å kjøpe brukte dekk.. Litt lur så greier en det for en rimelig penge..

 

Ikke lurt å satse for mye..... Brukte ca 250-300k på bil jeg, og gikk en 50 k på de løpa vi kjørte.. og det var ikke mange...;)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

 

hmmm. 190 med grushjul.. virker fort.. spør hvilken utveksling han har.. Kjørte rally hedemarken i 99 0g 2000.. Da sa de fleste med ascona b at de fiikk 160 på strekkene med den utvekslinga de hadde... Vi hadde 173@8000rpm...:D

 

 

voc a førere kjører ræva av de fleste hvis de hadde startet først.. helt sykt, men sant.

 

jeg kjører en 77 escort.. ligger bilder under ford/ escort her på forumet.. bedre bilder kommer... var forresten ute å kjørte på 0 føret med grushjul.. artig...:D

 

Min anbefaling er en voc til 30-40 k.. Bruk litt på kjøreutstyr, undersøkt prisen! Bruk resten på å kjøre. Ingen skam å kjøpe brukte dekk.. Litt lur så greier en det for en rimelig penge..

 

Ikke lurt å satse for mye..... Brukte ca 250-300k på bil jeg, og gikk en 50 k på de løpa vi kjørte.. og det var ikke mange...;)

 

 

Ja mener det var 190 på dem og 160 på asfalt, eller kanskje omvendt? litt usikker. UTveklsingen er 5.28 eller noe sånt, har spurt om det:)

 

Jeg har jo kjøreutstyr, stol og seler følger da ofte med bilene, iallefall asconaen... Får og med 3 hulsett (gateslicks, grus og is)

 

Virker som mange anbefaler VOC. Hva med rallycross? Hva koster det, og går det an å få på hvite eller svarte skilt? RC biler kan vel brukes i bakkeløp og..?

 

HVa ligger escort på?

 

Jeg har lyst på noe som går fort. Svært fort. Synes VOC virker litt sent med 160 hester og 1200kg, men hvis du faktisk er redd dem, så kanskje det er bra alikavel? :) Skulle hatt meg en sponsor:)

 

Hva er supernasjonal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de tre hjulsetta forsvinner fort... Kan regne 5-6 ss på et vinterdekk før det taper grep...

 

escort ligger fra 40k-250k.. ettersom hvor bra det er..

 

Er bilen brukt nylig? Sjekk at det er FIA godkjente seler og stoler..

 

Kan jo hende han har 190, men har den 5 trinns kasse? Jeg har kun 4 med 1:1 på 4 gir, 5,14 utv... Men høyden på dekka gjør jo og mye på toppfart.. Jeg kjører forholdsvis lav profil og da får en mer kvikk bil..

 

Bilen min gjør 197@8000rpm mener jeg det var, med vinterdekk.. de er endel høyere enn grushjul..

 

Med voc lærer en seg hvordan en virkelig skal kjøre.. effektivt og riktige sporvalg.. det gjør at gjennomsnittfarta på ettappene ofte blir gode... Bare se et rally og se a førerne i voc, de kjører som demoner...:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

de tre hjulsetta forsvinner fort... Kan regne 5-6 ss på et vinterdekk før det taper grep...

 

escort ligger fra 40k-250k.. ettersom hvor bra det er..

 

Er bilen brukt nylig? Sjekk at det er FIA godkjente seler og stoler..

 

Kan jo hende han har 190, men har den 5 trinns kasse? Jeg har kun 4 med 1:1 på 4 gir, 5,14 utv... Men høyden på dekka gjør jo og mye på toppfart.. Jeg kjører forholdsvis lav profil og da får en mer kvikk bil..

 

Bilen min gjør 197@8000rpm mener jeg det var, med vinterdekk.. de er endel høyere enn grushjul..

 

Med voc lærer en seg hvordan en virkelig skal kjøre.. effektivt og riktige sporvalg.. det gjør at gjennomsnittfarta på ettappene ofte blir gode... Bare se et rally og se a førerne i voc, de kjører som demoner...:)

 

5-6 SS? Etapper? Var ikke mye.. :)

 

Bilen kjørte sørlandsrallyet..

 

Tror det er 5 trinns kasse ja.. Ikke sikker da...

 

Mener du VOC er beste klassen å begynne på? Eller går det greit å gå rett på nasjonal, i f.eks ascona?

 

En ting jeg lurer på, denne Asconaen, kommer den på 1600-2000 eller over 2000 kubikk-klassen? Den kommer vel under?

 

Noen som vet om en VOC som er til salgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke at jeg er noe dreven på rallye, men det er mest sansynlig 1998cc eller noe, så den går nok i 1600-2000 klassen

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

5-6 SS? Etapper? Var ikke mye.. :)

 

Bilen kjørte sørlandsrallyet..

 

Tror det er 5 trinns kasse ja.. Ikke sikker da...

 

Mener du VOC er beste klassen å begynne på? Eller går det greit å gå rett på nasjonal, i f.eks ascona?

 

En ting jeg lurer på, denne Asconaen, kommer den på 1600-2000 eller over 2000 kubikk-klassen? Den kommer vel under?

 

Noen som vet om en VOC som er til salgs?

 

du kommer i c fører inntil 2000...

 

Min mening er å starte i voc.. billigst i drift og holder lange tøffe rallyer så lenge du holder deg på veien.. kjøreteknikken blir bedre oxo... kjøp en seriøst bygget bil av en a fører... da får du med noen triks på kjøpet...

 

Dette er min anbefaling, men du må gjøre det du føler for. :)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

du kommer i c fører inntil 2000...

 

Min mening er å starte i voc.. billigst i drift og holder lange tøffe rallyer så lenge du holder deg på veien.. kjøreteknikken blir bedre oxo... kjøp en seriøst bygget bil av en a fører... da får du med noen triks på kjøpet...

 

Dette er min anbefaling, men du må gjøre det du føler for. :)

 

 

 

Etter som jeg tenker på det, så kan det nok være en god ide... Har tross alt mye peng til overs, og jeg har mye erfaring med disse bilene. Har og en bil jeg vurderer å selge til et par lapper,men kan vel gjerne beholde den til fordel for sjermer og slikt...¨

 

Det er kanskje litt billigere deler og slikt og? Tror jeg satser på en sesong eller 2 med voc jeg, så kjøper jeg heftigere saker da senere..

 

Men uten sperre... blææ--- Jaja, får pumpe når jeg skal leke. Men jeg er himla utoålmodig, så jeg må finne noe snart, ellers kjøper jeg sikkert ascona kjenner jeg meg selv rett....

 

Da var altså robert på leting etter VOC. Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er på rett spor robert... helt riktig . sats på voc. kjøre jevnt og få bra resultater.. det som er viktigst i rally til og begynne med, kjøre jevnt.. Etter hvert som det har blitt noen løp så er det mulig å få spons. start med gratis bensin og olje.. Slike ting er jo litt..

 

Håper du finner en bil som er optimal. Undersøk i Racing eller send inn annonse under ønskes kjøpt..

 

Det villeste er at volvo orginal biler er helt oppe i topp 20 i et nm løp!

 

Kjøp ikke en med sorte skilt, men en med hvite . denne bilen kan du bruke til og fra alt!

 

Du får ha lykke til, bare å spørre hvis det er noe...:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

du er på rett spor robert... helt riktig . sats på voc. kjøre jevnt og få bra resultater.. det som er viktigst i rally til og begynne med, kjøre jevnt.. Etter hvert som det har blitt noen løp så er det mulig å få spons. start med gratis bensin og olje.. Slike ting er jo litt..

 

Håper du finner en bil som er optimal. Undersøk i Racing eller send inn annonse under ønskes kjøpt..

 

Det villeste er at volvo orginal biler er helt oppe i topp 20 i et nm løp!

 

Kjøp ikke en med sorte skilt, men en med hvite . denne bilen kan du bruke til og fra alt!

 

Du får ha lykke til, bare å spørre hvis det er noe...:)

 

Jevnt? Ok, får trolig gratis olje med en gang, da kartleser jobber på et sted som har pennzoil i ryggen, billige dekk får han og der.. HAr nå funnet en bil, den har en ENG motor med 160 hester, og han har visst vunnet det som er å vinne med den, han heter visst "Arne.o"....Hørt om en arne.O? :)

 

topp 20? Kult! Høres ut som det går styggjævlig da, hehe, særlig med tanke på antall hester!?!?!?!!!!

 

Bilen har hvite skilt, koster meg 30 lapper uten stoler. Skulle ringe for full info i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De raskeste a førerne kan ha muligheten til å komme så høyt,pga at de vet at å kjøre jevnt fort lønner seg. Ikke kline til på de 2 første ss ene og så sitte i brøyta på ss3! Kjøre 90% av potensialet og bruke de 2 siste ss for å sikre plassen. På de siste ss ene føler en seg mye tryggere og slipper gjerne på litt mer..

 

en annen ting er at alt må være tipp topp før hvert løp. Sjekk alltid alt minst 2 ganger og ha en god ordning med service folk. Hvis det er med noen som satser på drikking så ikke ta de med på service. Her trenger en å være sikker. Kjipt å miste et hjul feks.

 

Bilen har en grei pris. Med stoler og seler havner du på 40. Kjøp glassfiber stoler, ikke sats på de dyre karbonstolene. Lite å tjene på det..

 

Kjøper du en VOC så sett deg godt inn i regelverket. Viktig å være nøye der da det ofte kan bli protester..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

De raskeste a førerne kan ha muligheten til å komme så høyt,pga at de vet at å kjøre jevnt fort lønner seg. Ikke kline til på de 2 første ss ene og så sitte i brøyta på ss3! Kjøre 90% av potensialet og bruke de 2 siste ss for å sikre plassen. På de siste ss ene føler en seg mye tryggere og slipper gjerne på litt mer..

 

en annen ting er at alt må være tipp topp før hvert løp. Sjekk alltid alt minst 2 ganger og ha en god ordning med service folk. Hvis det er med noen som satser på drikking så ikke ta de med på service. Her trenger en å være sikker. Kjipt å miste et hjul feks.

 

Bilen har en grei pris. Med stoler og seler havner du på 40. Kjøp glassfiber stoler, ikke sats på de dyre karbonstolene. Lite å tjene på det..

 

Kjøper du en VOC så sett deg godt inn i regelverket. Viktig å være nøye der da det ofte kan bli protester..

 

 

Så man bør kjøre på 90% hele tiden med andre ord? JEg skal prøve å begynne rolig, første rallyet skal kun bli for å gjennomføre det, men jeg kjenner meg selv såpass godt, at jeg kommer til å prøve å kjøre fort, satse litt :\ Får banke det inn i skallen, har god tid:)

 

Kartleseren min har fullført et av mine 240 prosjekt og det blir nok trekkvognen vår.. Så vi har litt reservedeler kan du si :)

 

Vi blir nok i all hovedsak våre egne mekanikere, men det er nok et bra tips!

 

Hvor får man billige stoler og seler? Man må vel ha 6pnkt seler? Jeg har noen sparco, 4 punkt i bilcrossbilen... Har og en stol, men den lar jeg stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

service team må en ha med seg. Til å fylle bensin osv. skifte dekk.. bakdekk må skiftes hver service...

 

Jeg kjøpte seler hos gundersen motorsport. grei pris og momo stoler hos importøren av momo.. husker ikke hva de heter..

 

4 punkt er det du trenger, men må være FIA godkjent... Års merking gjelder oxo da stoler er gyldig kun i ett visst antall år, av en eller annen rar grunn...

 

Kjøre 85-90% på de første ss og satse mot slutten.. Gjelder til en har kunnskapen om å motta noter osv. Viktig at kartleseren er rolig og ikke stressa...

 

Når en har kjørt litt kan en satse mer fra starten av..

 

kjipt å satse fullt på første ss i første rally og stå langt i brøyta... Er masse tid og bortkastede penger...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår