Gå til innhold

Valg av rallybil, tips?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

holdbarheten er veldig bra, men runder kantene fort. Jeg mener det er verdt det lille ekstra fordi en kan bruke det til mer enn grusrally..

 

Kommer en opp som a fører så blir en god... Vet ikke nøyaktig prisen mer. kontakt gundersen motorsport eller kollevold..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Kjetilr

holdbarheten er veldig bra, men runder kantene fort. Jeg mener det er verdt det lille ekstra fordi en kan bruke det til mer enn grusrally..

 

Kommer en opp som a fører så blir en god... Vet ikke nøyaktig prisen mer. kontakt gundersen motorsport eller kollevold..

 

 

Runder kantene? Hva tenker du på da? Jeg mener, spiller det noen rolle da?

 

A-fører må man jo bare bli ;) Gleder meg til januar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt spiller en rolle hvis en skal satse. Et grus dekk vil ha best effekt når knastene ikke har fått avrundede kanter..

 

Men mye meninger rundt dette. Best å finne ut av det sjøl. Vi kan diskutere det engang du har kjørt et rally. Blir forskjell fra rallycross/bilcross der en kjører bare noen få km. Men når det blir 10 mil med ss så spiller dekka en viss rolle..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

alt spiller en rolle hvis en skal satse. Et grus dekk vil ha best effekt når knastene ikke har fått avrundede kanter..

 

Men mye meninger rundt dette. Best å finne ut av det sjøl. Vi kan diskutere det engang du har kjørt et rally. Blir forskjell fra rallycross/bilcross der en kjører bare noen få km. Men når det blir 10 mil med ss så spiller dekka en viss rolle..

¨

 

 

 

1.8 km faktisk ;) Kan tenke meg at god fysikk er viktig i rally? Tror jeg skal begynne å bokse igjen....

 

Vet dekka spiler en stor rolle, bare var litt interessert i hvorfor kantene var så viktig. Blir vel stordiskusjon når jeg har kjørt et rally ja, kanskje vi snakkes der og? Du skal vel fortsette å kjøre tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understellet bak må hvertfall bygges om.. Motorefekten er lit under de andre, men en grei bil. anbefaler heller en Volvo orginal cup bil pga kostnadene rundt en nasjonalbil.

 

Kjipt å kjøre ascona og skifte bakaksel så ofte som mange gjør. Koster litt med skikkelig innmat osv..

 

en voc bil er nesten gratis i drift, blir mest dekk og bensin. Er en en nybegynner i rally er det mest hensiktsmessig å gjøre det billigst mulig. Har desverre gjort erfaring rundt dette og brukt altfor mye penger for å kjøre lite. Hadde jeg da satset på voc kunne jeg kjørt mye og fått mer erfaring og heller tatt steget opp en klasse etterhvert.

 

Sier ikke at ascona b er dårlig, men er kostnadskrevende. Det er oxo escorten min..

 

 

Bygg locost med ford aksel og ford zetec motor.. billig og har vært gjort mange ganger før, men hvis du er opel fan så skjønner jeg at du ikke vil. De hardeste fansene hater ford av en eller annen grunn.. :)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tips.

 

har ikke noe hat-forhold til ford, escort mkI og II er råe biler,

men har i gjennom tidene spart opp en del Ascona B biter,

så derfor syntes jeg det var et naturlig valg.

 

hadde evnetuelt tenkt å henge opp bakakslen i 4- og wattlink.

har ikke homolegerings papirene her, så jeg er ikke helt sikker på hva slags bakaksler som er lovlig på Ascona B.

 

motoreffet stemmer nok ja, den største feilen der ligger i toppen.

neste steg der som er homologisert er 400 motorn, men det er jo ikke akkurat aktuelt :D

 

og jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil jeg skal ha zetec motor og ford aksel på Ascona'n? :D

 

jeg tenkte lo(w)cost= billig, du tenkte kanskje på sånne super 7 biler??? :confused:

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cfn

takker for tips.

 

har ikke noe hat-forhold til ford, escort mkI og II er råe biler,

men har i gjennom tidene spart opp en del Ascona B biter,

så derfor syntes jeg det var et naturlig valg.

 

hadde evnetuelt tenkt å henge opp bakakslen i 4- og wattlink.

har ikke homolegerings papirene her, så jeg er ikke helt sikker på hva slags bakaksler som er lovlig på Ascona B.

 

motoreffet stemmer nok ja, den største feilen der ligger i toppen.

neste steg der som er homologisert er 400 motorn, men det er jo ikke akkurat aktuelt :D

 

og jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil jeg skal ha zetec motor og ford aksel på Ascona'n? :D

 

jeg tenkte lo(w)cost= billig, du tenkte kanskje på sånne super 7 biler??? :confused:

 

he he.. tenkte på locost klassen som ligner super seven jeg:D

 

 

I nasjonal rally klassen kan du montere hvilken som helst aksel, anbefaler volvo aksel eller ford escort gr4. aksel. Moment hylsa eller hva det heter er for svak på opel akselen. belastningen er for stor med det grepet en har med skikkelige hjul..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

Hvordan er voc å starte med ? man kan vel kjøre fra man er 16?

 

Hvordan er det om man er 2 som bytter på litt å være kartleser og sjåfør? har det noe å si om ene er over 18 og andre ikke?:)

 

VOC og rally i norge har 18 års grense. 2 stk kan ikke bytte plass i et rally. må såfall være for hvert løp.

 

I sverige kan du kjøre fra du er 16 med en slags junior lisens. En norsk sjåfør som heter bieltvet har gjort det veldig bra her hjemme etter et par år i sverige som junior.

 

kjører forresten ascona b, men skal gå ett hakk ned og satse på almera cup. Til publikums store fortvilelse..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sveinung bieltvet ja, han har jo gjort det litt bra :D

 

volvo 1031 er jo en ganske habil aksel ja.

men det hadde jo vært litt tøft om jeg kunne holdt meg til opeldeler da...

 

vet du om det er den orginale momenthylsa som ryker, eller om oppgraderingsversonen er dårlig og?

hadde egentlig tenkt å bytte bakaksel og ha mellomaksel hele veien bakover.

drite i momenthylsa!

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår