Gå til innhold

Siste ledd i pakka?

Ranger emnet


benna

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av lydanlegg nå.

Har bestemt meg for CD-spiller og forsterker:

CD-spiller: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1796

Forsterker: http://mamut.com/dynabel/subdet302.htm

dynaBel BF0804, nederst på siden.

Har også 2 6x9 høytalere, Alpha 6925x fra GAS, det står at de yter 120 WRMS, men tror de har løyet på seg litt der.

 

Så da gjenstår det en ting, nemlig en sub, det kommer til å gå for det meste i hip hop. Den skal helst ikke koste over 1500kr.

Kan også legge til at jeg ganske så blank på dette emnet.

Råd tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå til innkjøp av lydanlegg nå.

Har bestemt meg for CD-spiller og forsterker:

CD-spiller: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1796

Forsterker: http://mamut.com/dynabel/subdet302.htm

dynaBel BF0804, nederst på siden.

Har også 2 6x9 høytalere, Alpha 6925x fra GAS, det står at de yter 120 WRMS, men tror de har løyet på seg litt der.

 

Så da gjenstår det en ting, nemlig en sub, det kommer til å gå for det meste i hip hop. Den skal helst ikke koste over 1500kr.

Kan også legge til at jeg ganske så blank på dette emnet.

Råd tas imot med takk!

 

Gas har nok løyet der ja... for ingen høyttaler kan yte noe ;)

 

Har testa Resonant Engineering sin RE12, og den er så utrolig mye for prisen!

 

Hvilken av dynabel forsterkerne har du?

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har god plass og er villig til å godta en stor kasse, kan to dobbeltspolede eller fire enkeltspolede rimelige elementer være en grei løsning. Fire dynaBel dB12 kan for eksempel kjøpes til 1500 kroner. Paralellkobler du to og to og seriekobler de to parene får du en følsomhet du stort sett bare kan drømme om med ett enkelt element, lav forvrengning og en masse membranareale.

 

Bare for å kaste ut en litt utradisjonell løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. du KAN kjøre en sub på to av kanalene på forsterkeren brokoblet, men om du skal ha litt mer punch kan det være greit med en egen forsterker til dette bruket.

 

Brokobling, det er vel når du bruker to av forsterkerutgangene til en sub? (Ja, jeg må ha det inn med teskje:)) For da kan jo forsterkeren gi 520 RMS?

Blir kvaliteten dårligere når det er brokoblet? Skulle ikke tro det iom. at motstanden fortsatt er på 4 ohm(nå er jeg på et område hvor jeg føler jeg egentlig ikke burde vært på)

Eller burde jeg enten kjøpe en bedre forsterker, eller en til?

 

Om du har god plass og er villig til å godta en stor kasse, kan to dobbeltspolede eller fire enkeltspolede rimelige elementer være en grei løsning. Fire dynaBel dB12 kan for eksempel kjøpes til 1500 kroner. Paralellkobler du to og to og seriekobler de to parene får du en følsomhet du stort sett bare kan drømme om med ett enkelt element, lav forvrengning og en masse membranareale.

 

Bare for å kaste ut en litt utradisjonell løsning :)

 

Dette hørtes "profft" ut i mine ører ;) men så har det seg at jeg også trenger bagasjeplass, har en ford sierra foressten. Så hos meg er det mest kvalitet forran kvantitet, men når budsjettet ligger på 4000 utenom CD-spilleren så kan vel dette være litt vanskelig. Om noen kunne ha snekkra sammen ei pakke med sub og forsterker så hadde det vært toppers. Håper jeg ikke virker kravstor her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du "Resonant Engineering sin RE12" fra, og hvor mye koster den? Har en del penger, men har ikke lyst til å bruke så alt for mye penger, men hvis det er det som må til så la det bli det.

Bedre å bruke litt penger og få ordentlige saker enn å bruke lite å få ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var alt kommet inn i mitt hjem.

En stk. Pioneer DEH-P5900MP

En stk. Dynabel BF0756

En stk. RE12 sub

To stk. GAS alpha 6925x

 

Så er spørsmålet; hvor mye effekt skal forsterkeren "gi" bort(eller hva det nå enn kalles på fagspråket) til subben? Den er på 175RMS, men på morel sine hjemmesider står det at hvis jeg gir den 400W eller mer, så blir det bra. Så jeg kan enten bruke en kanal og gi den 200RMS, eller brokoble 2 kanaler slik at subben får 600RMS, er ikke dette i meste laget for den lille subben? Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har fått innprentet her, er det for LITE effekt som tar livet av 95% av alle sub'er :)

 

Eller rettere sagt brukerfeil. Så lenge du ikke mater subben med forvrengt signal er det ikke noe som heter for lite effekt, problemet er for mange å høre når det vrenger.

 

Men 200W bør være nok til det elementet. Skal foresten teste to slike elementer selv iløpet av uka, 85 liters portet kasse tunet til ca. 38-40hz, blir spent å teste litt mot Cadence UD 12 (1500,- stk) og Soundstream Van Gogh 10 (2500,- stk) :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får høre hva flere syns her, så en som hadde samme nick som butikken jeg kjøpte fra(morel), kanskje han kan klarere usikkerheten her. Slenger inn et nytt spørsmål; det står at subben trives best i en lukka kasse, men har lest at hvis jeg skal spille hip hop er det best med portet eller bassrefleks. Burde jeg fortsatt gå for lukka eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår