Gå til innhold

Basskassemål til Planet Audio FU12.12 ? Hjelp

Ranger emnet

Steina

Anbefalte innlegg

Planet Audio har irriterende lite informasjon ute, spesielt for utdaterte produkter.

Jeg har derfor ingen anelse om hvor stor kasse jeg trenger til mine Planet Audio elementer.

Jeg har sett litt på noen kalkulatorer, men ble ikke noe smartere.

Jeg trenger derfor litt hjelp, om noen tar seg tid til å hjelpe ;)

Produkter: http://steina.befs.no/bil.html

FU12 12" Subwoofer

Power Handling (Peak) 2400 Watts

Power Handling (RMS) 1200 Watts

Frequency Response 15 Hz to 500 Hz

Efficiency (1 Watt /1 Meter) 83 dB

Impedance Dual 2 Ohm

Magnet Structure 150 oz.

Mounting Depth 5-11/16"

Jeg kjører de 2 elementene mine parallellkoblet, og har seriekoblet dobbelspolene på elementene, så jeg ender opp med 2 Ohm på forsterkeren, som da skal yter stakkarslige 600W MAX, og 300W RMS. Jeg regner med jeg har mye å hente på en bedre forsterker da, men det får vel komme en annen gang.

Jeg trenger mål til en bassreflekskasse, og en lukket kasse.

Jeg kontaktet Bilradiospesialsten i Februar, og spurte etter mål til bassreflekskasse.

Dette fikk jeg til svar.

"Info fra Importøren:

FU 12.2/FU 12.4, vil spille bra i kasse på 20 liter, med 3" port på 30 cm.

Altså en liten kasse, med langt rør. "

Jeg fant det fysisk umulig å presse en 3" port i en 20liters kasse, når jeg bare hadde problemer med å få elementet inn i en 20literskasse. Mulig det har gått om jeg hadde laget kassen høy og slank, men jeg husker ikke hvordan jeg regnet.

Jeg laget bare en kasse, som endte opp mye større enn planlagt.

Den har jeg nå, og er på mellom 40 og 50 liter per element, med porten på toppen av kassen, da jeg prøvde å få trykket OPP og INN i bilen. Men alt trykket går fremdeles BAK og UT av bilen, til tross for at jeg har en CombiCupe.

Elementene "vrenger" seg veldig lett, og dyp bass eksisterer ikke.

Jeg vurderer å prøve å tette de hullene på toppen, så jeg får en lukket kasse, da den kanskje spiller bedre som en lukket kasse på 50 liter, i forhold til bassrefleks på 50 liter.

Noen tanker om hva jeg burde gjøre? Bortsett fra å kjøpe nytt ^^

Spør om det er noe jeg har glemt å nevne, da jeg føler at alt ble litt rotete akkurat nå. :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planet Audio har irriterende lite informasjon ute, spesielt for utdaterte produkter.

Jeg har derfor ingen anelse om hvor stor kasse jeg trenger til mine Planet Audio elementer.

Jeg har sett litt på noen kalkulatorer, men ble ikke noe smartere.

Jeg trenger derfor litt hjelp, om noen tar seg tid til å hjelpe ;)

Produkter: http://steina.befs.no/bil.html

FU12 12" Subwoofer

Frequency Response 15 Hz to 500 Hz

Efficiency (1 Watt /1 Meter) 83 dB

Impedance Dual 2 Ohm

Magnet Structure 150 oz.

Mounting Depth 5-11/16"

Jeg kjører de 2 elementene mine parallellkoblet, og har seriekoblet dobbelspolene på elementene, så jeg ender opp med 2 Ohm på forsterkeren, som da skal yter stakkarslige 600W MAX, og 300W RMS. Jeg regner med jeg har mye å hente på en bedre forsterker da, men det får vel komme en annen gang.

Jeg trenger mål til en bassreflekskasse, og en lukket kasse.

Jeg kontaktet Bilradiospesialsten i Februar, og spurte etter mål til bassreflekskasse.

Dette fikk jeg til svar.

"Info fra Importøren:

FU 12.2/FU 12.4, vil spille bra i kasse på 20 liter, med 3" port på 30 cm.

Altså en liten kasse, med langt rør. "

Jeg fant det fysisk umulig å presse en 3" port i en 20liters kasse, når jeg bare hadde problemer med å få elementet inn i en 20literskasse. Mulig det har gått om jeg hadde laget kassen høy og slank, men jeg husker ikke hvordan jeg regnet.

Jeg laget bare en kasse, som endte opp mye større enn planlagt.

Den har jeg nå, og er på mellom 40 og 50 liter per element, med porten på toppen av kassen, da jeg prøvde å få trykket OPP og INN i bilen. Men alt trykket går fremdeles BAK og UT av bilen, til tross for at jeg har en CombiCupe.

Elementene "vrenger" seg veldig lett, og dyp bass eksisterer ikke.

Jeg vurderer å prøve å tette de hullene på toppen, så jeg får en lukket kasse, da den kanskje spiller bedre som en lukket kasse på 50 liter, i forhold til bassrefleks på 50 liter.

Noen tanker om hva jeg burde gjøre? Bortsett fra å kjøpe nytt ^^

Spør om det er noe jeg har glemt å nevne, da jeg føler at alt ble litt rotete akkurat nå. :\

Det er nesten um ulig å si noe egentlig. da det er så lite info å finne. Derfor prøv lukka kasse, stor og liten.

20L porta kasse trur jeg ikke du klarer med en 12"sub.

30L kan du klare, men selv da blir det trangt.

Jeg tipper det riktige er 20L lukka kasse, og butikken har surra litt.

Du sier att ca 50L portakasse, tidlig forvrengning, og ikke noe dypbass.

Da tenker jeg porten er alt for lang. da får du slike symtomer.

spessielt i kombinasjon med veldig feil kasse mål.

Du kan teste (rå sjangs anbefalling) 35L kasse og Ø10cm port på ca 20cm lengde.

bygg i spon når du prøver deg fram sløik, da spon er billig, ikke bry deg om å male eller trekke kassa, men sørg uansett for å lime godt, så den blir tett, drit i masse dempeull.

Det bruker du kun om du får klang i bassen.

Og dette med att bassen hiver seg ut av bilen, og ikke inn i bilen er plassering av kassa i bilen, ikke nødvendigvis kassa i seg selv.

Det hender også i bil, att kassa er tuna for dypt, da fosvinner bassen og trøkket, men tester du kassa i stua, med kraftig forsterker kan den spille dypt som faen og gi trøkk du ønsker i bilen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg fant litt informasjon her:

http://www.planetaudiousa.com/support/index.php?_m=downloads&_a=viewdownload&downloaditemid=59&nav=0,12

Sealed: Not Recommended

Og de målene på Ported skjønte jeg ikke helt.

Men utenlanske måleenheter er ikke min sterkeste side heller.

Edit: Klarer jo såklart å bruke google jeg også da, og jeg skjønner litt mer av det nå.

2.9 (feet^3) = 82.1188551 liters

82 liter per element?! Bilradiospesialisten sa 20!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg fant litt informasjon her:

http://www.planetaudiousa.com/support/index.php?_m=downloads&_a=viewdownload&downloaditemid=59&nav=0,12

Sealed: Not Recommended

Og de målene på Ported skjønte jeg ikke helt.

Men utenlanske måleenheter er ikke min sterkeste side heller.

Edit: Klarer jo såklart å bruke google jeg også da, og jeg skjønner litt mer av det nå.

2.9 (feet^3) = 82.1188551 liters

82 liter per element?! Bilradiospesialisten sa 20!

da tyder det på att Bilradiospesialisten sa 20 er ute å sykkler.

Jeg skal se hva jeg klarer å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da tyder det på att Bilradiospesialisten sa 20 er ute å sykkler.

Jeg skal se hva jeg klarer å tyde.

jeg finner ut av 61,78L på denne siden http://www.buggeolsen.no/kalkulator/volum.htm

og port areal blir 129 cm2 ved 35Hz. og 14" lengde er jo 35cm

129cm2 skulle vel bli 2 stk 4"rør (eller 3,5") litt usikker, men du er ganske nære her.

Så da ser det ut som du kan bygge ne kasse på ca 62L med 2 stk 4" porter på ca 35cm lange, men du må regne med å justere lengden litt sannsynligvis kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget =).

Skal se nærmere på dette.

Høres ut som litt mindre plasskrevende med en kasse på 120 liter, i forhold til en på 170 :)

Noe tips til hvordan jeg skal bygge den?

Like lang som brei og høy? Altså en helt firkantet kasse?

Har fyrt ivei en mail til Planet Audio også, så får vente å se om de gidder å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. I mailen til Planet Audio spurte jeg om den seriøst måtte ha 82 liter, også spurte jeg om forslaget ditt tOFFY ville funke som en alternativ løsning.

Det jeg fikk til svar var:

Ask all questions on this site and not to the sales office any longer.

Everything on that sheet is real.

Yes that is a large box but that is what is needed for this woofer.

How should you make the box? The best way it will fit into your car or truck. We do not design woofer boxes.

The port should be on the same surface as the woofer.

That size you came up with is to small and will not work with this woofer.

Ikke så alt for hjelpsomme med andre ord.

Trodde de skulle ha litt peiling på hvordan kassen burde være til sine egne element, menmen.

Kan godt være at kasseforslaget ditt funker greit, selv om Planet Audio sa noe annet, men det var jo vistnok tydeligvis salgsavdelingen til Planet Audio. (eneste mailmuligheten som var)

Nei, tror jeg gir faen og venter til fremtiden bringer meg nye elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. I mailen til Planet Audio spurte jeg om den seriøst måtte ha 82 liter, også spurte jeg om forslaget ditt tOFFY ville funke som en alternativ løsning.

Det jeg fikk til svar var:

Ikke så alt for hjelpsomme med andre ord.

Trodde de skulle ha litt peiling på hvordan kassen burde være til sine egne element, menmen.

Kan godt være at kasseforslaget ditt funker greit, selv om Planet Audio sa noe annet, men det var jo vistnok tydeligvis salgsavdelingen til Planet Audio. (eneste mailmuligheten som var)

Nei, tror jeg gir faen og venter til fremtiden bringer meg nye elementer.

Hm!

Merkelig, det er jo dem som anbefaller 2,9cu.ft. og det er litt over 60L

Og det er dem som anbefaller portene.

Men dem forteller også att dem i designer kasser, da er det tydlig att dem ikke kan. Sorry, men dette firmaet høres meget useriøst, så jeg tviler på att ellementer er like her.

Vansklig å si hva som blir bra, trur du kan bomme kraftig selv om du følger dem sine anbefallinger.

Med flaks kan det bli greit.

Men bygger du litt opver 60L og 2stk 4" porter som jeg nevnte, så er det lett å tillpasse bra kvalitets suber i den kassa senere, må da sikkert gjøre om portene, men kassa kan brukes.

Du har jo suben, så da hadde jeg tatt sjangsen. siden selve kassa kan brukes til mange bra suber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm. skal ikke være lett! erfaringsmessig, så har alle 2* 12" kasser jeg har bygd, funket best med 1 stk 6" port mellom ellementene på samme side. så ville jeg prøvd og lagd den på ca 120l..

Andersen-audio

Play it loud and die trying

---------------------------------------------------------------------------

VW corrado g60 Lysholm

Audi a4 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, enkelt er det ikke, spesielt når produsenten (Planet Audio) ikke designer kasser selv. Og på måten han salgsfyren svarte på, så mistet jeg mye respekt til Planet Audio. Menmen.

Men jeg har et spørsmål.

Er SUB-ene helt sinnsyke, bare de får forsterker som klarer å drive de?

For å klare dette så trenger jeg jo en rå forsterker for hver spole, altså 4 forsterkere.

Så jeg kommer ALDRI til å ha forsterkere til å drive dette.

Forsterkeren (5-kanaleren) og SUB-ene ble vistnok kjøpt i en pakke for 2 år siden, tror jeg, med oppgitt verdi på 12000kr. (var 50% juletilbud)

Jeg skal bygge meg en ny kasse etterhvert, og jeg kommer nok til å bygge denne i ~60 liter per kammer, etter anbefalningene jeg har fått herfra. :)

80 liter x 2 er jo 160-170 liter.

Blir det samme som å putte et badekar i bagasjerommet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, enkelt er det ikke, spesielt når produsenten (Planet Audio) ikke designer kasser selv. Og på måten han salgsfyren svarte på, så mistet jeg mye respekt til Planet Audio. Menmen.

Men jeg har et spørsmål.

Er SUB-ene helt sinnsyke, bare de får forsterker som klarer å drive de?

For å klare dette så trenger jeg jo en rå forsterker for hver spole, altså 4 forsterkere.

Så jeg kommer ALDRI til å ha forsterkere til å drive dette.

Forsterkeren (5-kanaleren) og SUB-ene ble vistnok kjøpt i en pakke for 2 år siden, tror jeg, med oppgitt verdi på 12000kr. (var 50% juletilbud)

Jeg skal bygge meg en ny kasse etterhvert, og jeg kommer nok til å bygge denne i ~60 liter per kammer, etter anbefalningene jeg har fått herfra. :)

80 liter x 2 er jo 160-170 liter.

Blir det samme som å putte et badekar i bagasjerommet mitt.

Men husk att du må justere porten...

For når det blir slik dårlig info fra forhandel, så må en regne med slik prøvinger.

når det gjelder forsterker, så trenger du bare 1stk mono blokk, som tåler 1 ohm last.

men jeg anbefaller 2 stk monoblokker. altså 1 per sub.

og da kobler du begge spoler rett til forsterkeren.

sjekk dynabel sine forsterkere http://www.dynabel.no

dynaBel BF4501 - 1x450-1200 Watt RMS Bilforsterker 2998,-

eller

dynaBel BF7501 - 1x750-2500 Watt RMS Bilforsterker 5998,-

personlig ville jeg valgt 2 stk BF4501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg satt faktisk å så på dynaBel sine forsterkere på jobb i dag, og bestemte meg såogsi for å kjøpe den BF4501 ja, og når jeg ser du anbefaler den her også så er jo den saken i boks.

Jeg var nå egentlig bare litt usikker da, siden dynaBel er jo ikke kjent for forsterkerene, men heller elementer.

Noen som vet om et bra program for å finne ut hvor stor jeg skal ha kassen? Sånn at jeg bare skriver inn 60 liter, og drar og snur på den, og se hvor lang hver side skal være.

Hadde vært så mye enklere enn å regne i hodet, siden det er en funksjon jeg ikke ble programert til når jeg ble født.

..

Menne, jeg blir å kjøre den i 2 Ohm.

Elementene mine er jo dobbelspole 2 Ohm, så jeg har bare valgene 0.5, 2, og 4 Ohm.

0.5 = parallellkoblet spoler og element

2.0 = seriekoblet spoler og parallellkoblet element

4.0 = seriekoblet spoler og element

Blir å kjøpe ÉN forsterker til å begynne med.

Lenger strekker ikke pengene til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg satt faktisk å så på dynaBel sine forsterkere på jobb i dag, og bestemte meg såogsi for å kjøpe den BF4501 ja, og når jeg ser du anbefaler den her også så er jo den saken i boks.

Jeg var nå egentlig bare litt usikker da, siden dynaBel er jo ikke kjent for forsterkerene, men heller elementer.

Noen som vet om et bra program for å finne ut hvor stor jeg skal ha kassen? Sånn at jeg bare skriver inn 60 liter, og drar og snur på den, og se hvor lang hver side skal være.

Hadde vært så mye enklere enn å regne i hodet, siden det er en funksjon jeg ikke ble programert til når jeg ble født.

..

Menne, jeg blir å kjøre den i 2 Ohm.

Elementene mine er jo dobbelspole 2 Ohm, så jeg har bare valgene 0.5, 2, og 4 Ohm.

0.5 = parallellkoblet spoler og element

2.0 = seriekoblet spoler og parallellkoblet element

4.0 = seriekoblet spoler og element

Blir å kjøpe ÉN forsterker til å begynne med.

Lenger strekker ikke pengene til.

Dynabel er bra for prisen. og Eltek er flinke om det skulle oppstå problemer.

Det fins ett prog på nett, som er gratis som du kan gjøre det meste i, men greier ikke å huse siden eller navn som forenkler søking.

2 Ohm dobbelt spole blir 1 ohm paralell kobblet, og som jeg sa, 1 stk forsterker pr sub ;-) da får du ca 1 200W RMS pr sub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider