Gå til innhold

oppgradering av lyd i saab 9-3

Ranger emnet


Defus

Anbefalte innlegg

Dette gjelder en 2000 modell saab 9-3. Den har kun AS1 pakken.

All bassen kommer fra bakhøytalerne i bilen, den har ikke noe i framdørene, og det er 4" oppe i dashen som har nokså dårlig lydkvalitet.

Har funnet original oppgradering til AS2, med 6,5" til dørene, forsterker, alt plug and play. 6,5" er bass/midbass. Dette er originale saab deler, har hørt en saab 9-3 med AS2 og syntes det låt bra. Mye mer bass iallefall!

 

Men, finnes det et komposett jeg kan kjøpe å settet inn her? Problemet er jo at det må funke med originalanlegget.. Må sikkert ha det på egen forsterker også. Har dårlig erfaring tidligere med å få BASS ut av et frontsett. Det er 6x9 bak i bilen, disse guffer egentlig veldig bra, men lydkvaliteten er så som så. Dette er forresten en kombi.

 

Noen med tips?

Speisen

 

Ingen like dialekta mi, så eg må skrive på bokmål. *irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, vil ikke ha store høytalere i kofferten.. Kun høytalere, men skulle gjerne hadd trøkk, så jeg kan spille så høyt jeg ønsker uten å få utoner... Finnes jo 6,5" suub (RF kommer til minnet) men med slike i framdørene f.eks., må jeg vel gå sterkt til verks med glassfiber for å forsterke dørtrekkene å dynamat osv osv, ønsker vel egentlig ikke den fæle stanken i nybilen =)

Speisen

 

Ingen like dialekta mi, så eg må skrive på bokmål. *irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt i AS2 står det 2 "subwoofere" i døra foran.. bass / midbass, låter bra.. Så hvis jeg slipper unna med litt dynamat eller brownbread eller noe slikt, å slipper å søle polyester på dørsidn for å forsterke den osv, så er det kjempegreit :) Men trenger forslag på høytalere og om noen vet hvordan anlegget i en 9-3 fungerer! Har ikke lyst å bytte spiller, for jeg liker dashen som den er.. Har lest noe om at originalspilleren har balanserte utganger osv, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal angripe saken. Den har ikke vanlige phono utganger heller..

Speisen

 

Ingen like dialekta mi, så eg må skrive på bokmål. *irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann snuppa

 

er du sikker på at du ikke har 3,5" framme i dæsjbordet? Har lest noe om at såb driver å bytter at og fram mellom 4" og 3,5" i 900 NG/OG og 9-3. Dette burde du ha fullstendig koll på, men det er veldig lett å bare nappe opp grillen over de fleste og sjekke orginalen.

her har jeg funnet deg en link hvor det er flere folk som bryr seg om denne flotte bilen, Digger saab selv.

http://members.iinet.net.au/%7Emmo/guides.htm

 

Broren min kjører en ny 9-3 som UP bil og sier den knuser tilsvarende s60 i stabilitet når det går i 200kmt over lengre strekker. så er den en del kulere da sant?

 

 

MEN MEN MEN jeg ser en liten svakhet i planen din her og det tror jeg kanskje jeg får gehør for at flere her inne. Du vil ha kraftig bass fra dørerene og er villig til å jobbe med dørerne mekanisk-men du vil ikke(vet ikke hvordan ellerno) ha inn en o så nødvendig amp til å drive disse da? Selv om du har aldri så bra kompsett så vil det jo ikke bli noe særlig om du hooker dem opp på orginalanlegget. jeg vet at det kanskje er et par hakk bedre enn japanske orginalanlegg, men jeg tviler fortsatt på at det er dimmet for å drive et hissig kompsett fullt ut. sjekk om det står noe fornuftig i tråden for deg da. Men jeg vil si med god sikkethet at du trenger en anstendig ekstra amp, og det skal du klare å få til helt greit. Hvilken amp derimot, det tror jeg de andre gutta vil svare deg bedre på-.

 

nå håper jeg du gidder å holde oss oppdatert her!!!?

 

jeg skal selv utbedre et anlegg i en 98' 900 her i oslo og i østfold, så jeg trenger litt såbtips.

 

vel?

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg glemte å spesifisere at jeg mener at bassen ikke vil bli så bra som den kunne blitt uten en ekstra amp. Lurer du forresten på nødløsning for å kople en til så kan du bruke en amp som har høynivåinnganger, men det kan da ikke være nødvendig. Hvis dette er samme headunit som går til de store anleggspakkene i såb så har den sikkert noe lyd ut som skal gå til de eventuelle ampene, men det er ikke sikker det er via phono. Men det er samme linjenivå så hvis du napper ut headuniten din så burde det ta kort tid å lodde på noen phonokontakter. evt betale noen fra din by her til å gjøre det for deg(gassloddebolt tillater en å jobbe mens headuniten sitter fast!

 

Jeg vet det er stress å erstatte høyttalerkabler eller stappe dem inn i saab hvis de ikke er forstrukket i din utgave, men jeg har sett det gjort så det går, men det er begrensninger på hvor store dimensjoner det er fysisk plass til der inne i den slangen inn til døra.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da forskjellen på balanserte utganger, og ubalanserte utganger som er vanlig på headunits?

Må nesten begynne med å trekke ut spilleren og se på hva som finnes bak der. Skal seff ha amp, men er usikker på hvordan jeg kan koble den opp mot originalspilleren. Det oppgraderings settet jeg fant inkluderer original forsterker som skal plasseres en eller annen plass der foran, med noen ledninger.

 

Hvilket 2komp sett kan tenkes å inneholde mengder bass? Har hadd mye rart oppigjennom tidene, bl.a. jvc, jbl, rf, focal, lanzar og hifonics, alt har stått på forsterker men da var det jo subber og slikt med i bildet oxo og det var vel ikke akkurat "nye" biler som var støyisolerte, ei heller rare dempingen i dørene....

Speisen

 

Ingen like dialekta mi, så eg må skrive på bokmål. *irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke se det store behovet for balanserte utganger og ledningsstrekk i bil hvis ikke det er et spesielt støyinduksjonsproblem i konstruksjonen. Skulle du holde deg til + og - i koplingen burde det gå greit, men det burde du sjekke med noen med erfaring. Ingen diskusjon på at balansert er bedre vel og merke, jeg tror bare det er overflødig og jeg er ikke overbevist om at det egentlig er det som menes her. Har du noe link til en sted man kan lese den samme infoen du har lest?

De kan jo omtale mange ting som balansert.....utgangsimpedansen i forhold til elementets kapasative egenskap eller noe slik fjernt.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe jeg har funnet

 

The low level signal between the head unit and the amplifier is not the common single ended (signal & ground) used in ordinary consumer audio, instead it is a balanced (signal+ & signal-) used in pro audio. Attaching the new amplifier here requires an adapter.

 

se_vs_balanced.jpg

 

Another possible location is to use the high level signal at the rear passenger door speakers using a common high level to low level converter. The problem is that this signal may not be full range as it may have been filtered in the amplifier, the workshop manual gives the frequency range as midrange/treble.

Speisen

 

Ingen like dialekta mi, så eg må skrive på bokmål. *irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig man kan bruke en slik

 

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/6311.htm?_56_624_08

 

Hvis man først finner ut hvilke kabler som er ment å gå til forsterkeren....

 

An adapter that converts between a balanced professional audio signal (like the Saab head unit) and a single ended consumer audio signal (like consumer automotive amplifiers) is relatively easy to build.

Instead of building an amplifier with a differential input it is possible to use transformers. Such transformers are sold as galvanic isolation adapters for use in car audio. The intended use for these adapters is to break up ground loops to reduce noise, but they should work as a balanced to single ended adapter as well.

Speisen

 

Ingen like dialekta mi, så eg må skrive på bokmål. *irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg

 

Make sure that no signals are common between the left and right sides of the adapter, i.e. Left IN+, Left IN-, Right IN+ and Right IN- should not be connected together. Example: The left and right grounds are joined inside the Biltema adapter and must be separated by cutting a trace of the circuit board inside the adapter.

Speisen

 

Ingen like dialekta mi, så eg må skrive på bokmål. *irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår