Gå til innhold

Småproblemer med min Mondeo '97 2.0 Ghia

giims

Anbefalte innlegg

Hei.

Har noen småproblemer som jeg trenger å få fikset.

1. Jeg får en ganske høy lyd når jeg bremser på giret på gitte turtall (ikke nødvendigvis høye). Lyden kan minne om en motor som går på høyt turtall. Kan dette være drivknuter? Eller er det noe annet?

2. Det kommer klikkelyder bakfra, akkurat som om en sten har satt seg fast i hjulet og lager regelmessig "klikk" når denne kommer i asfalten. Det er selvsagt ikke dette. :) Tyder på slitte hjullagre bak?

3. Bremsevæskelekasje. Må fylle opp bremsevæske 1-2 ganger pr. mnd.

Jeg lurer på hvilke problemer nr 1 og 2 kan komme av, og hva dette cirka vil koste å få fikset på et bilverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Tror ikke det er drivknuter. Da skal du høre lyder ved hard svinging i lav fart. Men du kan legge den under og se om mansjettene er defekte osv. Lyden kommer nok ifra Girkassen, noen ganger er slike lyder "normale". La et Ford verksted ta et oljeskift på girkassen, og prøve bilen, og se hva de sier.

Pris: 500-1500,- Avhenging av tid de bruker, og pris på oljen.

2. Hvis du har dårlige hjullager, hører man som regel en ulelyd, som bli høyere jo fortere man kjører. Du kan jekke opp bilen bak, og kontrollere slakke i hjullager selv, ved å rikke på hjulet fram og tilbake i vann og loddrett stilling. Lyden kan komme ifra slitekant på br.skiver (Hvis din modell har skiver bak) eller det kan ligge noe løst inne i bremsetrommel. Eller at noe rett å slett sitter fast i dekket, spiker eller lignende. Eller noe ligge inne i felgen/hjulkapselen som ikke kommer ut. Det kan også være noe som kan ligge imellom bremseskive og bremseskjold.

Vanskelig å dømme pris, men et verksted kan ta en kontroll som tar ca 1 time. Og det koster ca 1000,- (Hvis det er noe åpenbart feil, finne de det ut fort.).

3: Sjekk bremserør og slanger. Hvis ikke de lekker, kanskje noen av dine bremsesylindre bak i tromlene (hvis du har tromler, dette kan ogfså være årsak til lyder bak fra, da væsken kan fortære, og ødelegger bremsebanda). Hvis ikke de lekker, kan det være hovedsylinderen din.

Her kan pris variere helt ifra 1000,- 5000,- (Kanskje mer også) avhenging av deler og arbeidstid.

Hvis du hadde nevnt hvilken modell osv, hadde det vært litt enklere:P

Hilsen Ford ansatt..:)

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

For dem som er interessert i å vite hva som er galt:

1. Feilen lokaliseres til eksosrør som vibrerer mot metall under visse turtall.

2. Dette var hjullager.

3. Bremsevæskelekasjen var pga. at bremsesylindrene til tromlene bak satt bom fast. Har altså kjørt rundt uten nevneverdig bremseeffekt på bakhjulene...:omfg

Lenke til kommentar
Del på andre sider